S
Tänkte vädra lite funderingar kring detta som försäkringsbolagen erbjuder. Dealen är följande:
De erbjuder sig att skicka besiktningsman som gör en grundlig besiktning gratis. Den ska hjälpa dig att ta fram en underhållsplan och ge dig ett allmänt utlåtande om eventuella risker etc. Gör du en sådan så får du bra koll på huset, lägre självrisk om något händer osv. Win/win för både försäkringsbolaget och dig. De minskar risken att behöva betala försäkringspengar till dig, och du får en underhållsplan och en redig genomgång av husets skick. Erbjudandet gäller både nya och långvariga kunder. Fantastiskt bra… eller?

Här kommer min cyniska sida in. Till att börja med har jag redan koll på kåkens tillstånd och underhållsbehov. Betar av underhåll i egen takt.

Spontant känner jag att det här skulle kunna användas av försäkringsbolaget längre fram om jag nu inte följt deras föreslagna underhålllsplan slaviskt. Ifall något skulle hända.

Och nej,jag planerar inte att vanvårda huset. Bara det att jag vill följa min egen underhållsplan, som inte nödvändigtvis stämmer överens med försäkringsbolagets besiktningsmans ideer.

Nå, vad säger ni? Är det en bra deal eller ej.

eller så hittar besiktningspersonen nånting och rapporterar det till FB som därefter inte vill ha dig som kund helt plötsligt...

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
M MagicFingers skrev:
eller så hittar besiktningspersonen nånting och rapporterar det till FB som därefter inte vill ha dig som kund helt plötsligt...
Exakt, lite sådana farhågor jag har

Jag hade också betänkligheter, men testade ändå. Fick inte direkt någon underhållsplan, mer som ett besiktningsprotokoll med några åtgärder de tyckte skulle göras. (Plan för mig innebär tidssatt, eller åtminstone rangordnad, vilket det inte direkt var)
Men en poäng för oss var att genom besiktningen fick vi undantag för golvgenomföringar i vårt något gamla men fräscha badrum. Om det i praktiken är värt något får vi väl se i framtiden. Eller om det biter oss i baken istället.

A-x som var här tjänade nog mest på att försöka sälja på mig extra åtgärder, tex att fixa min krypgrund för 55 000 kr...

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
G Genomklok skrev:
Jag hade också betänkligheter, men testade ändå. Fick inte direkt någon underhållsplan, mer som ett besiktningsprotokoll med några åtgärder de tyckte skulle göras. (Plan för mig innebär tidssatt, eller åtminstone rangordnad, vilket det inte direkt var)
Men en poäng för oss var att genom besiktningen fick vi undantag för golvgenomföringar i vårt något gamla men fräscha badrum. Om det i praktiken är värt något får vi väl se i framtiden. Eller om det biter oss i baken istället.

A-x som var här tjänade nog mest på att försöka sälja på mig extra åtgärder, tex att fixa min krypgrund för 55 000 kr...
Tack för info. 👍

Det är väl bara LF som kör med det?

Snubben som var och besiktigade hos oss för många år sedan från Anticimex var nog bland det sömnigaste jag mött... Han stod på framsidan av huset och kikade upp mot taket 5 sekunder och skrev sedan att taket var utan anmärkning. Han frågade om vi hade haft problem med fukt, eller stopp i avloppen, och så testade han kranarna och kikade ner i handfaten (det var tydligen för jobbigt att böja sig ner och titta i golvbrunnarna) och sen var badrummen också utan anmärkning.

Kan rekommendera Hedvig annars, de har justa priser (i mitt tycke) och bra täckning på villkoren.

• Gilla
  • Wow
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Även IF erbjuder detta gratis. Kan väl aldrig vara fel att få en "second opinion". Om och när du tänker sälja bör du ju ändå göra en ny besiktning

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
K krambriw skrev:
Även IF erbjuder detta gratis. Kan väl aldrig vara fel att få en "second opinion". Om och när du tänker sälja bör du ju ändå göra en ny besiktning
Nä så tänkte jag också initialt. Och är det så som folk beskriver här så kanske oron är obefogad.

Men det är väl det här med gratis och försäkringsbolag som skaver lite. De är ju inte ens kompisar direkt…

Samtidigt, om man får lägre självrisker för att nån trött besiktningsman går och kollar lite kan set ju vara värt 😅

Gratis, nej, "there is no such thing as a free lunch"

Utgå att du redan betalat för detta mha premien. Flera gånger om förmodligen. Så att utnyttja det blir i pralktiken att du nyttjar en funktion du redan betalat för

På samma sätt som med alla försäkringar, där din premie t.o.m. delvis bestäms av hur mycket skador andra har haft i ditt område, oavsett om du har eller aldrig själv har haft skador som reglerats

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Ja, jag har IF och protokollet var motsvarande säljarbesiktningen av ett hus, typ.
Jag hade precis köpt huset och tyckte det var bra att ha någon att resonera med. Jag tycker det var bra och lugnt.
Försäkringsbolagens nytta är ju att om man gör lite av det som påpekas minskar deras kostnader (och i sin tur premierna)

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.