lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag tror och hoppas att det inte skall behöva gå så långt bara för att oljan tar slut... :) Vi har en i praktiken outsinlig resurs i vanlig billig kärnkraft. Se exv: [länk] . Fun fact: Det finns mer energi i uranet som förekommer naturligt i Amerikanska kolförekomster än i kolet! Man skulle med fördel kunna köra kolet på tip, elda uranet och få både mer energi, OCH mindre utsläpp av radioaktiva ämnen till den omgivande miljön...

Läs även gärna [länk] om resten av naturresurserna. MEN, vi kan förstås fortfarande fucka up biosfären tillräckligt för att alla katastrofscenarion vi kan tänka oss kommer att bli sanna ändå.
"elda uran" - det låter dumt ;)

Problemet är förstås att vi knappt ens i Sverige har vaknat och insett att andra energikällor än kol och olja måste till - och då har vi det ändå väldigt bra med Vatten, Kärnkraft och lite vind som 99% av kraftkällorna !
Det var ju tom bara i år som alliansen tog sig i kragen och insåg att vi inte kan lägga ned kärnkraften !

Hur skall det då gå i andra länder där olja faktiskt är en stor del av landets energiförsörjning !? Vi bygger ju inte direkt ut själva - så vem skall leverera energin ?

/K

klaskarlsson skrev:
"elda uran" - det låter dumt ;)

/K
Nej, det är bara fackspråk. Jmf. "utbränningsgrad." Vad är några syreatomer hit eller dit bland vänner. :)

Vad gäller utbyggnadstakten så såg jag också gärna att man byggde ut i tid, så att man slapp de rena fuskbyggen som brukar bli följden när man har bråttom. Men de kommer att få bråttom, och då går det helt plötsligt fort. Jag tror inte alls på "miljömupparnas" gnäll om att "Ni kan glömman kärnkraft för vi kommer inte att ha tid att bygga ut den", jodå, det kommer vi visst också. Vi har ganska gott om kol kvar. Att sedan klimatet har gått åt h-vete vid det laget, det är ett annan femma.

Hur detta kommer att påverka huspriserna? Tja, om det industrialiserade samhället kollapsar så kommer fastigheter i storstäderna att bli billigare... Mycket billigare... :)

Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Problemet är förstås att vi knappt ens i Sverige har vaknat och insett att andra energikällor än kol och olja måste till - och då har vi det ändå väldigt bra med Vatten, Kärnkraft och lite vind som 99% av kraftkällorna !
Är inte intresserad av att diskutera kärnkraft, men måste ändå komma med ett tillrättaläggande.

Av 2007 års totala tillförda energi på 624 TWh i Sverige, stod olja för 199, kärnkraft för 190, biobränsle för 120 och vattenkraft för 66 TWh. Kol och koks låg på 28 TWh.

(Observera att av kärnkraftens tillförda energi gick ung 2/3 tredjedelar till att värma havet, och det blev 67 TWh el).

Redigerat:
-MH- skrev:
Är inte intresserad av att diskutera kärnkraft, men måste ändå komma med ett tillrättaläggande.

Av 2007 års totala tillförda energi på 624 TWh i Sverige, stod olja för 199, kärnkraft för 190, biobränsle för 120 och vattenkraft för 66 TWh. Kol och koks låg på 28 TWh.

(Observera att av kärnkraftens tillförda energi gick ung 2/3 tredjedelar till att värma havet, och det blev 67 TWh el).
Har du någon källa för det där ? Vore intressant att se vilka energiformer som är med osv.

I all statstik jag har läst så har olja+kol (samt naturgas) en förvinnande lite andel av svensk elproduktion !!!

Nu talar du iof om "energiproduktion" och då räknar du också med villapannor och transporter eller ?

