Hej!

Har flyttat min laddstation samt bytt ut en gammal transformator till en justerbar billigare variant. Problemet är att roboten inte stannar i stationen när den dockat. Har kollat blecken och putsat och slipat lite men funkar ändå inte. När den är helt död och jag dockar den manuellt laddar den som den ska.

Kan problemet vara att jag skickar ut lite för lite ström eller liknande?

IMG_9549.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9550.jpeg
Skapa konto
IMG_9551.jpeg
Skapa konto

C carlfredrik skrev:
Har flyttat min laddstation samt bytt ut en gammal transformator till en justerbar billigare variant. Problemet är att roboten inte stannar i stationen när den dockat.
Vad händer om du testar med originaltransformatorn?

Du joxade ju med detta i april, då lät det som att grejorna fungerade. Funkade det inte efter byte av trafo och rep. av kablaget i laddaren?

Klipparen har övervakningsfunktioner för laddström, mäter den någon avvikande ström/spänning så ger den ett felmeddelande. detta är en säkerhetsfunktion för att undvika överladd/överhettning etc.

Som vi skrev i din förra tråd, så ta fram snabbinfo (lång tryck på 0) och kolla laddströmmen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du joxade ju med detta i april, då lät det som att grejorna fungerade. Funkade det inte efter byte av trafo och rep. av kablaget i laddaren?

Klipparen har övervakningsfunktioner för laddström, mäter den någon avvikande ström/spänning så ger den ett felmeddelande. detta är en säkerhetsfunktion för att undvika överladd/överhettning etc.

Som vi skrev i din förra tråd, så ta fram snabbinfo (lång tryck på 0) och kolla laddströmmen.
Tjena! Stämmer bra! Har krånglat en hel del senaste tiden tyvärr. Senaste nu var dock inte robotens fel. Häromdagen hade min sambo parkerat på gräsmattan och roboten hade såklart fastnat under bilen under den korta tid hon stod där. Den hamnade under hjulet och nu är höger bak kass. Skickar med lite bilder från olyckan.

Hade lagat den hyfsat trodde jag men bakhjulet är fortfarande kass. Måste vara motorn eller något.

Skickar även med bilder från menyn!

IMG_9680.jpeg
Skapa konto

IMG_9574.jpeg
Skapa konto
IMG_9575.jpeg
Skapa konto
IMG_9586.jpeg
Skapa konto
IMG_9593.jpeg
Skapa konto

IMG_9681.jpeg
Skapa konto
IMG_9682.jpeg
Skapa konto
IMG_9683.jpeg
Skapa konto

• IMG_9679.jpeg
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Tjena! Stämmer bra! Har krånglat en hel del senaste tiden tyvärr. Senaste nu var dock inte robotens fel. Häromdagen hade min sambo parkerat på gräsmattan och roboten hade såklart fastnat under bilen under den korta tid hon stod där. Den hamnade under hjulet och nu är höger bak kass. Skickar med lite bilder från olyckan.

Hade lagat den hyfsat trodde jag men bakhjulet är fortfarande kass. Måste vara motorn eller något.

Skickar även med bilder från menyn!

[bild]
[bild][bild][bild][bild]

[bild][bild][bild]
Vad tror ni om siffrorna då? Ser det bra ut eller ser ni en uppenbar anledning till att den inte vill docka?

Dockningsproblemet är väl det minsta problemet just nu. Motorfäste och ev motor är ju krossat.

Som tidigare har diskuterats så är det viktigt att ström och spänning justeras på en tredjepartsnätdelen. Kanske är det något med detta som gör att
klipparen inte godkänner laddströmmen och då lämnar laddstationen.

Har du mätt upp spänning och laddström när klipparen laddar med ett urladdat batteri och sedan justerat in rätt ström/spänningsvärde?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E etompau skrev:
Dockningsproblemet är väl det minsta problemet just nu. Motorfäste och ev motor är ju krossat.

Som tidigare har diskuterats så är det viktigt att ström och spänning justeras på en tredjepartsnätdelen. Kanske är det något med detta som gör att
klipparen inte godkänner laddströmmen och då lämnar laddstationen.

Har du mätt upp spänning och laddström när klipparen laddar med ett urladdat batteri och sedan justerat in rätt ström/spänningsvärde?
Yes, har justerat och justerat på transfon så det borde absolut vara ok. Men får kanske koppla på mig igen med multimetern och dubbelkolla.

Pillat ner hela igen och plockat ut motorn och tycker absolut den ser hel ut. Jag limmade fast fästet igen och när jag testade den körde den gladeligen iväg men efter ett par minuter började den dra åt ena hållet och sen stannade den helt. Får se, kanske att jag måste byta hjulmotorn.

Det går ju nära 2 A till varje batteri. Kan tyckas vara rimligt. Mer vågar jag inte säga om detta. Vet bara att klipparna kan vara känsliga för om laddström/spänning avviker från vad den accepterar.

Kanske dags att börja fundera på en ny maskin? Nu åker du på att byta kåpa och underdel på maskinen, kanske något annat också, det lär kosta några tusen kronor.

• Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det går ju nära 2 A till varje batteri. Kan tyckas vara rimligt. Mer vågar jag inte säga om detta. Vet bara att klipparna kan vara känsliga för om laddström/spänning avviker från vad den accepterar.

Kanske dags att börja fundera på en ny maskin? Nu åker du på att byta kåpa och underdel på maskinen, kanske något annat också, det lär kosta några tusen kronor.
Limmade ihop kåpan så den ser väl ”ok” ut igen. Är hjulmotorn kass får jag börja fundera. 450x kostar ju som en mindre bil så vill inte släppa den i första taget.

E etompau skrev:

Då var den igång igen! Gamle Franken-Gräbot (min son som döpte den till Gräbot när han var 2)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Pillat lite med transformatorn igen också så nu får vi se hur det går. 28V resp 4.1A.

IMG_9716.jpeg
Skapa konto
IMG_9718.jpeg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.