26 570 läst ·
53 svar
27k läst
53 svar
Hushållsel? Hur mycket är normalt?
Okej nej ingen golvvärme alls.2an skrev:Golvvärme finns både som el o vattenburen men ni verkar ju inte ha det enligt vad du säger..
Sitter det ventiler i väggarna ovan fönstren där luften kommer in i rummen el är det ventiler i taket??
Om ni får in luft genom rör i väggar/tak så har ni nog ett återvinningsaggregat nånstans (tvättstuga??) o då kan det sitta ett el värmt batteri i den som värmer luften innan det kommer in i huset o då går det ström samt att det blir varmt inne fast radiatorerna är kalla...
Ni måste ha nått sånt eftersom ni har nya vitvaror samt använder dessa hyfsat sparsamt, Få lampor verkar ni oxå ha samt inga apparater som står i standby läge... Hade ni haft 2 st stora plasma tv´s + hembio mm som alltid varit på kan man förstå både elförbrukningen samt övertempen, Även en vattensäng då dessa har elvärme o drar rätt mycket el...
i tvättstuga och klädkammare sitter det vad jag kallar ventiler, det är lixom ett runt lock så är det öppet under det uppåt. I taket då.
I datarum och matrum sitter dem på väggen, man drar i snöret så väljer man hur mycket man vill ha dem öppna.
Sitter inget aggregat i tvättstugan vad jag ser, är dem stora, hur ser det ut?
Tex om vi nu skulle ha så att det värms innna det kommer in så ska väl det gå på värme räkningen, alltså föreningens isf, för värmen ingår i hyran, det ska inte vi betala för.
I tvättstuga, wc samt kök sugs luften ut o i övriga rum kommer luften in, Där det kommer in sitter dom ventilerna på yttervägg o går rakt ut på marken??Nallis skrev:Okej nej ingen golvvärme alls.
i tvättstuga och klädkammare sitter det vad jag kallar ventiler, det är lixom ett runt lock så är det öppet under det uppåt. I taket då.
I datarum och matrum sitter dem på väggen, man drar i snöret så väljer man hur mycket man vill ha dem öppna.
Sitter inget aggregat i tvättstugan vad jag ser, är dem stora, hur ser det ut?
Tex om vi nu skulle ha så att det värms innna det kommer in så ska väl det gå på värme räkningen, alltså föreningens isf, för värmen ingår i hyran, det ska inte vi betala för.
Du kan även känna om luften känns varm där det kommer in i huset...
Ventilationsaggregaten är som en stor microvågsungn/mindre kylskåp (plåtlåda)
Har ni ett ventilationssystem med förvärmningsbatteri som går på el får ni nog betala den delen själv, Förvärmningen ska bara användas då det är riktigt kallt ute men som sagt känn om luften känns varm där den kommer in i huset...
Den i matrum och datarum dem sitter uppe mitt på en vägg båda ytterväggar. Jag tror bara det är vanliga ventilationer/friskluft. Håller jag handen vid dem är det bara svalt/kallt det strålar inte in värme från dem.2an skrev:I tvättstuga, wc samt kök sugs luften ut o i övriga rum kommer luften in, Där det kommer in sitter dom ventilerna på yttervägg o går rakt ut på marken??
Du kan även känna om luften känns varm där det kommer in i huset...
Ventilationsaggregaten är som en stor microvågsungn/mindre kylskåp (plåtlåda)
Har ni ett ventilationssystem med förvärmningsbatteri som går på el får ni nog betala den delen själv, Förvärmningen ska bara användas då det är riktigt kallt ute men som sagt känn om luften känns varm där den kommer in i huset...
Inne i huset har jag ingen plåtlåda någonstans o absolut inte som en microvågsugn.
Så ja vete katten men jag tycker iaf vi har dyr el.
Då har ni nog ingen värmeåtervinning el åtminstone ingen förvärmning av tilluften som kan gå på el..Nallis skrev:
Ni hade ju nya vitvaror så då kan nog dom uteslutas, Då är det bara övrig utrustning som tv, Dvd, Video, Hemabio, Datorer, Vattensäng, torktummlare/torkskåp (drar mycket ström) Kallare än vad som behövs i kyl/frys (max -18° i frys o ej kallare än +5° i kyl) Disktemperatur på diskmaskin (50° räcker) Belysning/lampor (1 st 60W lampa drar 600 W på 10 timmar) Halogenspottar kan va på 50W/st, Utebelysning, Motorvärmare vintertid (använd timer) Värmen i garaget hoppas jag är vattenburen oxå (kolla om det är som i huset) Ställ ner cirkulationspumpen till hastighet 1...
Byt ut så många lampor som är möjligt till lågenergilampor, Finns såna till halogenspottar nu som ser ut som ett litet lysrör det är väl det o ovan nämda som jag kan komma på nu som du får tänka på o köpa en liten elmätare (ca 200
Vi har en förbrukning på 3300-3700 kWh/år o vi använder inte spisen mer än 1 gång/dag för matlagning, Det jag märkt trots nästan bara lågenergilampor är att det går dubbelt så mycket ström på vintern som på sommaren o det är bara belysningen som skiljer...
Kolla/läs av elmätaren varje dygn o kolla vad den är på, Är ni borta ett dygn o har allt avstängt utom kyl/frys så ska det inte behöva gå mer än ca 2 kWh på ett dygn.. Vi ligger på ca 9-11 kWh nu...
om jag var i deina kläder så skulle jag prova att dra ut allt du har som är kopplat på el, kolla sedan att mätaren verkligen står still. Snurrar den fortfarande så är något fel. Den kan vara något som är felkopplat, du kanske betalar för områdets utebelysning??
Måste jag dra ut alla kontakter, el kan jag slå av huvudströbrytaren inne på proppskåpet?Marive skrev:
Vill helst inte dra ut kyl o frys för vi har fått det så bra på plats.
Jag har en data som är igång från morgon till kväll, sedan stängs den av med strömbrytare på skarvsladden.2an skrev:Då har ni nog ingen värmeåtervinning el åtminstone ingen förvärmning av tilluften som kan gå på el..
Ni hade ju nya vitvaror så då kan nog dom uteslutas, Då är det bara övrig utrustning som tv, Dvd, Video, Hemabio, Datorer, Vattensäng, torktummlare/torkskåp (drar mycket ström) Kallare än vad som behövs i kyl/frys (max -18° i frys o ej kallare än +5° i kyl) Disktemperatur på diskmaskin (50° räcker) Belysning/lampor (1 st 60W lampa drar 600 W på 10 timmar) Halogenspottar kan va på 50W/st, Utebelysning, Motorvärmare vintertid (använd timer) Värmen i garaget hoppas jag är vattenburen oxå (kolla om det är som i huset) Ställ ner cirkulationspumpen till hastighet 1...
Byt ut så många lampor som är möjligt till lågenergilampor, Finns såna till halogenspottar nu som ser ut som ett litet lysrör det är väl det o ovan nämda som jag kan komma på nu som du får tänka på o köpa en liten elmätare (ca 200som du kollar upp lite vad din elutrustning drar...
Vi har en förbrukning på 3300-3700 kWh/år o vi använder inte spisen mer än 1 gång/dag för matlagning, Det jag märkt trots nästan bara lågenergilampor är att det går dubbelt så mycket ström på vintern som på sommaren o det är bara belysningen som skiljer...
Kolla/läs av elmätaren varje dygn o kolla vad den är på, Är ni borta ett dygn o har allt avstängt utom kyl/frys så ska det inte behöva gå mer än ca 2 kWh på ett dygn.. Vi ligger på ca 9-11 kWh nu...
Har en kombinerade video/dvd och så har jag en box från com hem för vi har combo. 3 tv apparater men inte på samtidigt, men drar saker ström om kontakten sitter i väggen? Jag stänger alltid av på tv så de står ej i stand by. Ibland har jag radio på på dagarna. Slår man ut diskmaskin blir det kanske en disk varannan dag. Kyl frys har rätt temperatur. kanske om man slår ut det max en tvätt om dagen ibland säkert inte det men vi har hund och tvättar filtar ibland som även tumlas ibland. Annars så går inte tumlaren alls ofta. Detta tycker inte jag är mycket iaf. Vi lagar också mat en gång per dag, ibland te på morgonen men har bestämt oss för att köpa en vattenkokare nu.
Nu kommer en dum fråga men du sa en 60 w drar 600 w på tio timmar. går det 1000 w på en kwh el? Tänkte räkna lite. Finns det nån sida var man kan läsa vad olika saker drar på ett ungefär? Tex diskmaskin tumlare osv kul att omräkna vad en disk i maskinen kostar i pengar. Vet ni hur man gör sånt?
60 W drar 600 *wattimmar* på tio timmar eller mer vanligt 0,6 kWh (kilowattimmar). Det är viktigt att skilja på effekt (W) och förbrukat energi per tidsenhet (kWh). Om du har en apparat med en effekt på 1000 W förbrukar denna apparat 1kWh under en timmas drift.
