Hittills har ett gott kännetecken på lågkonjunktur varit att de bottnar när alla slutat snacka om guldläge. Om cykeln har samma "svängradie" som senaste högkonjunkturen borde detta inträffa sådär 2010 eller 2011. Only Good knows and Rotchild more exactly...

Redigerat:
Addan91 >> Du missuppfattar begreppet "svängradie". Med en konjukturcykels svängradie avsåg jag tidsrymden från början av en lågkonjunktur till början av nästa lågkonjunktur.

Givet att allt annat är sig likt har vi efter andra världskriget vant oss vid regelbundna konjunkturväxlingar på en arena som utan avbrott har dominerats av samma supermakter. Det är just DETTA vi ser brytas sönder mitt framför våra ögon. Kina (och snart Indien) intar sina positioner. Efter Sovjets kollaps har Ryssland kämpat för livet som supermakt. Nu är det USA:s tur.

Första tecknet på den här maktförskjutningen har redan visat sig genom en sällsynt djup och kraftfull högkonjunktur under så lång period, som igen bedömare kunnat förutse. Samma krafter får vi nu uppleva åt motsatt håll.

Vi kanske kan kalla det historiens första globala kinesiska lågkonjunktur.

Jag tror det även finns ett par andra unika faktorer som drev den långa högkonjunkturen.

Datoriseringen (automationen) slog igenom brett inom en mängd sektorer och gav upphov till enorma rationaliseringsvinster. Detta frigjorde väldiga resurser.

Kapitalmarknaden blev sant globaliserad och räntorna sjönk kraftigt till följd av en ökad tillgång på kapital för investeringar.

En i mitt tycke intressant fråga är vart alla pengar kommer at ta vägen. Enorma summor avsätts i pensionsfonder även om det är lågkonjunktur. Snart börjar dessa fonder jaga avkastning igen.

Lågkonjunkturen kommer att driva på rationaliserningarna ytterligare och räntorna är superlåga. I mina ögon så laddar vi rejält med bränsle och syre. När kommer gnistan?

Hm.. brukar inte vara sådär optimistisk. Måste vara glöggen igår.. ;)

En 2-miljonersvilla har alltså tappat knappt 100.000:- på ett år, sett över snittet i riket. Inga jättesummor med andra ord...

Jodå Anders, det är en katastrof, paniken är nära, privatekonomierna rasar, folk köar till soppköken och undergången är nära....

*tar en klunk kaffe*

Skämt åsido - skall vi ta och rota runt lite i tråden och hitta alla gamla predikteringar om huspriser över tiden ?

Var förresten på promenad igår - kö med bilar till en visning av en sommarstuga... Det kanske redan har vänt - eller så blåser man ännu mera bubbla ?

Jag kan ju direkt säga att det har fallit mer än vad jag trodde. Men nu tror jag det kommer gå uppåt framåt vårkanten, den vanliga säsongsvariationen alltså. Kanske vi inte kommer upp till förra årets toppnivåer.

... vilket påpekades redan för en månad sedan i ett forum nära dig, eftersom förra omgången var första med ny metod.

Vilken tur att E24 har så alerta journalister. :)

Nu kom SCB också med sin lite mer seriösa statistik. Tillåt mig länka en bild över förändring av K/T-värdet för 2008.

BO0501_2009M01_DI_01_SV_PRESS2.gif
Alltså, priserna stod still november till december 2008. totalt fall från max av K/T-värdet hitintills är ca 4%.

http://www.scb.se/templates/pressinfo____258600.asp

Ja, det är en eftersläpning, så slipper vi diskutera det igen :)

BO0501_2008M01_DI_01_SV_PRESS2.gif

Jag tog mig friheten att sammanfoga graferna :)

(konstigt att det är olika siffror för 07-12)

• scb.jpg
-MH- skrev:
Jag tror priserna på hus kommer gå upp 1-3% procent innan sommaren.
(kapat citat)

Tror du prisfallet har upphört?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.