233 844 läst ·
2 000 svar
234k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Kanske att jag är vag för att jag känner att det är väldigt svårt att uttrycka sig säkert? MÅSTE det gå att säga att jag hade fel eller Vad är det för trams?-MH- skrev:
Det var inte mig han sa det till, det var till Lurk...-MH- skrev:
Om du inte känner att du kan diskutera det, låt bli då. Andra klarar uppenbarligen av det.-MH- skrev:
En annan variant är ju att du faktiskt tillför något själv istället för att komma med förlöjligande kommentarer på andras inlägg. Så kan jag komma med sarkastiska kommentarer och märka ord och beklaga mig över att du bara pratar strunt.
Fråm 95 och framåt ser graferna ganska synkade ut vid en snabb titt och lite scrollande upp och ner mellan inläggen...lurk12345 skrev:Om vi har 8% ränta plus en fastighetsskatt om 20 000 för ett tvåmiljonershus är den årliga kostnaden för räntor och skatt 132 000. Sänker vi räntan till 4% stiger priset till 3,5 miljoner med bibehållen årskostnad (fastighetsskatten är nu 35 000). Tar vi bort fastighetsskatten kan vi höja priset till 4,7 miljoner, med bibehållen årskostnad.
Är sambandet mellan priser och kostnader så här enkelt? I så fall räcker det om framtidens räntor blir högre än vad dagens köpare räknat med för att vi ska få ett prisfall.
Ett diagram med historiska bostadsräntor, källa: [länk]
[bild]
Sen vad det beror på kan man förstås spekulera massor om, men jag tror inte att det alltid är så jäkla komplicerat, jag tror det handlar om hur mycket man har att spendera helt enkelt.
Det tror Rikbanken också:timmelstad skrev:Fråm 95 och framåt ser graferna ganska synkade ut vid en snabb titt och lite scrollande upp och ner mellan inläggen...
Sen vad det beror på kan man förstås spekulera massor om, men jag tror inte att det alltid är så jäkla komplicerat, jag tror det handlar om hur mycket man har att spendera helt enkelt.
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH_kap1.pdf
"Först har vi visat att brukarkostnaden för boendet har fallit tillräckligt under den här perioden som ett resultat av generellt sänkta realräntor i världsekonomin och reducerad svensk beskattning av småhus för att motivera en betydande minskning av direktavkastningen. För det andra har vi gjort troligt att värdet av boendetjänster för ägda bostäder ökat mer än hyresökningen för hyreslägenheter till följd av bristen på nybyggnation. Bostadsutbudet har varit påfallande okänsligt för stigande huspriser och bostadsbristen har ökat i de största storstadsområdena.
Kombinerar man dessa två faktorer blir slutsatsen att dagens höga husprisnivåer förklaras av fundamenta."
Då återstår frågan vad som händer om fundamenta ändras, t.ex. om räntan höjs...
Redigerat av moderator:
Dagens statistik från Mäklarsamfundet visar på en nergång med 4% under juli (bostadsrättspriserna i riket - 6 procent, medan villorna tappade två procent). Inte speciellt mycket med andra ord och det blir nog först senare i höst som en mer långsiktig tendens kan skönjas.
Visst är det sant att marknaden blir annorlunda när köpare har tid att välja och vraka och inte alla visningar slutar i budgivning. Ett objekt som är helt rätt (tex en välbyggd villa i ett bra område, bra tomt, bra planlösning etc) kanske säljs med en minimal prutning medan ett liknande hus med någon brist (till exempel en dålig planlösning, en tomt med mycket insyn eller trafikbuller) blir osålt under lång tid.timmelstad skrev:Jag är av uppfattningen att prisfallet redan har börjat, och det ganska ordentligt, men inte överallt. Men då siffror presenteras som en "helhet" så maskeras prisfall på vissa håll av högre försäljningspriser på mer attraktiva platser där man inte "drabbats" ännu.
