Det är skillnad på träfasad och träfasad. Sveriges äldsta timmerhus är från 1200-talet. Givetvis har det också behövts underhållas men hur frekvent behöver målning ske på en timmerstomme jämfört med en plankvägg etc?

• Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Hur länge håller exempelvis eternit? En evighet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Moderna bra betongpannor håller nog bort åt 50 år.

På 60 och 70-talet var det vanligare med betongpannor i lägre kvalité som bara höll runt 30 år

Elledningar borde hålla en bra bit över 40 år imo om det är rätt kvalité med rätt förläggning? Dock gamla ledningar i lysrörsarmaturer kan ofta torkat sönder imo.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Försäkringsbolagens tabeller är ju mer en tabell över när du kan förvänta dig ersättning för en byggnadsdel och när du bör se den som ekonomiskt avskriven. Tiderna saker håller är markant mycket kortare än vad saker faktiskt håller i praktiken.

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
"Krypgrund 10-100 år"

Vad gör man sen då? Byter till en ny krypgrund? Mitt hus är 150 år, så det borde innebära att krypgrunden är bytt minst en gång eller?

• Haha
  • Gilla
MagHam och 23 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Krypgrund 10-100 år"

Vad gör man sen då? Byter till en ny krypgrund? Mitt hus är 150 år, så det borde innebära att krypgrunden är bytt minst en gång eller?
Torpargrunder då? Vittrar stenarna sönder efter ett tag? 😂

Hoppas försäkringsbolaget lyckas upphandla en lämplig leverantör av nya torpargrundsstenar iså fall 😄

• Haha
  • Gilla
Brotorpet och 4 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Torpargrunder då? Vittrar stenarna sönder efter ett tag? 😂

Hoppas försäkringsbolaget lyckas upphandla en lämplig leverantör av nya torpargrundsstenar iså fall 😄
Torpargrunden dog väl ut under första halvan av förra seklet när elektriska spisar blev standard?

useless useless skrev:
Torpargrunden dog väl ut under första halvan av förra seklet när elektriska spisar blev standard?
Ja i deras värld lär den ju ha uppnått sin tekniska livslängd och bör således bytas ut/renoveras. Frågan är bara till vad.

• Gilla
Qunaki
  • Laddar…
E Einh skrev:
Ja i deras värld lär den ju ha uppnått sin tekniska livslängd och bör således bytas ut/renoveras. Frågan är bara till vad.
Sluta elda på sommaren så blir det automatiskt en krypgrund...

tittar man på husdelarnars livslängd så är ett huslån en bra affär för banker. Huslån på 50 år hinner inte betalas klart innan man får låna igen för renoveringar ... ? :).

• Gilla
Dahman Ismail och 2 till
  • Laddar…
Mitt enkupiga tegel är från ett hus som byggdes 1927.
Mina trägolv håller nog 300 år.
Mina vattenkranar/blandare börjar ge upp efter 30 år.
Mina tvättmaskiner är inne på den 5e på 30 år......
/W

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Hur länge håller exempelvis eternit? En evighet?
Hörs ju på namnet. Äternitas = evighet på latin.

• Gilla
LeoVix och 2 till
  • Laddar…
Ett träfönster byggt ordentligt kan lätt bli över 100 år, i vissa fall utan någon lagning men med målning. Jag har åldersbestämt fönster i förra jobbet en träbåge på över 150 år!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Mkt BS hur länge olika delar håller , Undrar om Trump varit med i bedömningen och hittat på vad som passar för tillfället, Ta tex betongplatta på mark , inte så att betongplattan förintas efter 100år eller olika fönster, Träfönster med bra kvalitet kan hålla väldigt länge och hur bedömer man att Aluminium fönster ska hålla mer än dubbelt så länge som plastfönster 80 år då de inte funnits så länge
Sjukt vinklat åt vissa håll som vanligt

• Gilla
Dannyboy80 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.