Annars siffror om elproduktion för 2007:
Vatten+vind: ca 66 TWh (varav vind ca 1.4 TWh)
Kärnkraft: ca 64 TWh
Kraftvärme, industri: 5.9 TWh
Kondenskraft (bla kol skulle kunna räknas här): 0.4 TWh
Gasturbin: 0 TWh
Import minus export: 1.3 TWh (alltså en import detta år vilken består av en nordisk elmix - 2005 hade vi dock export på 7.4 TWh)
Totalt ca 146 TWh

http://www.energiochmiljo.se/abonnemang.asp?cat=b2&type=E&chapter=2&subchapter=3&page=2

Sen om man kolla på energiproduktionen, så säger tex wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiproduktion
att följande förhållanden rådde i Sverige 2004:
Total energiproduktion per invånare: 16 878 kWh varav:
51 % kärnkraft, 3.5% fossil, 40% Vatten (inkl vind), 5.3% avfall/biobränslen

Detta ger två saker:
1. vi förbrukar en jäkla massa energi i det här landet.
2. Kärnkraft och vatten är de största primära energikällorna !
3. Jag hade fel. Vatten- och kärnkraft (+vind) står bara för 91% :)

Så skall vi gå över från olja i våra transporter så är det våra energikällor i övrigt som måste bära den belastningen...

Och jag tror att vi kommer lösa detta, inga problem. Så länge man inte antingen stoppar huvudet i sanden eller målar upp dystopiska undergångssenarier och ger upp så...

/K

Redigerat:
Du blandar ihop energiproduktion och elproduktion. Vi använder en jäkla massa energi som inte är el, tex för uppvärmning och transporter.

Min källa är www.energimyndigheten.se, "Energiläget 2008 i siffror" (ung.) Kolla bland länkarna längst ner på wikipediasidan... :)

Det är vanligt att man tror att vatten och kärnkraft står för så gott som all energi i Sverige. Men det stämmer inte.

Kan vi inte försöka hålla oss till ämnet i den här tråden. Den är lång och intressant men blir ganska ointressant om den inte håller sig på vägen. Tycker jag.
Läser dock gärna om energiproduktion i en annan tråd.

Jo, tillbaka till huspriserna.

En hyfsat tung aktör, Riksbanken, gick igår ut med att bostadspriserna skall ned.

Läs artikeln här på DI

Vad tror övriga, har de en poäng?

""Det beror på att den starkt negativa trenden på arbetsmarknaden på sikt kommer att överväga den nuvarande optimismen i spåren på de låga räntorna. I takt med att varsel och uppsägningar ökar kommer hushållens efterfrågan på bostäder att minska, vilket i sin tur leder till att bostadspriserna sannolikt åter börjar falla", skriver Riksbanken."

Jo, men med tanke på att det byggs ännu mindre än tidigare, vilket redan var för lite så tror jag inte på fallande priser. Och innan räntan har stigit till det tredubbla lär det inte märkas ett smack vill jag påstå. När räntorna går upp igen så beror det förmodligen på bättre tider, vilket i sin tur tar bort oron på arbetsmarknaden. Då är det omvänt igen, och priserna faller inte. Min teori. :)

Jag tror RB är ute och cyklar. Det enda som möjligen påverkar bostadspriserna negativt framöver är en ökad arbetslöshet, men de som fortfarande har jobben kvar har goda marginaler. Detta i kombination med lågt nybyggande och låga räntor ger ökade priser.

Nyfniken skrev:
BKN har kommit med en ny rapport:
[länk]
Bara att instämma i slutsummeringen: "... vi har en latent bostadskris genom att bostadsmarknaden vilar på icke uthålligt låga bostadsräntor."

Så vad är "uthållig" nivå på räntorna?

Riksbanken har i sina penningspolitiska rapporter under 2005-2008 flera gånger angivit att man anser att en normal reporänta bör förväntas ligga i spannet 3,5-5 %. Så det är väl gissningsvis i den härande som anses vara uthållig reporäntenivå.

Vilket jag anser låta vettigt. Men att då kalla det latent bostadskris och att den vilar på icke uthålligt låga räntor känns därför märkligt. Jag menar, vad gör det för skillnad om den rörliga ligger på 2% eller 5%. Inte så blodigt mycket för huspriserna va?

edit*
Okej, reporäntenivå däromkring ger väl en rörlig upp till 6 då kanske...

Redigerat:
BKN menar ju i rapporten att den genomsnittsliga räntenivån över en hel konjunkturcykel bör vara 5,5% för bunda femåriga lån och 4,74% för rörliga samt att att den rörliga boräntan "i en stark högkonjunktur kan förväntas
vara 7,5".
Jag vet inte om det betyder det prisras som de tror på men om den rörliga räntan ligger kring 7,5% om ett par år och håller sig där ett tag gissar jag att det blir lite jobbigt för en del i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.