Hej!
Plötsligt fick vi ett larm på diskmaskinen: felkod 30 vilket betyder läckage enligt manualen. Drog ut maskinen och mycket riktigt fanns det vatten i tråget under maskinen. Har plockat av sidorna och försök se var vattnet kommer ifrån, men blir inte riktigt klok på varifrån det kommer.
Enda som jag hittar är detta, ska det se ut så här? Vad är detta? En dold slushmaskin eller något som bör göras rent? ;-)
Maskinen är ungefär 4 år så det borde väl inte packa ihop redan?
Plötsligt fick vi ett larm på diskmaskinen: felkod 30 vilket betyder läckage enligt manualen. Drog ut maskinen och mycket riktigt fanns det vatten i tråget under maskinen. Har plockat av sidorna och försök se var vattnet kommer ifrån, men blir inte riktigt klok på varifrån det kommer.
Enda som jag hittar är detta, ska det se ut så här? Vad är detta? En dold slushmaskin eller något som bör göras rent? ;-)
Maskinen är ungefär 4 år så det borde väl inte packa ihop redan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Min smeg ser likadan ut. Har senaste dagarna hållt på med den. Precis som din var tråget fullt med vatten och felkod aquastop/läckage. Tog bort bottenplattan (sitter med plastflärpar) och körde igång ett program för att kunna konstatera läcka. Det droppade från Smeg 819130468 Dishwasher Alternate Washing Valve
som sitter under maskinen hyffsat centrerat.
I övrigt kör ett program och kontrollera anslutningar, är ju inte säkert att vi har samma fel.
Hoppas du fixar det.
/J
Min smeg ser likadan ut. Har senaste dagarna hållt på med den. Precis som din var tråget fullt med vatten och felkod aquastop/läckage. Tog bort bottenplattan (sitter med plastflärpar) och körde igång ett program för att kunna konstatera läcka. Det droppade från Smeg 819130468 Dishwasher Alternate Washing Valve

som sitter under maskinen hyffsat centrerat.
I övrigt kör ett program och kontrollera anslutningar, är ju inte säkert att vi har samma fel.
Hoppas du fixar det.
/J
Hade inte möjlighet att pilla med den själv så vi ringde en reparatör som trots juletid dök upp dagen efter på utlovad tid.
Reparatören beskrev felet med att maskinen tog in för mycket vatten. Som jag förstod anledningen: det hade hamnat fett i någon "luftspalt"(?) som gjorde att maskinen hade svårt att mäta upp vatten. Och när det blir för fullt i systemet "dränerar" maskinen sig själv genom att släppa ut det i brickan under maskinen.
Han bytte även en sensor som kände av vattennivån, den var fuktig. Varför "luftspalten" hade kläggat igen kunde han inte riktigt förklara. Det kunde vara att bero att vi slarvat med rengörning av filtret eller kanske skruvat på det dåligt.
Så efter en ordentlig rengöring så verkar den funka fint igen. Ta i trä...;-)
Generöst nog fanns det kvar 5 garanti (5 år för Electrolux) så det blev gratis. Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad av den goda servicen.
Reparatören beskrev felet med att maskinen tog in för mycket vatten. Som jag förstod anledningen: det hade hamnat fett i någon "luftspalt"(?) som gjorde att maskinen hade svårt att mäta upp vatten. Och när det blir för fullt i systemet "dränerar" maskinen sig själv genom att släppa ut det i brickan under maskinen.
Han bytte även en sensor som kände av vattennivån, den var fuktig. Varför "luftspalten" hade kläggat igen kunde han inte riktigt förklara. Det kunde vara att bero att vi slarvat med rengörning av filtret eller kanske skruvat på det dåligt.
Så efter en ordentlig rengöring så verkar den funka fint igen. Ta i trä...;-)
Generöst nog fanns det kvar 5 garanti (5 år för Electrolux) så det blev gratis. Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad av den goda servicen.
Klicka här för att svara