Byggahus.se
Det senaste året har småhuspriserna stigit hela 9 procent i genomsnitt för riket, enligt senaste Småhusbarometern som presenterades idag.
Den största procentuella förändringen är i Stockholms län med 13 procent, tätt följt av Halland och Västernorrland med 12 procent vardera. I storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö ser vi en prisökning på mellan 13 till 14 procent.

Du kan läsa blogginlägget här: Huspriserna upp 9 procent

Jag hoppar INTE det håller i sig !
På vilket sätt är en konstant prisökning som ligger över reallöneökningen bra !?
Har man redan ett hus så driver det bara upp taxeringsvärdet när grannarna säljer.
Har man inte en köpt bostad så är det svårare att komma in på marknaden.
Om man vill byta bostad så tjänar man i de allra flesta fall på att priserna är lägre - även om man får mindre för sitt boende så kostar det nya mindre.

De enda som tjänar på att ha riktigt höga priser är dom som säljer utan att köpa nytt, flyttar utomlands eller till ngt ställe med riktigt billiga priser - eller dom som har topplån som kan byta till enbart bottenlån (fast med dagens räntenivåer är det itne så stor skillnad)

/K

Tror inte hon menar prisökningen i sig utan snarare räntan.
Det ÄR billigt att äga hus eller lägenhet idag då räntan är så låg.
Och jag måste hålla med och hoppas att det håller i sig med de långa räntorna iallafall en 20-30 år till (självklart vet jag att det går upp i sommar eller höst....).

Men faktum är att det är otroligt bra tider att äga sitt boende, eftersom det är så billigt att bo, och det gynnar alla som äger ett hus eller lägenhet, inte bara de som flyttar utomlands eller inte köper nytt.

Jaha - ja den låga räntenivån är bra om man har mkt i lån :)

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.