Vi har fått vårt bygge värderat till 3125000 kronor..
Lånet ligger på 2500000 kronor,vilket är 80% av värdet..

Kontantinsatsen består av eget arbete,värderat till 625000 kronor...

Kontentan av detta blir ett amorteringsfritt bottenlån med 2,75% rörlig ränta..

Kostnad inkl. drift blir 7730 kr/mån..

suck önskar man var praktiskt laggd

vore ju rätt nice om det blev värderat högre än vad det kostar ::)

skyfox skrev:
suck önskar man var praktiskt laggd

vore ju rätt nice om det blev värderat högre än vad det kostar ::)
Det kan bli mer värt än vad det kostar utan att man gör ett dugg själv. Om man bygger på rätt ställe.

jasu50 skrev:
När man köper Trivsel Hus kan man via Handelsbanken i Ängelholm få ett sk "trivsel lån" som är ganska förmånligt. Vi är i start groparna för vårt bygge och har inte hittat någon bank som matchat det lånet ännu. Inte ens vår "egen" bank kunde möta deras erbjudande.
Åhå! Det där låter ju toppen! Det lutar allt mer åt trivselhus för vår del, och min kära sambo "råkar" ha en hel del pengar hos Handelsbanken... Så nu satsar jag stenhårt på att få en ränta under 3%... speciellt med tanke på att vår kontaktinsats är 1.200.000:-

tror ni att jag lyckas?!

jasu50 skrev:
När man köper Trivsel Hus kan man via Handelsbanken i Ängelholm få ett sk "trivsel lån" som är ganska förmånligt. Vi är i start groparna för vårt bygge och har inte hittat någon bank som matchat det lånet ännu. Inte ens vår "egen" bank kunde möta deras erbjudande.

Aha, kan man vända sig till dem även om man bor i sthlm?? :o

Föreningssparbanken har som princip att efter ränteutgift och amorteringar(topplånet måste kunna betalas av på 10 år i kalkylen) ska två vuxna ha 10500:- kvar att leva på. Per barn tillkommer det ca 2500:- uppåt ::)

nat78 skrev:
Aha, kan man vända sig till dem även om man bor i sthlm?? :o
Yepp! ;D Det gör vi och vi ska bygga i Haninge.

fredstu skrev:
Vi har fått vårt bygge värderat till 3125000 kronor..
Lånet ligger på 2500000 kronor,vilket är 80% av värdet..

Kontantinsatsen består av eget arbete,värderat till 625000 kronor...

Kontentan av detta blir ett amorteringsfritt bottenlån med 2,75% rörlig ränta..

Kostnad inkl. drift blir 7730 kr/mån..
Vad är det för bank? Vi sitter i samma sits i stort set inför vårt bygge.
Har ej kontantinsats men är helt skuldfri och har 25 000:-/mån i lön + damens lön på 18 000/MÅN.
Eget arbete på bygget blir ca 500 000:-.
Totalt kommer vi under 2mkr för bygget men värdet enligt alla "kuninga" i området bör bli strax över 3mkr. Det gör att vi slipper topplån då vi kan låna 80% på 3mkr i botenlån= 2,4 som ändå är långt över vad vi behöver.
Undrar bara om banken köper resonemanget med eget arbete som kontantinsats?
Huset kostar nyckelfärdigt ca 1,4-1,5 men vi kommer ner på 900 000 med alla våra kontakter och färdigheter(byggare själv+andra killen som bygger med, elektriker i familjen,målare i familjen,bästa vän har schakt/grunjd firma med mera)

Låter det som en bra förutsättning eller är jag rökt ändå?3 barn ingår:-)

torparnorpan skrev:
Vad är det för bank? Vi sitter i samma sits i stort set inför vårt bygge.
Har ej kontantinsats men är helt skuldfri och har 25 000:-/mån i lön + damens lön på 18 000/MÅN.
Eget arbete på bygget blir ca 500 000:-.
Totalt kommer vi under 2mkr för bygget men värdet enligt alla  "kuninga" i området bör bli strax över 3mkr. Det gör att vi slipper topplån då vi kan låna 80% på 3mkr i botenlån= 2,4 som ändå är långt över vad vi behöver.
Undrar bara om banken köper resonemanget med eget arbete som kontantinsats?
Huset kostar nyckelfärdigt ca 1,4-1,5 men vi kommer ner på 900 000 med alla våra kontakter och färdigheter(byggare själv+andra killen som bygger med, elektriker i familjen,målare i familjen,bästa vän har schakt/grunjd firma med mera)

Låter det som en bra förutsättning eller är jag rökt ändå?3 barn ingår:-)
suck tänk om man hade lika bra förutsättningar som ni :)
ni kommer nog klara er mycket väl !

vi har ett lån på 120000 plus nya villa lånet på 2,5 och vi har mycket minder löner en ni har 19000 samt 17000 (före skatt) .
men vill man så får man leva tufft

dom flesta här på forumet oroar sig fast dom har mycket bättre förutsättnigar

bara hoppas att det kommer att funkis ::)

Vi har handelsbanken,skall tilläggas att jag har företaget i samma bank,vilket ger lite gynnsammare förhandlingsläge...

Är ganska säker på att det går at få ännu lägre ränta ;)

skyfox skrev:
suck tänk om man hade lika bra förutsättningar som ni :)
ni kommer nog klara er mycket väl !

vi har ett lån på 120000 plus nya villa lånet på 2,5 och vi har mycket minder löner en ni har 19000  samt 17000 (före skatt) .
men vill man så får man leva tufft

dom flesta här på forumet oroar sig fast dom har mycket bättre förutsättnigar

bara hoppas att det kommer att funkis ::)

Menade inte att låta som en viktigpetter eller gnälla för ingenting..Är bara oroad över att banken sätter käppar i hjulet för oss ,men jag hoppas det går bra. Ni har det lite tuffare ja..men jag respekterar verkligen folk som ni som vet vad ni vill ha och klämpar för det.Det är strongt!

Tilläg till diskussionen är att förutom de 5000-6000 kr/mån för vuxen och 2000-3000 kr/mån för barn så så räknar banken på en högre ränta för att förvissa sig att låntagaren klarar ett högre ränteläge. Har för mig att kalkylen byggger på en 5-årig ränta + 2 eller 3%-enheter....

Om man har barnen halvtid dvs delad vårdnad...räknar de halva summan då per barn/månad eller?för vår del skulle det trots allt innebära 3-3,5 tusen i månaden tex....

Vem betalar underhåll för barnen? eller delas det oxå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.