233 845 läst ·
2 000 svar
234k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Cornucopias diagram var ju skojigt men att konstatera att förväntningar och verkliga prisförändringar oftast följs åt säger ju inte så mycket om man inte kan påvisa i vilken ordning det sker. Faller priserna för att folk förväntar sig det eller faller förväntningarna för att priserna går nedåt?
Det vore ju en sak om diagrammet klart visade att först faller förväntingarna och sedan faller priserna men jag tycker inte att jag kan se det. Ni får gärna rätta mig, jag läser det kanske dåligt.
Däremot tycker jag att det ser ut som att om priserna inte kan gå nedåt utan att förväntningarna också gör det, medan negativa förväntningar kan finnas utan att priset går ner. Det tycker jag tyder på att priserna påverkar förväntningarna mer än förväntningarna påverkar priserna.
Jag tror att de flesta av oss i brist på information och kunskap tenderar att tro att prisutvecklingen i morgon blir ungefär som idag såvida vi inte hör något riktigt extraordinärt alarmerande från tillräckligt många olika håll. Sådana skrämselhickor har ibland en förankring i verkligheten, ibland inte (se hacket i förväntningskurvan 2006).
Det vore ju en sak om diagrammet klart visade att först faller förväntingarna och sedan faller priserna men jag tycker inte att jag kan se det. Ni får gärna rätta mig, jag läser det kanske dåligt.
Däremot tycker jag att det ser ut som att om priserna inte kan gå nedåt utan att förväntningarna också gör det, medan negativa förväntningar kan finnas utan att priset går ner. Det tycker jag tyder på att priserna påverkar förväntningarna mer än förväntningarna påverkar priserna.
Jag tror att de flesta av oss i brist på information och kunskap tenderar att tro att prisutvecklingen i morgon blir ungefär som idag såvida vi inte hör något riktigt extraordinärt alarmerande från tillräckligt många olika håll. Sådana skrämselhickor har ibland en förankring i verkligheten, ibland inte (se hacket i förväntningskurvan 2006).
Jag tycker personligen att augusti-statistiken från Mäklarstatistik och Valueguard kombinerat med hemnets siffror ger en ganska intressant trend:
http://www.hemnet.se/tjanster/statistik
Utbudet på villor och bostadsrätter är större än vanligt, och priset på nytillkomna är på väg ner efter att sett en peak med införandet av acceptpriser.
http://www.hemnet.se/tjanster/statistik
Utbudet på villor och bostadsrätter är större än vanligt, och priset på nytillkomna är på väg ner efter att sett en peak med införandet av acceptpriser.
Farzan, insåg du vad Cornucopia prognosticerad om huruvida priserna skulle falla eller ej?
Timmelstad, kan du inte berätta vad du drar för slutsatser av den nämnda statistiken? Alla resonerar vi ju olika.
Timmelstad, kan du inte berätta vad du drar för slutsatser av den nämnda statistiken? Alla resonerar vi ju olika.
Historien visar att lånefinansierade tillgångsbubblor växer tills de inte kan växa längre, dvs tills det inte längre går att öka belåningen.
Därför tror jag inte att förväntningarna styr prisernas nedåttrend alltför mycket. Även om fler individer börjar fundera på att inte ta så stora lån finns det alltid de som anser att det är "så det fungerar". Det tar några år av nedgång innan denna mentalitet ändrar sig, och till sist "fastnar" åt andra hållet.
En parallell av intresse (kanske?) är nyheterna att amerikanska medborgare nu gör en "deleveraging" dvs betalar på sina skulder. Det står inte att den sker medelst kreditförluster, alltså att folk går i konkurs och därmed skrivs skulderna ned. Nu är det inte så jobbigt som i Sverige att välja konkursspåret i USA om man bor i en stat där man kan lämna banken med bostadslånet. Skulle bankerna bara börja låna ut pengar igen skulle Average Joe börja låna igen. Det tar tid att vända beteenden.
Därför tror jag inte att förväntningarna styr prisernas nedåttrend alltför mycket. Även om fler individer börjar fundera på att inte ta så stora lån finns det alltid de som anser att det är "så det fungerar". Det tar några år av nedgång innan denna mentalitet ändrar sig, och till sist "fastnar" åt andra hållet.
En parallell av intresse (kanske?) är nyheterna att amerikanska medborgare nu gör en "deleveraging" dvs betalar på sina skulder. Det står inte att den sker medelst kreditförluster, alltså att folk går i konkurs och därmed skrivs skulderna ned. Nu är det inte så jobbigt som i Sverige att välja konkursspåret i USA om man bor i en stat där man kan lämna banken med bostadslånet. Skulle bankerna bara börja låna ut pengar igen skulle Average Joe börja låna igen. Det tar tid att vända beteenden.
Cornucopia spår: "Jag säger fortfarande 30% ner för villor och 50-60% ner för klubbmedlemskap, detta över en period på 4-8 år"
Han bygger hela sin existens på att det finns en bostadbubbla och att oljan snart tar slut. Det måste vara väldigt frustrerande för honom att inte få rätt om bostadspriserna denna gången heller.
Han bygger hela sin existens på att det finns en bostadbubbla och att oljan snart tar slut. Det måste vara väldigt frustrerande för honom att inte få rätt om bostadspriserna denna gången heller.
Man får väl hoppas för hans skull att han inte får rätt. Vad ska han i så fall skriva om?bra-byggare skrev:
Jag skulle väl inte gå så långt som att säga att han bygger sin existens på detbra-byggare skrev:
Sen säger han inte att oljan snart är slut, utan att det produceras mindre och mindre och det blir dyrare och dyrare att ta fram mer olja. Det i sin tur driver upp priset på bl a transporter världen över vilket i sin tur driver upp priser på övriga varor. Jag ser inget problem med just det resonemanget, även om det är OT här så är det knappast det bästa exemplet på att han inte har rätt i något han säger.
Lämpligt vore om du talade om det från början, det finns alldeles för mycket folk som postar en länk eller referens utan att tala om vad de själva tycker eller drar för slutsatser eller finner intressant.timmelstad skrev:
Precis som du drar jag inga slutsatser av det, eller vågar mig på en prognos.
Redigerat:
-MH- käka någon macka och drick lite kaffe nu, sen kan du väl redigera ditt inlägg lite så man förstår vad du skriver ...-MH- skrev:
Var hittade du det uttalandet? Det jag har skummat igenom är mest ospecificerat vojjande. Karln är smartare än Stellan, som var specifik och efter ett tag befanns ha fel för många gånger. C har ju nu 4-8 år på sig att profetera och profitera på Svenssons fascination över undergångscenarior.bra-byggare skrev:Cornucopia spår: "Jag säger fortfarande 30% ner för villor och 50-60% ner för klubbmedlemskap, detta över en period på 4-8 år"
Han bygger hela sin existens på att det finns en bostadsbubbla och att oljan snart tar slut. Det måste vara väldigt frustrerande för honom att inte få rätt om bostadspriserna denna gången heller.
Senaste gången jag spådde huspriser sa jag svagt upp eller sidledes närmsta åren. Men det förvånar mig inte om jag gissar fel.
Redigerat:
http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/forvantningar-pa-morgondagens.html-MH- skrev:Var hittade du det uttalandet? Det jag har skummat igenom är mest ospecificerat vojjande. Karln är smartare än Stellan, som var specifik och efter ett tag befanns ha fel för många gånger. C har ju nu 4-8 år på sig att profetera och profitera på Svenssons fascination över undergångscenarior.
Senaste gånge jag spådde huspriser sa jag svagt upp eller sidledes närmsta åren. Men det förvånar mig inte om jag gissar fel.![]()
Fjärde stycket från slutet i inlägget.
30% på 4-8 år blir väl i snitt 5-6% per år i nedgång.
Ja, 4-8 år ger honom gott om tid att skriva om ämnet dag efter dag, det är lite kul att läsa iofs. Han gjorde någon undersökning för något tag sedan och jag har för mig att hans fan-club till stor del består av personer boende i hyresrätt. Om det betyder något har jag ingen uppfattning om.
Redigerat av moderator:
Tack bra-byggare! Så här skrev han också:
"Men sammanfattningsvis svagt stigande priser på klubbmedlemskapen i morgondagens siffror och fortsatt fallande priser för villor. Detta gäller Valueguard-KTH:s index."
Så här blev det:
Sverige BR: +0,2%
Sverige Villa: +0,1% (noterar att i Gbg o Sthlm gick Villa upp mer än så)
"Men sammanfattningsvis svagt stigande priser på klubbmedlemskapen i morgondagens siffror och fortsatt fallande priser för villor. Detta gäller Valueguard-KTH:s index."
Så här blev det:
Sverige BR: +0,2%
Sverige Villa: +0,1% (noterar att i Gbg o Sthlm gick Villa upp mer än så)
SCB säger uppåt för 3-månaderspersiod (de har lite äldre men mer komplett statistik än Mäklarstatistik/Valueguard). Preliminärt neråt sista månaden, dock.
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____320465.aspx
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____320465.aspx