Har mätt temperaturen i skåpet med två okalibrerade termometrar. Ligger mellan -19 och -22, fast den är ställd på -16.
Ska passa på och stoppa in två DS18B20 genom gummiglegget baktill på både kyl och frys innan jag skjuter in dom mot väggen igen så får jag loggning av temperaturerna.
Önskad temp och visad temp brukar vara det samma om skåpet funkar normalt
sedan är det ju en diff mellan verklig temp och visad temp
om man tar ut sladden (gör skåpet strömlöst) några sekunder, visar det aktuell temp efter det har fått strömmen tillbaka
tempen mäts precis innanför gallret i taket man brukar kunna se en vit givare till vänster så den mäter luftströmmen in till förångaren dvs den varmaste luften
sen vill du som kund inte se hur tempen far upp och ner hela tiden och skåpet måste beräkna matens innetemperatur i förhållande till lufttempen, så programvaran bestämmer vad lufttempen skall vara och vad du skall se för att matvaran skall hålla rätt temperatur...
Aha, den givaren såg jag. Visste inte att fläkten suger in luften men det förklarar den där "plastkanalen" i ryggen av frysen, för att smyga ut kylan till hela frysen? Finurligt.
"skåpet måste beräkna matens innetemperatur i förhållande till lufttempen, så programvaran bestämmer vad lufttempen skall vara och vad du skall se för att matvaran skall hålla rätt temperatur." om det är så det fungerar blir jag genast lite varm inombords!
Har nu mätning inne i kyl och frys. 1-wire DS18B20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givaren sitter ovanför ismaskinen på undersidan av första hyllan, fryser står på 16C och drar nu 420 kWh/år vid 22-23C inomhus mot tidigare 650 kWh/år vid 21C inomhus. Tycker den ligger lite lågt i temperatur.
DS18B20 garanterar +-0,5C (digitalt interface, analogdelen kalibreras på fabriken). De 50 jag har låg alla inom 0,1C vid 22C.
Nej, ingen mat nära alls. Den sitter ju i "taket" bredvid ismaskinen, vilket är ungefär i mitten av undersidan av första hyllan.
Hittade den här tråden nu när ismaskinen lagt av igen.
Har provat att enbart tina "inifrån" så jag slipper dra ut frysen, men det kanske inte hjälper... Det är tomt upp i "rutschbanan" i alla fall. La kabeln till ismaskinen fel så isbyttan tog med sig den och körde fast hm... Hoppas den fungerar nu.
Nån som vet vad en vattenventil kostar? Vilken slags isoleringsklägg kan man använda för att förbättra isoleringen vid vatteninloppet?
Kan man manipulera frysen att tro att dörren är stängd. Så man kan hålla den öppen och se hur allting rör sig när man begär is?
En gång i tiden var jag ung och dum. Då stoppade jag en penna i låsmekanismen till dörren på mikrovågsugnen för att se om den gick att starta med dörren öppen. Det gick! Nu kan jag kommunicera telepatiskt. Eller inte.
Seriöst svar: det finns videos på YouTube som förmodligen ger dig en bättre insikt. T.ex.
Har fortfarande problem då den lilla solenoiden som är på bilden inte åker ut o öppnar luckan när jag begär is, på bilden är den utdragen. Då jag såg över så den inte frusit. Men vad kan vara felet om denna inte funkar?