Hur mycketdin diskmaskin drar per diskning i snitt bör stå angivet i instruktionsboken. Det är lite lurigt att räkna ut eftersom en apparat som diskmaskinen inte kontinuerligt har lika stor effektförbrukning då exempelvis värmelementen i maskinen inte är påslagna under hela diskningen. Om du däremot sätter på spisens snabbplatta under 10 minuter som är på 2 kW, får du en förbrukning på c:a 0,33 kWh.
Om du vill slippa räkna finns det enkla men hyfsat korrekta energimätare att köpa på t ex Clas Ohlson för under 200 kr. Den sätter du mellan eluttag och stickkontakt så kan du läsa av förbrukad energi under x antal timmar.
Hur mycketdin diskmaskin drar per diskning i snitt bör stå angivet i instruktionsboken. Det är lite lurigt att räkna ut eftersom en apparat som diskmaskinen inte kontinuerligt har lika stor effektförbrukning då exempelvis värmelementen i maskinen inte är påslagna under hela diskningen. Om du däremot sätter på spisens snabbplatta under 10 minuter som är på 2 kW, får du en förbrukning på c:a 0,33 kWh.
Om du vill slippa räkna finns det enkla men hyfsat korrekta energimätare att köpa på t ex Clas Ohlson för under 200 kr. Den sätter du mellan eluttag och stickkontakt så kan du läsa av förbrukad energi under x antal timmar.
Kyl/frys kan/bör du inte dra ut sladden men alla andra grejer kan du dra ur o kolla, Du kan iof stänga huvudströmbrytaren om du tänkt avfrosta kyl/frys o då kan du ju läsa av elmätaren o sen gå en lååång promenad med hundarna för då ska det inte gått någon ström...Nallis skrev:
Här finns en elmätare som du kan sätta mellan apparaterna o kontakten http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20181003
Jag köpte en sån o upptäckte direkt att det va dags att byta kyl/frys vilket gjorde en besparing på 1550 kWh/år så den betalade sej snabbt för mej..
Ni verkar ha liknande vanor som oss förutom att våran dator alltid är i standby...Nallis skrev:Jag har en data som är igång från morgon till kväll, sedan stängs den av med strömbrytare på skarvsladden.
Har en kombinerade video/dvd och så har jag en box från com hem för vi har combo. 3 tv apparater men inte på samtidigt, men drar saker ström om kontakten sitter i väggen? Jag stänger alltid av på tv så de står ej i stand by. Ibland har jag radio på på dagarna. Slår man ut diskmaskin blir det kanske en disk varannan dag. Kyl frys har rätt temperatur. kanske om man slår ut det max en tvätt om dagen ibland säkert inte det men vi har hund och tvättar filtar ibland som även tumlas ibland. Annars så går inte tumlaren alls ofta. Detta tycker inte jag är mycket iaf. Vi lagar också mat en gång per dag, ibland te på morgonen men har bestämt oss för att köpa en vattenkokare nu.
Nu kommer en dum fråga men du sa en 60 w drar 600 w på tio timmar. går det 1000 w på en kwh el? Tänkte räkna lite. Finns det nån sida var man kan läsa vad olika saker drar på ett ungefär? Tex diskmaskin tumlare osv kul att omräkna vad en disk i maskinen kostar i pengar. Vet ni hur man gör sånt?
Bryter man strömen med knappen ska det inte dra ström men jag läste i nån tidning att en som testat med elmätare på t.ex diskmaskinen så drog den lite ström trots att den va avstängd så ska man va på den säkra sidan ska man bryta t.ex genom en skarvsladd med brytare som ni gör med datorn (funkar bra till tv oxå förutom t.ex dvd/video som har klocka)
Jepp 1000 Watt är 1 kWh så det är bara att summera effekten av lampor mm som är på ggr tiden så vet du förbrukningen, Men ser man till era vanor så kan det bara vara lampor som gör förbrukningen om allt är som det ska i övrigt... Ni bör inte förbruka mer än ca 4000 kWh om det inte finns en strömtjuv nånstans...
Testar ni med en elmätare på alla saker som är ansluten med sladd o de verkar normalt med märkeffekten så bör ni ta dit en elektriker som kan kolla upp elsystemet...
Lampor kan dra helt sjukt med el. Har 12 lyktstolpar i trädgården samt 7 lampor på huset. I alla stolparna satt det 100 watts glödlampor och i de på fasaden 75 w. Alla går på skymmningsrelä så ett medel är väll att de e på ca 12 timmar om dagen i snitt, året runt.
