Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Husqvarna kyl vattendispensern fastnat

1. O
    Medlem · Stockholm · 391 inlägg

olof63

Medlem
    hej forumet, min Diamant kyl funkar fint tills igår, då låste sig vattendispensern när jag tappade ur och
    slutade inte rinna som den skall. Tror det är någon magnet/säkerhetsventil och allt sitter i dörren. Något som har tips på hur man reparerar själv - annars är det Elux Service som gäller och det kostar alltid skjortan. Skåpet från 2008 och funkar fin-fint.

2. electroluxaren
    Medlem · - · 12 761 inlägg
    det beror på vilken årsmodell du har

3. O

olof63

Medlem
    den tidiga, 2008

4. O

olof63

Medlem
    bokade service via elux ändå, inte llnt stt börja pilla själv. sedan får jag ju hoppas att det finns delar...

5. electroluxaren
    Det är dock tveksamt

6. O

olof63

Medlem
    inte riktigt förtroendeingivande, håller med Dig, men i väntan på dem finna det något jagsom inte är jätteteknisk kan prova själv ? den genomskimliga tryckplattan som sitter på utsidan där jag trycker upp glaset har fastnat i uppåtläge. Hur öppnar jag dispensern dör att pilla ned den t.ex? Skåpet funkar fint annars. står på 5 grader.

7. electroluxaren
    du borde ha den som har två skruvar bakom dekoren.
    men kolla i underkant om det vinns två uttag att dra den rakt ut

8. O

olof63

Medlem
    oklart om version, kanske den här bilden hjälper ? Tack för övrigt för bra input - mycker bättre än de officiella servicekillarna :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    AAFCE77C-1261-4EC9-B583-1DD8A8586C24.jpeg

det är två smala spår på ovansidan av dispensern ?

9. O

olof63

Medlem
    Känns lite vanskligt att riva och slita ut denna, men det är ju några urtag/slitsar på ovansidan som ser lovande ut - hur gör man ? :)

10. axelito
    Medlem · 74 inlägg

axelito

Medlem
    Minns jag rätt så ta bort droppskålen där så ska det sitta två skruvar där. Sen bara pilla ut den :)

11. O

olof63

Medlem
    Ahh där ja, får bli morgondagens övning... om jag vågar. det sprutadepå rätt bra då den jnte dtängde av sig som den bruksr. är det en elektrisk ventil eller meksnisk ? kanske fadtnst lite smuts eller avlagringsr. Tack också för tipset - bra och relevant input som vanligt.

12. axelito
    Medlem · 74 inlägg

axelito

Medlem
    Stäng av både strömmen och vattnet så är du på säkra sidan :) ja möjligtvis så kanske det är lite skit som fastnat på nåt sätt.

13. O

olof63

Medlem
    Tack, får bli morgondagena övning, men värt ett försök hottade precis skruvarna men det är för bra väder i Stockholm nu att mekka kylskåp. :)

• Laddar…
  14. O

olof63

Medlem
    finns väl ingen strömbrytare = rycka kontakten då

15. O

olof63

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.