Jag har mätt alla pinnarna som går till motorerna och ingen är kortsluten, dock så har ju vissa lite ohm i motstånd men det beror ju på komponenterna på kortet. Som du ser på filmen i ett utav mina tidigare inlägg så snurrar ju hjulet men det går att stoppa med handkraft.

En sak jag inte kollat upp är ju kablaget mellan motorn och moderkortet.

Kan den här lille rackaren ha med saken att göra? Den ser ju oxå lite skadad ut.

• Närbild på ett kretskort med fokus på en potentiellt skadad integrerad krets omgiven av en röd rektangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Switchad regulator MIC4680YM http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/mic4680.pdf
Resistanserna nere till höger sätter utspänningen till 4,08V (6.81k och 2,21k).
Pinne 2 som är angripen av korrosion är inspänningen, troligen direkt från batteriet. Det är vanligt att få korrosion i fuktig miljö där man har en hög DC-spänning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hej! Blev det nån lösning på detta?

/Jesper

Jesper Max Jesper Max skrev:
Hej! Blev det nån lösning på detta?

/Jesper
Nej tyvärr ingen lösning på detta ännu.

Jag följer även fast tråden är död.
Har just bytt mic4680 kretsen plus en bränd Elektrolyt på ett sådant kort.

Vet du hur felet uppkommit?

Jag tänkte testa att koppla upp kortet jag pysslat med till spänningsaggregat och kika med värmepistol om något går varmt på det innan det testas i klipparen.

Vet någon vilka stift som är plus och minus samt vilken spänning?
Har bara fått ett kort utan gräsklippare att försöka laga.

Vet någon vad regulatorn skickar spänningen?

Svårt att få grepp om det utan schema.

hur går det?

S sesese skrev:
hur går det?
Jag gav upp och köpte en annan trasig 230ACX som jag tog kortet från.

Hej, Jag har ett kort där 2 dioder brunnit, tittade på ett äldre kort där sitter det bara en "High temperature Transil™" ST SM6HT43A (ST EYB).
Men på nyare kort sitter det 2st i serie men jag har inte lyckats identifiera dem på något av de lackade korten jag har, finns det någon som har ett kort där man kan se vad som sitter?
Tack på förhand.

Närbild på ett kretskort med två dioder markerade i rött, omgivna av flera komponenter.
Skapa konto

L Levin_m skrev:
Hej, Jag har ett kort där 2 dioder brunnit, tittade på ett äldre kort där sitter det bara en "High temperature Transil™" ST SM6HT43A (ST EYB).
Men på nyare kort sitter det 2st i serie men jag har inte lyckats identifiera dem på något av de lackade korten jag har, finns det någon som har ett kort där man kan se vad som sitter?
Tack på förhand.

[bild]
Some claim it to be SM6T22 in bi-directional connection. It seems to be right but this is 22V diode and power supply for the station in 26AC. That would burn the diodes and this is what just happen to me. I think they are higher voltage.

I've red that shorting power cord between transformer and station may cause this diodes to burn because it's designed with voltage drop in mind. If that's true (I doubt) it looks like a really poor design.

There is no electronic diagram of this board to be found. Without which it's really hard to fix this motherboard.

My issue is rather unique. Something cause those two red-dotted resistors to burn after battery is connected and I've been struggling for a while to workout this layout. They seem to be a voltage dividers to state battery voltage but I'm not sure.

• Närbild av ett kretskort med olika komponenter, inklusive kondensatorer, resistorer och kontakter, med fokus på potentiellt brända resistorer.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Levin_m
  • Laddar…
Rowerovsky Rowerovsky skrev:
Some claim it to be SM6T22 in bi-directional connection. It seems to be right but this is 22V diode and power supply for the station in 26AC. That would burn the diodes and this is what just happen to me. I think they are higher voltage.

I've red that shorting power cord between transformer and station may cause this diodes to burn because it's designed with voltage drop in mind. If that's true (I doubt) it looks like a really poor design.

There is no electronic diagram of this board to be found. Without which it's really hard to fix this motherboard.

My issue is rather unique. Something cause those two red-dotted resistors to burn after battery is connected and I've been struggling for a while to workout this layout. They seem to be a voltage dividers to state battery voltage but I'm not sure.
I measured on other boards and figured out it to be 21.5 or 22v bi-TVS diodes, I replaced with SMCJ22A-E3/57T, Uni-Directional TVS Diode, 1500W, do not fit but sould handle more power, but it did not work.
The reason to high pulsing voltage from transformer looks to be caused by PowerSwitch "ClassicProfet" shorting to ground in pulses and resulting transformer coil to rerurn spikes of ~50volts. Replaced Profet with BTS436L2GATMA1

• Laptop som visar grafer och oscilloskopdata bredvid elektronik och verktyg på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Kretskort med komponenter, inklusive en markerad diod i röd cirkel, relaterad till diskussionsämnet om spänningsspikar och trasiga komponenter.
    Skapa konto
The TVS diodes are put in series, 22*2 (600w) =44v 1200w total puls capacity, older mowers only have one 43V 600w diode.

• Gilla
Rowerovsky
  • Laddar…
L Levin_m skrev:
The TVS diodes are put in series, 22*2 (600w) =44v 1200w total puls capacity, older mowers only have one 43V 600w diode.
Thank you! That solves one of the problems. Could you please check the voltage on the resistors signed with red dots on the pic above? It's about 8V on my board and they quickly become very hot.

Voltage is just around 0.005 over the resistor

• Kretskort med markeringar och uppmätta spänningar; 0.005 volt över en motståndsdel.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.