Denna frys... qt3549fx, skåpet med ismaskin.
Frysen har nyligen fått ny evaporator, ny kompressor, allting är lött, vakumsuget, fyllt med ny gas och med riktig påfyllning, ingen tjuv på röret. Duktig kyltekniker som gjort det så det tvivlar jag inte på att det inte är korrekt.
Evaporatorn är en jätteisbit, vit snöig is.
Nu till min fråga, har läst om någon klixon som styr avisningen, är det de två trådparen till höger på min bild? Var sitter den? I isbiten till evaporator?
De andra två är tempmätaren och kablarna till värmeslingan antar jag, kollade inte när jag släppte på evaporatorn lite nyss, men det känns troligt. Ska ohmmäta slingan strax, om det inte är avbrott hur mycket resistans bör vara lämpligt? Dessa skåp har bara en värmeslinga eller missar jag någon?
Dörren är tät, tror jag, springan är jämn i alla fall och dräneringsslangen ner till kärlet har ändstoppet med gummiklaffen så det suger inte varmluft där. Annars anslutningar är tätade nyss med nytt sånt där grått kladd.
Några tips innan jag river halva köket så ny kyl och frys får plats?
Frysen har nyligen fått ny evaporator, ny kompressor, allting är lött, vakumsuget, fyllt med ny gas och med riktig påfyllning, ingen tjuv på röret. Duktig kyltekniker som gjort det så det tvivlar jag inte på att det inte är korrekt.
Evaporatorn är en jätteisbit, vit snöig is.
Nu till min fråga, har läst om någon klixon som styr avisningen, är det de två trådparen till höger på min bild? Var sitter den? I isbiten till evaporator?
De andra två är tempmätaren och kablarna till värmeslingan antar jag, kollade inte när jag släppte på evaporatorn lite nyss, men det känns troligt. Ska ohmmäta slingan strax, om det inte är avbrott hur mycket resistans bör vara lämpligt? Dessa skåp har bara en värmeslinga eller missar jag någon?
Dörren är tät, tror jag, springan är jämn i alla fall och dräneringsslangen ner till kärlet har ändstoppet med gummiklaffen så det suger inte varmluft där. Annars anslutningar är tätade nyss med nytt sånt där grått kladd.
Några tips innan jag river halva köket så ny kyl och frys får plats?
mät de två vita i mellersta kopplingen på bilden de bör visa några 100ohm under 10C (avfrostningsstopp) i rumstemperatur oändligt.K knotis skrev:Denna frys... qt3549fx, skåpet med ismaskin.
Frysen har nyligen fått ny evaporator, ny kompressor, allting är lött, vakumsuget, fyllt med ny gas och med riktig påfyllning, ingen tjuv på röret. Duktig kyltekniker som gjort det så det tvivlar jag inte på att det inte är korrekt.
Evaporatorn är en jätteisbit, vit snöig is.
Nu till min fråga, har läst om någon klixon som styr avisningen, är det de två trådparen till höger på min bild? Var sitter den? I isbiten till evaporator?
De andra två är tempmätaren och kablarna till värmeslingan antar jag, kollade inte när jag släppte på evaporatorn lite nyss, men det känns troligt. Ska ohmmäta slingan strax, om det inte är avbrott hur mycket resistans bör vara lämpligt? Dessa skåp har bara en värmeslinga eller missar jag någon?
Dörren är tät, tror jag, springan är jämn i alla fall och dräneringsslangen ner till kärlet har ändstoppet med gummiklaffen så det suger inte varmluft där. Annars anslutningar är tätade nyss med nytt sånt där grått kladd.
Några tips innan jag river halva köket så ny kyl och frys får plats?
den till vänster är fläkten
och de två till höger ar förångartempgivare samt lufttempgivare båda NTCer och skall visa lika i rumstemperatur.
dena modellen byter man hela modulen på och inte bara förångaren, då får du nu fläkt, givare, element, klixon samt att det är rätt kopplat. samt att det är bra mycket billigare.
har nisse kyl bara bytt förångare så flyttas värmaren över och den brukar inte hålla för detta
Hmm, electrolux sålde inte allt i ett paket har jag för mig. Evaporatorn var en lös del.electroluxaren skrev:mät de två vita i mellersta kopplingen på bilden de bör visa några 100ohm under 10C (avfrostningsstopp) i rumstemperatur oändligt.
den till vänster är fläkten
och de två till höger ar förångartempgivare samt lufttempgivare båda NTCer och skall visa lika i rumstemperatur.
dena modellen byter man hela modulen på och inte bara förångaren, då får du nu fläkt, givare, element, klixon samt att det är rätt kopplat. samt att det är bra mycket billigare.
har nisse kyl bara bytt förångare så flyttas värmaren över och den brukar inte hålla för detta
Vad skulle man kunna lyckas koppla fel när allting sitter med kontaktstycken?
Riktigt lurig och mäta värmeelementet, måste leta rätt på ett bättre mätinstrument.
Men du menar alltså att värmeelementet går sönder när man hanterar det? Även det säljs ju som en lös del från electrolux nu.
klixona är lösa vill jag minnas men det finns många olika element.K knotis skrev:Hmm, electrolux sålde inte allt i ett paket har jag för mig. Evaporatorn var en lös del.
Vad skulle man kunna lyckas koppla fel när allting sitter med kontaktstycken?
Riktigt lurig och mäta värmeelementet, måste leta rätt på ett bättre mätinstrument.
