233 845 läst ·
2 000 svar
234k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Åtminstone "står" jag inte för några exakta siffror. Och därför slipper jag också ta ansvar för troligen felaktiga siffror (för att inte säga falska).
Okej, så när du säger att "allt fler" kommer se husköp som konsumtion, så kan det vara två per år lika väl som 20.000 per år? Bra, då vet vi.
Står man inte för något, riskerar man aldrig att ha fel.
Står man inte för något, riskerar man aldrig att ha fel.
99% av köparna på landet kanske. Du är varmt välkommen till våra fika raster i Stockholms kranskommuner. Argument som "en säker investering", "man får ju alltid tillbaka pengarna" och "man betalar ju till sig själv" haglar alltjämt tätt.-MH- skrev:
- MH - kan ta det som en tes om han har lust. "Allt fler kommer att se hus som konsumtion istället för investering". Jag ser fram emot metoder att mäta detta; bekräfta eller dementera. Med statistiskt säkerställd felmarginal och allt.
Jo, men fikaraster hos Stockholms köpglada tjänstemän gäller knappast som rikslikare, eller hur?
Min tes är att 99% av köparna redan inser att det handlar om konsumtion, om billy_baver tycker jag har fel, så får han gärna föröska motbevisa mig.
Min tes är att 99% av köparna redan inser att det handlar om konsumtion, om billy_baver tycker jag har fel, så får han gärna föröska motbevisa mig.
Utan istället är det ungefär.... ?
Jag tycker detta liknar diskussionne om hur andra är sådana där bolåentorskar som lånar upp till nocken, medan vi här givetvis är sansade och långt över snittet vad gäller sådan klokskap.
Är inte så säker på att alla andra är så mycket dummare i sådana här frågor.
20% av villaköpen tycks ske i Stockholms län. Kan man anta att investerare är överrepresenterade där? Då borde vi komma se en märkbar skillnad i prisutveckling mellan Stockholms län och övriga riket, där Stockholms län sjunker mer/stiger mindre eftersom "allt fler" blir konsumenter.
Men, men spekulera är fritt!
Jag tycker detta liknar diskussionne om hur andra är sådana där bolåentorskar som lånar upp till nocken, medan vi här givetvis är sansade och långt över snittet vad gäller sådan klokskap.
20% av villaköpen tycks ske i Stockholms län. Kan man anta att investerare är överrepresenterade där? Då borde vi komma se en märkbar skillnad i prisutveckling mellan Stockholms län och övriga riket, där Stockholms län sjunker mer/stiger mindre eftersom "allt fler" blir konsumenter.
Men, men spekulera är fritt!
Jag spekulerar i att klart fler än hälften av alla villaköpare i Stockholms län betraktar sitt köp som "säkert" i avseendet att man intalar sig att det bedömda värdet kommer stå emot prisfall på sikt.-MH- skrev:
Vad det gäller "investerare" i avseendet individer som gör diverse kapital-investeringar av olika slag, så är investerare klart överrepresenterade i Stockholms län. (Men det var väl knappast en nyhet).
Hur ser ni på villapriserna för tillfället? De styrs ju av många faktorer (köparens/säljarens prisförväntningar, ränteläge, arbetslöshet, demografi, in/utflyttning osv). Den enskilt viktigaste faktorn är troligtvis bankernas villighet och möjlighet (regleringar såsom max 85% osv) att låna ut. Default är att det i alla lägen finns människor som är beredda att låna maximalt så marginalköparen styrs helt klart av bankerna. Basel III-reglerna gör att bankernas intresse att låna ut till fastighetsbolag har minskat då bankerna måste hålla större egna reserver. Hur ser ni på bankernas villighet att låna ut för tillfället? Vanligtvis finns det någon som fightas om nya låntagare (tex SEB som förra året tog en 40%-ig andel av nya bostadslån). Är SEB lika villiga att låna ut iår eller har de bromsat? Om SEB tar 2011-års pris till "Götabankens minne"; vilken bank kommer ta årets pris? Här är en länk till den lustiga Götabanken-reklamen från någon gång kring 1989
http://www.youtube.com/watch?v=mcuJurzbrEM
Redigerat:
Enskilt viktigaste faktorn anser jag INTE är bankernas rättighet, förmåga och vilja - som sådan - att låna ut pengar. Viktigaste faktorn är istället hushållens rätt att kvitta räntekostnad mot förvärvsinkomst. Den dag skuldränteavdragen på allvar blir ifrågasatta (eller rentav försvinner) kommer marknadens priser att omedelbart sjunka, givet allt annat oförändrat. Omvänt tar marknadspriserna stöd i avdragsrätten - som ett skyddsnät - när exempelvis räntor höjs, driftskostnader ökar eller andrahandsmarknaden sviktar p.g.a. negativ arbetsmarknad.Investor skrev:Hur ser ni på villapriserna för tillfället? De styrs ju av många faktorer (köparens/säljarens prisförväntningar, ränteläge, arbetslöshet, demografi, in/utflyttning osv). Den enskilt viktigaste faktorn är troligtvis bankernas villighet och möjlighet (regleringar såsom max 85% osv) att låna ut. Default är att det i alla lägen finns människor som är beredda att låna maximalt så marginalköparen styrs helt klart av bankerna. Basel III-reglerna gör att bankernas intresse att låna ut till fastighetsbolag har minskat då bankerna måste hålla större egna reserver. Hur ser ni på bankernas villighet att låna ut för tillfället? Vanligtvis finns det någon som fightas om nya låntagare (tex SEB som förra året tog en 40%-ig andel av nya bostadslån). Är SEB lika villiga att låna ut iår eller har de bromsat? Om SEB tar 2011-års pris till "Götabankens minne"; vilken bank kommer ta årets pris? Här är en länk till den lustiga Götabanken-reklamen från någon gång kring 1989[länk]