Man måste faktiskt alltid ha järnkoll på alla siffror i ett kontonummer när man ska flytta pengar. Det är inte alls säkert att fel mottagare går med på att skicka tillbaka överförda pengar eller att vederbörande ens går att få tag i.

Att ha någon kontroll mot namn skulle vara ett helt hopplöst företag för banken. Tänk bara på alla felstavningar och namnbyten...

E Eld skrev:
Man måste faktiskt alltid ha järnkoll på alla siffror i ett kontonummer när man ska flytta pengar. Det är inte alls säkert att fel mottagare går med på att skicka tillbaka överförda pengar eller att vederbörande ens går att få tag i.

Att ha någon kontroll mot namn skulle vara ett helt hopplöst företag för banken. Tänk bara på alla felstavningar och namnbyten...
Men att presentera ett namn kopplat till kontot och låta den som ska göra överföringen kolla det är en helt okej lösning, swish gör så

• Gilla
Allman och 16 till
  • Laddar…
Skulle verkligen önska ett bättre system för kontonummer. Flera förslag som skulle göra det bättre vore:

En QR(eller DataMatrix) kod man som mottagare kan dela som fyller i all info automatiskt.
En check-summa på kontouppgifterna.
En kontrollera uppgifter funktion likt Bankgiro.

• Gilla
Allman och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G grovspacklarn skrev:
Men att presentera ett namn kopplat till kontot och låta den som ska göra överföringen kolla det är en helt okej lösning, swish gör så
En bank kan inte göra så eftersom det skulle bryta banksekretessen. Banken får aldrig avslöja vem som är innehavare av ett konto.

• Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
En bank kan inte göra så eftersom det skulle bryta banksekretessen. Banken får aldrig avslöja vem som är innehavare av ett konto.
Så bättre att swisha handpenningen då... 🙄

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
pacman42 pacman42 skrev:
Ja om man är osäker på att man klarar av att skriva ett kontonummer korrekt så är Swish bättre.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Tur att Swisch inte räknas som en bank då.

• Haha
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
RoTe RoTe skrev:
Tur att Swisch inte räknas som en bank då.
Absolut. Swish avslöjar heller inte några skyddade bankuppgifter.

I Finland har vi fått nu i october en tjänst som banken kallar SEPA (single euro payment area) så det fungerar antagligen bara om man betalar i euro....
Det fungerar så att om kontonr och namn nästan stämmer, med mindre stavfel eller mellannamn saknas så föreslår banken ett namn som man får godkänna. Om namnet däremot är helt fel så står det bara att namnet inte stämmer med kontonumret.
Så om man vill på egen risk då fortsätt med betalningen så kan man göra det, eller så tar man reda på om man säkert har rätta kontonumret.

• Gilla
Allman och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Kan det verkligen räcka med en felaktig siffra?
Har bankerna ingen kontrollsiffra i kontonumret?

Gällande Swish så är det jag ser när jag knappar in ett telefonnummer, vem som är kopplad till det telefonnummer, jag ser inte vilken bank och vilket bankkonto som pengarna går till.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir nog svårt i de flesta fall pga Swish beloppsgränser.

• Gilla
Eva Larsson5 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kan det verkligen räcka med en felaktig siffra?
Har bankerna ingen kontrollsiffra i kontonumret?

Gällande Swish så är det jag ser när jag knappar in ett telefonnummer, vem som är kopplad till det telefonnummer, jag ser inte vilken bank och vilket bankkonto som pengarna går till.
Ja som sagt, är övertygad om att man måste skriva värre fel än så.

fast jag har en gång i internetbankens barndom lyckats skicka till fel plusgiro. Jag har för mig att jag missade en siffra, så att numret stämde men en äldre serie gironummer som hade färre siffror. Då trunkerade bankens betalsida bort en siffra som jag skrev in. Så mitt enkelfel blev ett dubbelfel, som träffade ett bef. plusgironummer. Firman som tog emot betalningen var klart irriterad. Samma fel gjordes flera ggr i månaden.

Redigerat:
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det blir nog svårt i de flesta fall pga Swish beloppsgränser.
Därav "smileyn"

C
H hempularen skrev:
fast jag har en gång i internetbankens barndom lyckats skicka till fel plusgiro.
Plus- och bankgironummer har liksom OCR-nummer och personnummer en kontrollsiffra enligt Luhn-algoritmen, så man skall ha otur om det skall bli fel. Tyvärr är det inte alla banker som har kontrollsiffra i kontonummerna.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.