Men du menar alltså att värmeelementet går sönder när man hanterar det? Även det säljs ju som en lös del från electrolux nu.
i de äldre där man byter lösa delar brukar det gå att flytta över elementet beroende på hur det sitter i förångaren, men jag sätter alltid dit ett nytt, och inte minst förångarsensor då den lätt går sönder instucken med hullingar i förångaren.
har inte nisse kyl gjort detta innan så finns det fallgropar på vägen, tex var man sätter den nya förångargivaren, klixona, samt hur man trär och fäster värmaren.
men öppna upp den och ta lite bilder vet ja
och cellplasten högst upp MÅSTE tillbaka
Redigerat av moderator:
Vårt skåp är en äldre modell eller halvgammal modell, det kom en facelift med andra dörrar några år efter vi köpte dessa skåp.electroluxaren skrev:klixona är lösa vill jag minnas men det finns många olika element.
i de äldre där man byter lösa delar brukar det gå att flytta över elementet beroende på hur det sitter i förångaren, men jag sätter alltid dit ett nytt, och inte minst förångarsensor då den lätt går sönder instucken med hullingar i förångaren.
har inte nisse kyl gjort detta innan så finns det fallgropar på vägen, tex var man sätter den nya förångargivaren, klixona, samt hur man trär och fäster värmaren.
men öppna upp den och ta lite bilder vet ja
och cellplasten högst upp MÅSTE tillbaka
Var sitter klixona? Och var är kontaktstycket till dessa? Jag hade ju hoppats att vi bara råkat glömma klicka i någon av kontakterna innanför bakstycket på skåpet, men det var ju tyvärr inte så...
Nisse-kyl har gjort detta många gånger, gammal i gamet..Jag ska fota lite ikväll, cellplasten sitter där den ska!
Jag minns inte riktigt hur vi gjorde, men jag tror inte värmeelementet behövde tas bort från plasten i och med att förångaren sitter överst i hela paketet, som sagt, jag kan ha fel för det är en stund sen.
Vilket av kretskorten är det som styr avisningen?electroluxaren skrev:klixona är lösa vill jag minnas men det finns många olika element.
i de äldre där man byter lösa delar brukar det gå att flytta över elementet beroende på hur det sitter i förångaren, men jag sätter alltid dit ett nytt, och inte minst förångarsensor då den lätt går sönder instucken med hullingar i förångaren.
har inte nisse kyl gjort detta innan så finns det fallgropar på vägen, tex var man sätter den nya förångargivaren, klixona, samt hur man trär och fäster värmaren.
men öppna upp den och ta lite bilder vet ja
och cellplasten högst upp MÅSTE tillbaka
Det mindre i fronten vid displayen eller det stora uppe på skåpet?
denna modellen anses som en sen modell med kontaktstyckena synliga i frysen. vitsen med detta var att hela nofrostmodulen byttes som en enhet.K knotis skrev:Vårt skåp är en äldre modell eller halvgammal modell, det kom en facelift med andra dörrar några år efter vi köpte dessa skåp.
Var sitter klixona? Och var är kontaktstycket till dessa? Jag hade ju hoppats att vi bara råkat glömma klicka i någon av kontakterna innanför bakstycket på skåpet, men det var ju tyvärr inte så...
Nisse-kyl har gjort detta många gånger, gammal i gamet..Jag ska fota lite ikväll, cellplasten sitter där den ska!
Jag minns inte riktigt hur vi gjorde, men jag tror inte värmeelementet behövde tas bort från plasten i och med att förångaren sitter överst i hela paketet, som sagt, jag kan ha fel för det är en stund sen.
värmaren sitter FAST i förångarens undersida utan undantag. därmed sitter inte förångaren överst, underst sitter en aluminiumplåt.
klixona sitter i serie med elementet, troligen utan skarv i ditt fall men det har förekommit många olika lösningar. men mäter du som jag skrev så vet du,
klixona skall sitta fast på gasröret ut från förångaren.
avfrostningssensorn skall sitt fast INNE i förångaren
Har Nisse kyl gjort detta ett flertal gånger på electrolux nofrost skåp så vet han. övriga fabrikat räknas inte.
Så ser du ut, hittar klixon o.s.v. men jag tycker inte värmeslingan sitter fast, snarare ligger mellan plåten och förångaren.electroluxaren skrev:denna modellen anses som en sen modell med kontaktstyckena synliga i frysen. vitsen med detta var att hela nofrostmodulen byttes som en enhet.
värmaren sitter FAST i förångarens undersida utan undantag. därmed sitter inte förångaren överst, underst sitter en aluminiumplåt.
klixona sitter i serie med elementet, troligen utan skarv i ditt fall men det har förekommit många olika lösningar. men mäter du som jag skrev så vet du,
klixona skall sitta fast på gasröret ut från förångaren.
avfrostningssensorn skall sitt fast INNE i förångaren
Har Nisse kyl gjort detta ett flertal gånger på electrolux nofrost skåp så vet han. övriga fabrikat räknas inte.
Ska mäta värmeslingan senare.
Skåpet har stått öppet sen igår kväll, de både tempgivarna visar samma, nästan i alla fall.electroluxaren skrev:mät de två vita i mellersta kopplingen på bilden de bör visa några 100ohm under 10C (avfrostningsstopp) i rumstemperatur oändligt.
den till vänster är fläkten
och de två till höger ar förångartempgivare samt lufttempgivare båda NTCer och skall visa lika i rumstemperatur.
dena modellen byter man hela modulen på och inte bara förångaren, då får du nu fläkt, givare, element, klixon samt att det är rätt kopplat. samt att det är bra mycket billigare.
har nisse kyl bara bytt förångare så flyttas värmaren över och den brukar inte hålla för detta
Värmeslingan är det avbrott i när jag mäter med ett vettigt mätinstrument.
du kan läsa på dessa vilka temperaturer de har men jag tror att en ena har typ 10c och den andra 30K knotis skrev:
är de kassa så får man byta hela värmaren
jo det är märkligt at de gett upp öht
jag har aldrig bytt en klixon i dessa skåp, men har hör talas om andra