Hej på er, det var ett tag sedan!

Jag har länge saknat en Android-widget som snabbt och tydligt visar både dagens och morgondagens elpriser på ett kompakt sätt. När jag nyligen bytte mobil tog mina kassa Widgetify-urklipp från en webbsida alldeles för mycket plats, så jag kodade en egen. Fick namnet "elpris". Den är helt gratis, open-source och självklart helt fri från reklam och spårning.

widget.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att ha maximalt med användbar info direkt på hemskärmen.
  • Dagens och morgondagens kurva på samma axel: Widgeten visar båda dygnen överlagrade på en 24-timmarsaxel. Morgondagens priser dyker upp som ljusgrå punkter bakom dagens priser så fort de publiceras (appen kollar från kl. 13:00 och gör smarta återförsök var 30:e minut tills morgondagen är hämtad).
  • Räkna ut det faktiska priset: Istället för att bara se det råa spotpriset kan du lägga in din egen energiskatt, överföringsavgift och moms direkt i inställningarna. Formeln räknar om allt till öre/kWh med momsen multiplicerad sist.
  • Kvart eller heltimme: Stödjer både 15-minuterspriser och heltimmesmedel (och har separata inställningar per widget-instans om du vill övervaka flera elområden, SE1–SE4).
  • Färgkodad pristabell: Klickar man på widgeten öppnas en tabell för idag och imorgon sida vid sida. Den har automatisk scrollning till den aktuella timmen så man slipper leta.
  • Batterisnål & persistent cache: Priserna sparas lokalt. Om nätet svajar ligger de gamla priserna kvar så att widgeten inte dör eller drar onödigt med batteri.
Eftersom jag inte har lagt upp den på Google Play än så distribueras den som en lös APK via mitt GitHub-konto. Koden ligger helt öppen för den som vill granska eller bygga lokalt (kräver JDK 17 och Android SDK 36).
Hämta APK eller kika på koden här:
https://github.com/henrikekblad/elpris

Testa den gärna om ni kör Android och vill ha bättre koll på timpriset direkt på skärmen. Alla förslag på funktioner, kritik eller buggrapporter uppskattas som vanligt!

table.jpg
Skapa konto
settings.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.