Med tanke på att omsättningen "bara" är ner ca 30%, (jmf samma period två år sedan) verkar en stor del av husen vara attraktiva. :)

Omsättning definierat som antal avslutade affärer, eller definierat som avslut i procent av det totala utbudet?

Nyfniken skrev:
Jag blir uppriktigt sagt förbannad på Mäklarstatistik

Dagens snittpris sägs vara 1.744'. Månaden innan var det 1.859'. Det är en nedgång med drygt 6%, ändå så skriver de svart på vitt att snittpriset gått ner 5% jämfört med föregånde månad.

Om man har som yrke (!) att enbart (!) jobba med statistik så får man faktiskt vara bättre än såhär.

Och det här är bara ett av massor med fel.
Jag tror det har att göra med hur man räknar. Snittpris i sig säger inte så mycket. Inte heller kvadratmeterpriset för sig men tillsammans kan de ge en bättre hint om läget.
Sett på snittpris är förändringen -6.2% men sett till kvadratmeterpriset är förändringen -3.2%. På något smart sätt gör de väl en viktning av dessa värden och kanske några till för att få fram att priserna gått ner med ca 5%.

frjo7205 skrev:
Omsättning definierat som antal avslutade affärer, eller definierat som avslut i procent av det totala utbudet?
Som avslutade affärer så klart.

Men det är klart alla 'vet' ju att priserna har halverats 'egentligen', och alla sttistik som visa på motsatsen är gravt missvisande.

Redigerat:
joflopp skrev:
Jag tror det har att göra med hur man räknar. Snittpris i sig säger inte så mycket. Inte heller kvadratmeterpriset för sig men tillsammans kan de ge en bättre hint om läget.
Sett på snittpris är förändringen -6.2% men sett till kvadratmeterpriset är förändringen -3.2%. På något smart sätt gör de väl en viktning av dessa värden och kanske några till för att få fram att priserna gått ner med ca 5%.
De kan ju räkna med K/T talet också.

-MH- skrev:
De kan ju räkna med K/T talet också.
Ja, de har säkert en hel radda med tal att räkna med och formler för viktning. Därför tror jag inte att de har så fel i sina siffor som Nyfniken vill göra gällande.

Det är möjligt. I så fall redovisar de sina siffror på ett dåligt sätt. Se tabell två i pressmeddelandet.
http://www.maklarstatistik.se/press.htm

Om alternativen är att:
1) De har en hel radda med tal och magiska formler.
2) De har dålig koll och siffrorna innehåller en del fel

så sätter jag mina pengar på alternativ 2. :D

Redigerat:
-MH- skrev:
Som avslutade affärer så klart.
Nja, det behöver inte vara "så klart". I alla fall med kommersiella fastigheter behöver transaktionsvolym och snittpris inte korrelera speciellt mycket.

Vid exempelvis tro på stigande priser kan man välja att inte sälja för att få ett större pris framöver. Alternativt så kan olika politiska beslut kraftigt påverka transaktionsvolymen storlek vid en given tidpunkt, exempelvis förändringar av transaktionsbeskattning etc.

En låg andel avslut i förhållande till totalt utbud visar oftast på att köpare och säljare har olika uppfattning om marknadspriset. Jag har inga siffror på boendemarknaden i den aspekten, men boligan m.m. talar tillräckligt tydligt.

Komersiella fastigheter är en väldigt liten del av alla villor som säljs...

Omsättningen mäts givtevis i avslut, inte i antal annonser i dagspressen.

Det kan inte vara så att utbudet gått ner i och med att säljarna avvaktar tills det värsta är över? Höga priser, högt utbud.

Du glömde hänvisa till mängden krisrubriker i pressen, och andra intressanta 'indikatorer'.

Köper man bostad mitt i rådande finanskris med de utropspriser som föreligger så är man väldigt desperat enligt min mening. Tänk på att priserna på bostadsrätter i snitt har tredubblats bara den senaste tioårsperioden. Fallhöjden är väldigt stor nu när resultatet av finanskrisen börjar märkas hos medelsvensson.

Deven skrev:
Köper man bostad mitt i rådande finanskris med de utropspriser som föreligger så är man väldigt desperat enligt min mening. Tänk på att priserna på bostadsrätter i snitt har tredubblats bara den senaste tioårsperioden. Fallhöjden är väldigt stor nu när resultatet av finanskrisen börjar märkas hos medelsvensson.
Å andra sidan var bostäder generellt och bostadsrätter i synnerhet kraftigt undervärderade för tio år sedan i sviterna från krisen i början av 90-talet.

Riktigt roligt att läsa kommentarerna på Di.se. Sveriges alla HR-boende i förort tycker att bostadspriserna skall ner ytterligare 50-70%...
Hahaha, sitter där bittra och hoppas att Stellan från KTH ska göra ytterligare ett puckat uttalande. I själva verket är dom nog bara avundsjuka på att alla deras kompisar vågade hoppa på tåget när det gick.

Redigerat:
BobbyEwing skrev:
Å andra sidan var bostäder generellt och bostadsrätter i synnerhet kraftigt undervärderade för tio år sedan i sviterna från krisen i början av 90-talet.
Inte alls, det vara bara en korrigering av bostadsbubblan från slutet av 80- och början av 90-talet. Efter 1999 har bostadspriserna kraftigt avvikit ifrån KPI. http://www.scb.se/templates/tableOrChart____74160.asp

Den grafen beror helt på vilket basår du väljer. Hur ser det ut om du istället väljer 1950 och justerar för ökning i disponibel inkomst?

5.2 racing skrev:
Riktigt roligt att läsa kommentarerna på Di.se. Sveriges alla HR-boende i förort tycker att bostadspriserna skall ner ytterligare 50-70%...
Hahaha, sitter där bittra och hoppas att Stellan från KTH ska göra ytterligare ett puckat uttalande. I själva verket är dom nog bara avundsjuka på att alla deras kompisar vågade hoppa på tåget när det gick.
Jag tror att båda sidorna, de du kallar bittra och de som hoppade på tåget sitter i samma förnekelsefas över utvecklingen.

De "bittra" som du kallar dem må vara bittra för att de inte hoppade på tåget och sitter nu och väntar på en dipp till i deras ögon normala nivåer. När den dippen bottnar någon gång framöver oavsett nivå så kommer den kategorin ändå inte köpa för risken finns ju att det sjunker mer...alltså, de betalar hellre en hyra livet ut där de vet att priset ökar med 3-4% varje år och är nöjda med det.

Deras motsvarighet sitter givetvis nu och förnekar nedgången, givetvis vill inte någon se sin "förmögenhet" sjunka med ett par hundratusen spänn på en månad.

Det intressanta bland ägare av bostäder är att snacket om värdena bara är intressant vid uppgång. Då är liksom siffrorna absoluta och helt korrekta. Ingen tvekan där inte och ofta har jag hört att nu har jag tjänat si o så många tusen på mitt boende.
Nu med sjunkande priser så säger samma personer -Det där med sänkta värden är ju inte sant och man har ju aldrig förlorat något innan man säljer.....

Men man har tydligen tjänat något innan när priserna steg, trots att man inte sålde nåt. Det är alltså roligare att diskutera priser när det går åt rätt håll beroende på vilken sida av bostadsmarknaden man står på.

Läste igår http://www.aftonbladet.se/ekonomi/finanskrisen/article3748297.ab om en barnfamilj i Stockholmstrakten som sitter i skiten riktigt ordentlig när de inte kan sälja lägenheten och har köpt hus.

26000 i månaden riskerar deras boende kosta framöver om lägenheten blir osåld. Med en inkomst på 32000:-,

Klippt ur texten "Villan kostade 2,4 miljoner kronor. Lägenheten har de fått värderad till 1 miljon. Men hittills har ingen visat intresse"

Alltså är lägenheten övervärderad så det sjunger om det. Låt säga att den idag är värd 800 k. En "förlust" på 200.000.

Villan köptes innan krisen för 2.4. Idag kanske de kan sälja för 2 vilket ger ett ras på 400.000 kr

Totalt har de torskat 600.000 kr på en mycket taskigt timad affär.

Med deras intäkt på 32.000 kr per månad har de alltså förlorat i runda slängar 20 månaders totala inkomster!!!!!.

Det visar hur farligt det är att dribbla med bostadsaffärer. Man bör definitivt vara vaksam. För hur det än är, hamnar man i den sitsen att Kalle-Ankapengarna avseende värden hamnar i den "riktiga" plånboken vid en dipp är det inget annat än ren o skär katastrof.

Familjen i artikeln skulle med sina inkomster hamna hos fogden fortare än kvickt om de skulle få en skuld utan täckning på 600.000 kr. Dessutom skulle de aldrig kunna betala av den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.