Hej på er, det var ett tag sedan!
Jag har länge saknat en Android-widget som snabbt och tydligt visar både dagens och morgondagens elpriser på ett kompakt sätt. När jag nyligen bytte mobil tog mina kassa Widgetify-urklipp från en webbsida alldeles för mycket plats, så jag kodade en egen. Fick namnet "elpris". Den är helt gratis, open-source och självklart helt fri från reklam och spårning.
Tanken är att ha maximalt med användbar info direkt på hemskärmen.
Hämta APK eller kika på koden här:
https://github.com/henrikekblad/elpris
Testa den gärna om ni kör Android och vill ha bättre koll på timpriset direkt på skärmen. Alla förslag på funktioner, kritik eller buggrapporter uppskattas som vanligt!
Jag har länge saknat en Android-widget som snabbt och tydligt visar både dagens och morgondagens elpriser på ett kompakt sätt. När jag nyligen bytte mobil tog mina kassa Widgetify-urklipp från en webbsida alldeles för mycket plats, så jag kodade en egen. Fick namnet "elpris". Den är helt gratis, open-source och självklart helt fri från reklam och spårning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att ha maximalt med användbar info direkt på hemskärmen.
- Dagens och morgondagens kurva på samma axel: Widgeten visar båda dygnen överlagrade på en 24-timmarsaxel. Morgondagens priser dyker upp som ljusgrå punkter bakom dagens priser så fort de publiceras (appen kollar från kl. 13:00 och gör smarta återförsök var 30:e minut tills morgondagen är hämtad).
- Räkna ut det faktiska priset: Istället för att bara se det råa spotpriset kan du lägga in din egen energiskatt, överföringsavgift och moms direkt i inställningarna. Formeln räknar om allt till öre/kWh med momsen multiplicerad sist.
- Kvart eller heltimme: Stödjer både 15-minuterspriser och heltimmesmedel (och har separata inställningar per widget-instans om du vill övervaka flera elområden, SE1–SE4).
- Färgkodad pristabell: Klickar man på widgeten öppnas en tabell för idag och imorgon sida vid sida. Den har automatisk scrollning till den aktuella timmen så man slipper leta.
- Batterisnål & persistent cache: Priserna sparas lokalt. Om nätet svajar ligger de gamla priserna kvar så att widgeten inte dör eller drar onödigt med batteri.
Hämta APK eller kika på koden här:
https://github.com/henrikekblad/elpris
Testa den gärna om ni kör Android och vill ha bättre koll på timpriset direkt på skärmen. Alla förslag på funktioner, kritik eller buggrapporter uppskattas som vanligt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En liten uppdatering: version 1.1.0 är nu släppt. 🙂
Den största nyheten är en ny flik för elbilsplanering. Där anger man:
Appen räknar sedan ut ungefärlig räckvidd och kostnad samt föreslår den billigaste sammanhängande laddperioden före avresan. Förslaget kan även visas direkt längst ned i widgeten.
Jag har också gjort en del förbättringar:
https://github.com/henrikekblad/elpris/releases/tag/v1.1.0
Återkoppling uppskattas fortfarande, särskilt från andra telefoner och launchers!
Den största nyheten är en ny flik för elbilsplanering. Där anger man:
- laddström för trefasladdaren, 6–16 A
- bilens ungefärliga förbrukning i kWh/mil
- hur många kWh man vill ladda
- eventuell avresetid
Logga in
Skapa konto
Appen räknar sedan ut ungefärlig räckvidd och kostnad samt föreslår den billigaste sammanhängande laddperioden före avresan. Förslaget kan även visas direkt längst ned i widgeten.
Jag har också gjort en del förbättringar:
- tydligare och mer kompakt pristabell
- färgade prisstaplar som gör det lättare att se prisutvecklingen
- tabellrubriken ligger kvar när man skrollar
- ljust, mörkt eller systemstyrt färgtema
- egen appikon och widgetförhandsvisning
- diverse justeringar för bättre läsbarhet
https://github.com/henrikekblad/elpris/releases/tag/v1.1.0
Återkoppling uppskattas fortfarande, särskilt från andra telefoner och launchers!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack!
Hänt en hel del sedan i fredags. Fler språk och elprisområden för norden. Man kan också synka laddschema med HomeAssistant (och eget HACS-modul). Man kan dela upp i fler laddperioder och perioderna syns i widget:en.
Håller precis på med ett namn-byte till SpotNav för att det skall funka för våra grannländer. Och lite förbättrat UI. Version 1.5.0 är precis nybyggd på github.
Hänt en hel del sedan i fredags. Fler språk och elprisområden för norden. Man kan också synka laddschema med HomeAssistant (och eget HACS-modul). Man kan dela upp i fler laddperioder och perioderna syns i widget:en.
Håller precis på med ett namn-byte till SpotNav för att det skall funka för våra grannländer. Och lite förbättrat UI. Version 1.5.0 är precis nybyggd på github.
Hej!hek skrev:
Tack!
[bild]
Ser toppen ut på dina bilder!
Provade ladda ner och installera, det gick bra, men den bara blinkar till och stänger sig när jag provar att starta..(har provat tidigare versioner, samma resultat..)
(Motorola-android15)
Mvh
Sven
Du måste lägga till den som en widget.C Cino63 skrev:
Långt tryck på skärmen....välj widgetar
Tack för rapporten! Det låter som att appen kraschar vid uppstart på din Motorola. Kan du ange exakt Motorola-modell ? Prova gärna även att lägga till SpotNav direkt via startskärmens widgetväljare och berätta om inställningssidan då öppnas.
Om du har möjlighet att ansluta telefonen till en dator vore en kraschlogg mycket värdefull:
Om du har möjlighet att ansluta telefonen till en dator vore en kraschlogg mycket värdefull:
Starta sedan SpotNav och skicka texten som visas.