När det gäller de så kallade "B" och "C"-objekten (min egen vokabulär, värt att förtydliga), så har problemen troligen redan börjat. Med C-objekt tänker jag på udda och ovanliga objekt som är svårsålda på en normal till positiv fastighetsmarknad. De är nog snudd på osäljbara nu. B-objekt tänker jag mig boenden som inte är placerade i de mest attraktiva områdena, alternativt de i sämst skick i eller i anslutning till attraktiva områden. Objekt som går åt ganska bra när fastighetsmarknaden är het, då det räcker med att ligga "nära" ett bra område för att få det sålt, eftersom de riktiga A-objekten är för dyra och ouppnåeliga då.
Vad jag tror kommer ske under hösten är att den här trenden kommer att förstärkas. Det som jag kallar B och C-objekt kommer fortsätta falla i pris, Vad det gäller A-objekt är jag inte lika säker på att de i alla lägen kommer falla i pris, kanske marginellt, men snarare stagnera.
Om det skulle bli en nedgång kan säkert den som är beredd att ta hand om en bostad som inte är helt perfekt och är beredd att fixa lite själv göra fynd, men den som letar efter drömvillan kommer att märka att drömvillan (om den finns) inte har blivit så mycket billigare.
Störst risk tar förstås den som köpte när priserna låg på topp och inte tog sig tid att undersöka objektet ordentlugt.
Priserna har stått stilla om man jämförde senaste 3 månaderna med föregående tre månader. Antalet objekt har gått upp, jänfört med samma period förra året.
Finns det över huvud taget tecken på att raset har inletts?
Finns det över huvud taget tecken på att raset har inletts?
och vi vill ju "bara" köpa hus ute i obygden i sörmland!lurk12345 skrev:
där är huspriserna låga, men 15% är fortfarande en rejäl slant...
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Valueguard har mycket bättre statistik än Mäklarsamfundet eftersom dom även kvalitetsjusterar priserna. Villor ner -4% på tre månader, nu är vi -0,1% på 12 månader. Störtdykning verkar det som... Kolla stockholmsvillor...
http://www.valueguard.se/sverigevilla
http://www.valueguard.se/stockholmvilla
http://www.valueguard.se/sverigevilla
http://www.valueguard.se/stockholmvilla
De mäklare i mitt närområde som laddar för stor visningshelg och jagar objekt nu pratar om att det gäller att få huset sålt innan grönskan försvinner, dubbdäcken åker på osv. Dessutom finns det bra 2-åriga räntor att binda på just nu, vilket tydligen gör det lättare att sälja nu så snart som möjligt.
(Skönt att se att mäklare ser till långsiktiga affärer..)
Jag tycker det känns som att ska man "hämta hem" en vinst i ett fastighetsobjekt som gått upp i värde under en längre tid så är det läge att passa på nu. Och det vet ni kanske, att när folk börjar hämta hem vinster på en marknad...
Ja, vi får väl se som sagt. Valuegards kurvor för Stockholm och Göteborg ser väldigt identiska ut, och antagligen eftersom det är så dominerande områden så ger det samma utveckling på hela landet.
Ska bli intressant att se vad tidningarna och intresseorganisationerna skriver om detta i morgondagens tidningar!
(Skönt att se att mäklare ser till långsiktiga affärer..)
Jag tycker det känns som att ska man "hämta hem" en vinst i ett fastighetsobjekt som gått upp i värde under en längre tid så är det läge att passa på nu. Och det vet ni kanske, att när folk börjar hämta hem vinster på en marknad...
Ja, vi får väl se som sagt. Valuegards kurvor för Stockholm och Göteborg ser väldigt identiska ut, och antagligen eftersom det är så dominerande områden så ger det samma utveckling på hela landet.
Ska bli intressant att se vad tidningarna och intresseorganisationerna skriver om detta i morgondagens tidningar!
Och var ska man bo sen?timmelstad skrev:
Iofs kanske något att tänka på för de som kan växla över till senior-boendet nu ...
Tja, jag tänker inte på mig själv, men sysslar man med att köpa och renovera och sälja med vinst, eller bara köpa rätt och sälja i tid eller vad det nu kan vara, så kanske läget är att gå in i en hyresrätt ett tag nu, om man inte har ett "prutobjekt" på g, vad vet jag...Mikael_L skrev:
Får man spika och såga på seniorboenden? Annars tror jag inte det är något för dig