Hushållen överens: Unga har det svårast på bostadsmarknaden

971 läst  21 svar

1. Nybergzzz
    Medlem Nivå 1
    För att 60 och generationen daltat sönder dagens ungdomar.

Dagens ungdom tkr det är jobbigt att jobba övertid och ha flera jobb men de ska även ha prylar och status som en miljonär!

2. D
    Medlem Nivå 6
    Många unga på mitt jobb som både jobbar övertid mycket samt har flera jobb.
    Vissa blir jag även lite orolig för några av de då de jobbar mycket mer än en heltidstjänst med deras olika jobb.

Majoriteten av ungdomar jag hör och ser så jobbar de på väldigt mycket och tycker inte jag känner igen de ska ha prylar och status som en miljonär.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där är ett påstående som den äldre generationen framfört i alla tider, det lät likadant när jag var 10 år gammal för 50 år sedan. Och visst finns det människor i Sverige som lever långt över sina tillgångar, det har det alltid funnits. Och de finns i alla åldrar. Jag har en konsultkollega som nyligen återgått från pensionering för att han upptäckte att han måste få in några 100 000 till sitt bolag innan han kan avsluta det...

Men det är en tröttsam skröna att "dagens ungdom är förtappad".

4. K
    Medlem Nivå 7
    Frågan är väl då vilken förväntan man kan ha på sitt boende som ung och lågavlönad? Om man då vill bo och jobba i Stockholm men inte kan acceptera att ha 30-60 minuters restid kanske man har fel förväntningar?

I grunden håller jag med dig och det största problemet som jag ser det är en totalhavererad bostadspolitik. Det gör det i stort sett omöjligt att hitta hyresrätter med rimliga hyror i många både större och medelstora städer i Sverige.

/Krille

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Men som lågavlönad, och med dålig köplats till hyresmarknaden, så kanske det snarare är drygt 2 timmars pendling (enkel väg som gäller). Eller inneboende på kompisens soffa.

Men, visst det förekommer ju i debatten, enstaka unga med låga oregelbundna inkomster, som tycker det är orättvist att de inte kan få en tvåa i city inom några veckor. Men det är knappast representativt för problemet. Och där är kanske inte samhällsproblemet den dåliga tillgången till bostäder, utan svårigheten att komma in på arbetsmarknaden för vissa. Ett annat problem, med andra lösningar.

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 7
    Är det verkligen så vanligt att ha drygt 2 tim pendling enkel resa?

Enligt en undersökning av kommunal och Hyresgästsföreningen är arbetsresorna i storstäderna betydligt kortare än så: "Ungdomar i Stockholm, Göteborg och Malmö tillbringar allra mest tid på sina arbetsresor. I genomsnitt lägger storstadsungdomar 35 minuter per enkelresa, mellan hem och jobb." https://www.kommunal.se/sites/default/files/lang_dags_fard_mot_jobb_lightfil_.pdf

/Krille

7. O
    Medlem Nivå 2
    Problemet för många är nog att det bara är storstäder som duger när det kommer till jobb och boende.

Det finns ju en liten bit av sverige som inte består av storstäder också.

Har bott på små orter där det tillochmed nu går att hitta boende på rimlig tid och det saknas arbetskraft inom många områden. Som jag bodde förut (två år sedan) så låg hyrorna för en stor trea på runt en fjärdedel av en vad snittlönen på jobbet var. Ville man bo billigare så fanns det lägenheter neråt 2500kr i månaden. Inga problem att dra ihop pengar till kontantinsats i ett finare område på ett par år då, speciellt inte om man är två.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: