hej forumet, min Diamant kyl funkar fint tills igår, då låste sig vattendispensern när jag tappade ur och
slutade inte rinna som den skall. Tror det är någon magnet/säkerhetsventil och allt sitter i dörren. Något som har tips på hur man reparerar själv - annars är det Elux Service som gäller och det kostar alltid skjortan. Skåpet från 2008 och funkar fin-fint.

A
det beror på vilken årsmodell du har

den tidiga, 2008

bokade service via elux ändå, inte llnt stt börja pilla själv. sedan får jag ju hoppas att det finns delar...

A
Det är dock tveksamt

inte riktigt förtroendeingivande, håller med Dig, men i väntan på dem finna det något jagsom inte är jätteteknisk kan prova själv ? den genomskimliga tryckplattan som sitter på utsidan där jag trycker upp glaset har fastnat i uppåtläge. Hur öppnar jag dispensern dör att pilla ned den t.ex? Skåpet funkar fint annars. står på 5 grader.

A
du borde ha den som har två skruvar bakom dekoren.
men kolla i underkant om det vinns två uttag att dra den rakt ut

oklart om version, kanske den här bilden hjälper ? Tack för övrigt för bra input - mycker bättre än de officiella servicekillarna :) Lutande vy av en inbyggd dispensermekanism med okänd version och två smala spår på ovansidan, visar delvis en gul märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är två smala spår på ovansidan av dispensern ?

Känns lite vanskligt att riva och slita ut denna, men det är ju några urtag/slitsar på ovansidan som ser lovande ut - hur gör man ? :)

Minns jag rätt så ta bort droppskålen där så ska det sitta två skruvar där. Sen bara pilla ut den :)

Ahh där ja, får bli morgondagens övning... om jag vågar. det sprutadepå rätt bra då den jnte dtängde av sig som den bruksr. är det en elektrisk ventil eller meksnisk ? kanske fadtnst lite smuts eller avlagringsr. Tack också för tipset - bra och relevant input som vanligt.

Stäng av både strömmen och vattnet så är du på säkra sidan :) ja möjligtvis så kanske det är lite skit som fastnat på nåt sätt.

Tack, får bli morgondagena övning, men värt ett försök hottade precis skruvarna men det är för bra väder i Stockholm nu att mekka kylskåp. :)

• Gilla
axelito
  • Laddar…
finns väl ingen strömbrytare = rycka kontakten då

Fick upp eländet med de två skruvarna borta, bifogar lite bilder men problemet är identifierat, dvs det är den genomskinliga plastdelen som man trycker upp glaskanten mot som inte återfjädrar. Tror ni det går att hitta en ny sidan del ? Den ser ut att vara från 2007...

Öppen elektronisk apparat som visar en kretskortsetikett med text, daterad 11/07, och delvis synliga ledningar.
Skapa konto
Interiör av en demonterad vit apparat med synlig elektronik och genomskinlig plastdel.
Skapa konto
Etikett med datum '2007-03-20' och artikelnummer på en vit plastdel relaterad till ett byggproblem.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.