13 499 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Husföretaget kräver att jag ordnar bankgaranti? Varför?
Sida 1 av 2
Ska bygga ett fritidshus med hjälp av en hustillverkare.
Priset ligger på exakt en miljon.
De vill att jag betalar 20% direkt.
Är detta verkligen rimligt? Ska försöka omförhandla det.
Sedan så behöver jag inte betala återstående 800000kr förrän efter inflytt (och godkänd slutbesiktning).
Så det känns ju bra, att slippa ligga ute med pengar.
Men, de kräver att jag ordnar en bankgaranti på det återstående 800.000kr.
Jag har läst på olika sidor men fattar inte riktigt vad bankgaranti är.
Först så verkade det som en spärrförbindelse typ, dvs att det är en säkerhet för husföretaget att de 800.000kr finns, skulle jag hamna i problem så betalar banken ändå husföretaget och jag blir återbetalningsskyldig till banken (dvs ett lån).
Men, sen är det många som likställer bankgaranti med färdigställandeförsäkring, och att det skulle vara en trygghet för mig som husköpare.
Jag fattar inte hur det skulle vara det?
Sen till sist så är det även så att banken där jag är helkund tillhandahåller inga byggnadskreditiv, jag är ganska säker på att de inte har tjänsten bankgaranti heller.
Eftersom att jag har dessa pengar kontant idag samt i aktier så tänker jag inte låna någonting.
Det känns ju oerhört dumt att behöva betala avgifter för bankgaranti och byggkreditiv när jag inte ens ska låna.
Det bästa vore ju om jag kunde visa husföretaget att jag är god för pengarna och att de nöjer sig med det, men det är väl omöjligt antar jag.
Priset ligger på exakt en miljon.
De vill att jag betalar 20% direkt.
Är detta verkligen rimligt? Ska försöka omförhandla det.
Sedan så behöver jag inte betala återstående 800000kr förrän efter inflytt (och godkänd slutbesiktning).
Så det känns ju bra, att slippa ligga ute med pengar.
Men, de kräver att jag ordnar en bankgaranti på det återstående 800.000kr.
Jag har läst på olika sidor men fattar inte riktigt vad bankgaranti är.
Först så verkade det som en spärrförbindelse typ, dvs att det är en säkerhet för husföretaget att de 800.000kr finns, skulle jag hamna i problem så betalar banken ändå husföretaget och jag blir återbetalningsskyldig till banken (dvs ett lån).
Men, sen är det många som likställer bankgaranti med färdigställandeförsäkring, och att det skulle vara en trygghet för mig som husköpare.
Jag fattar inte hur det skulle vara det?
Sen till sist så är det även så att banken där jag är helkund tillhandahåller inga byggnadskreditiv, jag är ganska säker på att de inte har tjänsten bankgaranti heller.
Eftersom att jag har dessa pengar kontant idag samt i aktier så tänker jag inte låna någonting.
Det känns ju oerhört dumt att behöva betala avgifter för bankgaranti och byggkreditiv när jag inte ens ska låna.
Det bästa vore ju om jag kunde visa husföretaget att jag är god för pengarna och att de nöjer sig med det, men det är väl omöjligt antar jag.
Att dom vill ha en bankgaranti är ju för att dom ska vara säkra på att kunna få betalt den dagen huset är färdigt. Att kunna visa hur mycket du har nu har ju ingen betydelse för dom, du kan ju bränna dom på en båt veckan efter ni skrivit kontrakt. Men om du nu har dessa pengar "klara" så borde ju det inte vara några problem för banken att skriva ut en garanti på att betalningsmedel finns.
Du menar att banken skriver som ett intyg på att pengarna finns bara?perra från skogen skrev:Att dom vill ha en bankgaranti är ju för att dom ska vara säkra på att kunna få betalt den dagen huset är färdigt. Att kunna visa hur mycket du har nu har ju ingen betydelse för dom, du kan ju bränna dom på en båt veckan efter ni skrivit kontrakt. Men om du nu har dessa pengar "klara" så borde ju det inte vara några problem för banken att skriva ut en garanti på att betalningsmedel finns.
Antar att detta kostar pengar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Förr fanns ju spärrade konton.
Protte
Protte
Ungefär så ja.... Enklast är väl att kontakta din bank och förklara läget och fråga vad det skulle bli att kosta. Men om jag skulle ha en mille på kontot och ska bygga nytt, så skulle jag då inte se tex någon tusenlapp i kostnad för en bankgaranti som något oövervinnligt problem..
Jag är idag kund i en liten bank som enbart erbjuder konton, visakort och betalningstjänster typ.
De har inga bolån, inga byggkreditiv och inga bankgaranti-tjänster.
Så att fråga dom är ingen idé.
Ska jag nyttja någon bankgaranti-tjänst av ngt slag så antar jag att jag måste bli kund i en av storbankerna.
Det är jag inte sugen på.
Dessutom så lär de kräva dyra avgifter eftersom jag inte är helkund hos dom.
Jag kollade snabbt med en av bankerna för ett tag sen om byggkreditiv, det skulle bli snordyrt just eftersom att jag inte är kund varpå jag lade ner det projektet och ämnar kontantfinansiera istället.
Men, jag vet ju fortf inte riktigt vad bankgaranti är så...
De har inga bolån, inga byggkreditiv och inga bankgaranti-tjänster.
Så att fråga dom är ingen idé.
Ska jag nyttja någon bankgaranti-tjänst av ngt slag så antar jag att jag måste bli kund i en av storbankerna.
Det är jag inte sugen på.
Dessutom så lär de kräva dyra avgifter eftersom jag inte är helkund hos dom.
Jag kollade snabbt med en av bankerna för ett tag sen om byggkreditiv, det skulle bli snordyrt just eftersom att jag inte är kund varpå jag lade ner det projektet och ämnar kontantfinansiera istället.
Men, jag vet ju fortf inte riktigt vad bankgaranti är så...
Du måste skaffa en riktig bank för att få garantin gissar jag, din brevlådebank lär som sagt knappast fixa det
Du behöver alltså spärra en depå, konto eller fonder för att banken ska ställa ut garantin, banken brukar ta några procent av beloppet i avgift, eller förhandla fram ett fast belopp.
20 procent i förskott ska du inte gå med på! Punkt. Möjligen en handpenning på säg 50 000 kr, för hantering av ritningar och annat.
Om du tänkt kontantfinansiera; sätt in pengarna på ett spärrat konto där pengarna lyfts när det har gjorts en slutbesiktning. Pengarna är låsta tills dess att banken får beviset i form av protokoll som ni båda signerat. Om din lilla bank inte kan hjälpa till med det måste du leta efter en bank som kan ställa upp på det, för en bankgaranti ska du inte behöva teckna till förmån för husleverantören.
En bankgaranti är en säkerhet i form av en kredit (i princip ett lån) till förmån för någon part. I normala fall är det entreprenören som tecknar den (eller en försäkring) som ett färdigställandeskydd till förmån för dig som beställare. Du som beställare ska på något sätt kunna visa att du har pengarna till bygget, men inte genom att ställa samma säkerhet till husföretaget som dom ställer till dig.
Om du tänkt kontantfinansiera; sätt in pengarna på ett spärrat konto där pengarna lyfts när det har gjorts en slutbesiktning. Pengarna är låsta tills dess att banken får beviset i form av protokoll som ni båda signerat. Om din lilla bank inte kan hjälpa till med det måste du leta efter en bank som kan ställa upp på det, för en bankgaranti ska du inte behöva teckna till förmån för husleverantören.
En bankgaranti är en säkerhet i form av en kredit (i princip ett lån) till förmån för någon part. I normala fall är det entreprenören som tecknar den (eller en försäkring) som ett färdigställandeskydd till förmån för dig som beställare. Du som beställare ska på något sätt kunna visa att du har pengarna till bygget, men inte genom att ställa samma säkerhet till husföretaget som dom ställer till dig.
Redigerat:
Nackdelen är att man inte själv kan "lås upp" kontot. Man kan därmed inte heller innehålla pengar ifall det är fel på huset. En sådan situation kan uppstå om besiktningspersonen godkänner huset men noterar ett eller flera mindre fel som entreprenören ska åtgärda inom t.ex. två månader. Dessa fel kan uppgå till åtskilliga tiotals tusen kronor. Men eftersom entreprenören redan fått alla pengar har du inget påtryckningsmedel kvar. Och om husföretaget av någon anledning vägrar signera så får du stämma husföretaget för att få tillgång till pengarna.
Mycket bättre om du köper en "byggsats" och anlitar en snickare och betalar typ varannan vecka för utfört arbete och material. Att betala 200' i förskott skulle jag aldrig gå med på. Vi betalade inte en krona i förskott när vi byggde hus.
Mycket bättre om du köper en "byggsats" och anlitar en snickare och betalar typ varannan vecka för utfört arbete och material. Att betala 200' i förskott skulle jag aldrig gå med på. Vi betalade inte en krona i förskott när vi byggde hus.
Redigerat:
Självklart ska minst 10% finnas kvar på kontot till slutbesiktningen. Vid en slutbesiktning värderar besiktningsmannen eventuella fel och hur mycket man har rätt att hålla inne tills punkterna är åtgärdade. Följer man bestämmelserna i Konsumenttjänstlagen och anlitar en oberoende slutbesiktningsman funkar det utmärkt.Hemmakatten skrev:Nackdelen är att man inte själv kan "lås upp" kontot. Man kan därmed inte heller innehålla pengar ifall det är fel på huset. En sådan situation kan uppstå om besiktningspersonen godkänner huset men noterar ett eller flera mindre fel som entreprenören ska åtgärda inom t.ex. två månader. Dessa fel kan uppgå till åtskilliga tiotals tusen kronor. Men eftersom entreprenören redan fått alla pengar har du inget påtryckningsmedel kvar. Och om husföretaget av någon anledning vägrar signera så får du stämma husföretaget för att få tillgång till pengarna.
Men jag föreslog ingen bankgaranti, utan ett spärrat konto, där man från början är överens om förutsättningarna och banken administrerar.Hemmakatten skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det finns ju en annan lång tråd här om en medlem som också behövde en bankgaranti, men hans bank tillhandahöll inte den tjänsten. Så han löste det genom att förskottsbetala hela summan, varvid hustillverkaren omgående försatte sig i konkurs. Nämner det bara som en varning.
Så mycket som 20% i förskott bör du absolut inte betala. Att firman ens föreslår det ger varningssignaler, kolla deras ekonomi innan du gör någon affär med dem.
Så mycket som 20% i förskott bör du absolut inte betala. Att firman ens föreslår det ger varningssignaler, kolla deras ekonomi innan du gör någon affär med dem.