Bara detta blir 7500 kwh per år om jag inte räknar helt puckat.
Bytte nu i sommras alla till lågenergi varianter, så stolparna har 20 wattare och fasadbelysningen 16 wattare (tror jag). Detta borde spara mig ca 6000 kwh bara på utebelysningen.
Bara detta blir 7500 kwh per år om jag inte räknar helt puckat.
Bytte nu i sommras alla till lågenergi varianter, så stolparna har 20 wattare och fasadbelysningen 16 wattare (tror jag). Detta borde spara mig ca 6000 kwh bara på utebelysningen.
Ett tips.
Sätt kopplingsur på alla saker du inte vill ha standby på.
Så har jag på tv,dvd,satmotagare,hemmabio,dator.
Mellan 24-07 slås grejorna av.Lätt att man glömer annars.
Clas O har ett 2pack för 39kr
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/362360_X_2006-07-04_135436_613.jpg
Sätt kopplingsur på alla saker du inte vill ha standby på.
Så har jag på tv,dvd,satmotagare,hemmabio,dator.
Mellan 24-07 slås grejorna av.Lätt att man glömer annars.
Clas O har ett 2pack för 39kr
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/362360_X_2006-07-04_135436_613.jpg
Men om jag drar ur alla kontakter förutom kyl/frys det är en sådan med kyl uppe frys nere alltså bara en enkel. Så kollar jag vad mätaren står på. Hur länge måste jag ha alla saker ur?2an skrev:Kyl/frys kan/bör du inte dra ut sladden men alla andra grejer kan du dra ur o kolla, Du kan iof stänga huvudströmbrytaren om du tänkt avfrosta kyl/frys o då kan du ju läsa av elmätaren o sen gå en lååång promenad med hundarna för då ska det inte gått någon ström...
Här finns en elmätare som du kan sätta mellan apparaterna o kontakten [länk]
Jag köpte en sån o upptäckte direkt att det va dags att byta kyl/frys vilket gjorde en besparing på 1550 kWh/år så den betalade sej snabbt för mej..![]()
Vad ska man säg aatt elektrikern ska kolla?2an skrev:Ni verkar ha liknande vanor som oss förutom att våran dator alltid är i standby...
Bryter man strömen med knappen ska det inte dra ström men jag läste i nån tidning att en som testat med elmätare på t.ex diskmaskinen så drog den lite ström trots att den va avstängd så ska man va på den säkra sidan ska man bryta t.ex genom en skarvsladd med brytare som ni gör med datorn (funkar bra till tv oxå förutom t.ex dvd/video som har klocka)
Jepp 1000 Watt är 1 kWh så det är bara att summera effekten av lampor mm som är på ggr tiden så vet du förbrukningen, Men ser man till era vanor så kan det bara vara lampor som gör förbrukningen om allt är som det ska i övrigt... Ni bör inte förbruka mer än ca 4000 kWh om det inte finns en strömtjuv nånstans...
Testar ni med en elmätare på alla saker som är ansluten med sladd o de verkar normalt med märkeffekten så bör ni ta dit en elektriker som kan kolla upp elsystemet...
För vi har precis idag nyss fogat klart kaklet så elektrikern ska komma nu såsmåningom och sätta fast kontakterna i köket och koppla in elen.( Det drar såhär mycket fast jag ändå har två proppar ur proppskåpet så jag använder inte ens alla kökslampor ännu. Bara en över bordet)
Tänkte om jag skulle bett honom kollat något om han ändå är här.men vad
Elektrikern ska kunna mäta upp förbrukning/effekten på olika apparater/faser i elskåpet men det finns mycket ni kan kolla själva först..
Kan ni undvika att ha något på i t.ex 8 tim (ju längre ju bättre o endast kyl/frys på) så ser ni ju hur mycket som förbrukats under den tiden, Sen kan ni kolla med t.ex alla lampor på men inte tv mm osv osv...
En elmätare som jag länkade till är en mycket billig o bra grej för att kolla olika apparaters förbrukning...
Är övertygad om att ni kommer finna vart elen tar vägen...
Kan ni undvika att ha något på i t.ex 8 tim (ju längre ju bättre o endast kyl/frys på) så ser ni ju hur mycket som förbrukats under den tiden, Sen kan ni kolla med t.ex alla lampor på men inte tv mm osv osv...
En elmätare som jag länkade till är en mycket billig o bra grej för att kolla olika apparaters förbrukning...
Är övertygad om att ni kommer finna vart elen tar vägen...