7 328 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Husköp: Dolda fel Anticimex
Detta är enda anmärkning som har med fasad att göra.
mathiash77 skrev:Jag blir nyfiken på vad Anticimex skrev om panelen på huset i besiktningsprotokollet.
Om de inte har gjort någon anmärkning alls på en panel som har nått sin tekniska livslängd har de ju fallerat i att informera att panelen är dålig...
De har ju redan erkänt att det är ett dolt fel. Du har även fakta från olika källor att virket måste bytas pga detta dolda fel.
Så jag skulle ta reda på Priset på Virket och dra bort en del av virkespriset.
Tänk på att DU har bevisbördan och ju tydligare ditt krav mot dem är ju mindre benägna är deras jurister att chansa.
Vårt motkrav kommer bli 175.000, så får vi se vad som händer
K klimt skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Så där ser svärfars hus ut nu.
Han målade huset för ett par år sedan.
Han målade när det var lite för varmt och färgen blev full av blåsor.
Ska han ha det bra måste han skrapa allt och börja om.
Ingen som sa till han att panelen är förstörd.
Han målade huset för ett par år sedan.
Han målade när det var lite för varmt och färgen blev full av blåsor.
Ska han ha det bra måste han skrapa allt och börja om.
Ingen som sa till han att panelen är förstörd.
Finns 3 olika anledningar till att det blir blåsor.1. Kemisk reaktion 2.Dåligt underarbetes 3. Fel väderförhållanden
AC bad om två offerter på att åtgärda felet. Det är det vi givit dem. ViH Hallerudsbo skrev:
svartöra skrev:
Om panelen anses vara körd nu, vad händer om man slipar/skrapar och sen låter det vara en säsong?
(nu eller till våren)
Kommer det att torka ut eller lugna ned sig så pass att man DÅ kan göra en ny värdering och ev måla....
(nu eller till våren)
Kommer det att torka ut eller lugna ned sig så pass att man DÅ kan göra en ny värdering och ev måla....
Den första och andra färgen är av olika typer dvs icke kompatibla. Detta har gjort att gad har bildats mellan lagrena och denna gas går åt båda hållen, ut i blåsor och in i trät.Vill du veta mer har Optimera, Flügger och flera andra företag förklaringar som är mer fackmannamässiga än mina.
S johd01 skrev:
Vet ej, vet bara att inga firmor åtar sig arbetet om panelen skrapas.
L larka742 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag tycker att du skall koppla in en värderingsman/mäklare som kan värdera hur husets värde hade sett ut om de här blåsorna hade varit synliga vid visningen. Det är den skillnaden i värde som skall ersättas som dolt fel.
Det är väl inte omöjligt att värdet hade varit 500 000 lägre om felet hade varit synligt vid köpet.
Det är väl inte omöjligt att värdet hade varit 500 000 lägre om felet hade varit synligt vid köpet.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tack! Bra input. Läskiga är att AC bara gett oss 7 arbetsdagar på att godkänna 75.000kr :O
H hempularen skrev:Jag tycker att du skall koppla in en värderingsman/mäklare som kan värdera hur husets värde hade sett ut om de här blåsorna hade varit synliga vid visningen. Det är den skillnaden i värde som skall ersättas som dolt fel.
Tack för tråden
Läste och det står exakt samma i inlägget som experterna sagt till oss: att även om man skrapar och grundmålar över så dyker det upp nya blåsor.
citat ur tråden:”Låter precis som linoljeblåsor. När du har skrapat upp dem så skulle jag föreslå att de får stå öppna ett tag och vädra ut i solen. Tyvärr finns det antagligen mycket linolja kvar i träet så problemet kanske aldrig upphör helt.”
Längre ner beskriver TS att blåsorna dyker upp nya överallt. Exakt detta menar de sakkunniga också som vi frågat. Att enda sättet att säkra en bra fasad är att byta panel.
citat ur tråden:”Låter precis som linoljeblåsor. När du har skrapat upp dem så skulle jag föreslå att de får stå öppna ett tag och vädra ut i solen. Tyvärr finns det antagligen mycket linolja kvar i träet så problemet kanske aldrig upphör helt.”
Längre ner beskriver TS att blåsorna dyker upp nya överallt. Exakt detta menar de sakkunniga också som vi frågat. Att enda sättet att säkra en bra fasad är att byta panel.
L larka742 skrev:
Bra sida
hade varit glad om de skrivit exakt vad de olika lösningarna är på de olika problemen. Dock vet jag inte varför de färgfirmor vi varit i kontakt med säger att det inte går att måla på panelen oavsett hur mycket underarbete som görs. Resultat kommer enl dem bli undermåligt.
L larka742 skrev: