D09
Anders_Nilsson skrev:
Två metoder att kolla komp:
1) Känn att det är ett motstånd i snöret när du drar, det skall gå väldigt mycket lättare när du tar bort tändstiftet
2) Lyssna efter blåsljud ur tändstiftshålet när du tar bort tändstiftet och drar

Sedan kan du ta bort tändstiftet och lysa ner i hålet med ficklampa och försöka kolla efter hål i kolvtoppen,

Sedan tycker jag inte det där tändstiftet ser särskilt blött ut, som du antyder verkar soppatillförseln inte så bra. Jag vet inte om dom har separat bränslepump eller om det är förgasaren som suger soppan från tanken. Vet att en del förgasare har ett membran som kan gå sönder.

Snacka med en HVA servisshop vad det kan vara. Finns nog repkit till en 357a.

Eller regga dig på Maskinisten, där häckar de verkliga proffsen på sådana här maskiner.

/Anders
1, check, finns motstånd och betydligt lättare utan tändstift

2, check, blåser på bra :)

3, kolven ser ok ut :)

Tror mer på soppan, kan man inte tvinga i den soppa på något sätt o se om den startar?

Det är farsans såg så jag vill gärna ha igång den ha ha

Värsta fall får bli servicegubbe, kunde inte se denna modell bland deras utbud numera. Vilken är ersättningsmodell?

Jovisst kan du det, ta en flaska med pip som är godkänd för bensin koppla på en slangbit och spruta in i förgasaren så borde du få igång sågen. Annars fråga på Maskinisten. Den här sågen är för bra för att kasseras, jag är rätt övertygad om att det inte är särskilt svårt eller dyrt att få igång den. Känner inte till ersättningsmodell.

/Anders

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det är väl lite skillnad på att göra stora husreparationer själv och spara en massa
pengar jämfört en kanske ganska enkel (för Hva ÅF) och billig motorsågsrepara-
tion (av en potentiellt fantastiskt fin såg) - det senare kan man väl fundera att kos-
ta på sig en eller ev två femhundringar på ... - blir det dyrare eller inte går lär du få
reda på det i förväg ... .

• Gilla
D09
  • Laddar…
Har du provat med startgas? Skruva ur stiftet och ge en dos direkt ner i cylindern och prova sen om den startar.
Kan vara stiftet som gett upp oxå. Ibland ger dåliga stift gnista när man har dem "lösa", men under kompression i cylindern så orkar de inte. Så prova gärna ett nytt stift oxå.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ska inte startgas sprayas i luftintaget - dvs ta bort luffiltret, spray, sätt
tillbaka filtret och pröva starta ... . Och startar sågen då men inte annars
kan det vara det vanliga - nämligen ihoptorkade gummigrejer i förgasaren
... .

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gjorde ett försök med startgas men burken var nästan tom så jag fick inte i så mycket ;)

spraya o dra i snöre samtidigt var fan inte lätt he he

Blir o köpa nytt stift, startspray och en trisslott :)

Ska testa o tvinga i lite soppa först :)

http://www.skogsforum.se är det rätta forumet för reparationsråd -
deras underforum för handhållet (som mest handlar om motorsåg)
vänder sig allt från amatörer till proffs till ... sågen är dock alldeles
för fin för det första hemmameket enligt min ringa mening ... .

PS. Sågen är även så pass stor att många svenska skoggshugga-
re föredrar mindre för annat än överstora träd och mycket olämplig
använda utan åtminstone ett par ordentliga sågbyxor ... ska man
såga sig utan dylika är det betydligt bättre göra det med en hobby-
såg ... . DS.

Redigerat:
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Startgasen kan du lika gärna spraya direkt i tändstiftshålet (eller en "sup" bensin).
om du sprayar i luftintaget så ge full gas, spraya en dos och sedan släpper du gasen och rycker i snöret.
Hur ser gnistan ut? En stark stabil blå/vit gnista ska det vara, inte en svag gul som hoppar omkring på elektroden.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Om du låter bli dekompressionknappen skall det vara ett rejält motstånd när du drar.

Om du skulle tro att den är skuren kan du skruva av avgasröret och titta på på cylinderloppet. Inga repor där tack!

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Dodger skrev:
Startgasen kan du lika gärna spraya direkt i tändstiftshålet (eller en "sup" bensin).
om du sprayar i luftintaget så ge full gas, spraya en dos och sedan släpper du gasen och rycker i snöret.
Hur ser gnistan ut? En stark stabil blå/vit gnista ska det vara, inte en svag gul som hoppar omkring på elektroden.
Tyckte den såg gul ut faktiskt, gul / vit som var jäkligt frekvent, kanske lite som du säger att den rörde på sig.

• Gilla
Andy nilsson
  • Laddar…
D09
rca1959 skrev:
Om du låter bli dekompressionknappen skall det vara ett rejält motstånd när du drar.

Om du skulle tro att den är skuren kan du skruva av avgasröret och titta på på cylinderloppet. Inga repor där tack!
Ja, tryckt och lekt med den blåa knappen. Stor skillnad när man har den ute och drar.

Vad har den för funktion? :)

Tryck in den så fastnar en i öppet läge och sänket kompressionen, den trycks ut igen av kompressionstrycket när du drar i snöret. Funktionen är att göra det lättare att start. Behövs inte för riktiga män.......

Skogsforum var det ju jag menade, helt riktigt palbin!

/Anders

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Provade med en spruta ( min hund fick offra den ) som passade grymt bra i förgasaren. Funkade inte att starta samtidigt spruta in / hålla tryck.

Provade att dra upp soppa från andra hållet o det funka fint.

Provat o ge en "sup" men funka inte.

Den gör det lättare att dra i startsnöret genom att den öppnar en liten ventil i cylindern som pyser ut lite luft. På så sätt blir det mindre motstånd i starrtsnöret när man skall starta sågen. Så fort motorn tänder stänger ventilen.

Oops, andra hann precis före...

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Anders_Nilsson skrev:
Tryck in den så fastnar en i öppet läge och sänket kompressionen, den trycks ut igen av kompressionstrycket när du drar i snöret. Funktionen är att göra det lättare att start. Behövs inte för riktiga män.......

Skogsforum var det ju jag menade, helt riktigt palbin!

/Anders
Aha, knappen på min såg stannar kvar inne, är det för dåligt komp då?

Kommentar, missade att den åker ut vid start :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.