3 804 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 291 inlägg
Hur länge håller ett hus? Det diskuterar vi här - från grund till tak - tillsammans med byggnadsingenjören .
Du kan läsa artikeln här: Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Du kan läsa artikeln här: Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Moderna bra betongpannor håller nog bort åt 50 år.
På 60 och 70-talet var det vanligare med betongpannor i lägre kvalité som bara höll runt 30 år
Elledningar borde hålla en bra bit över 40 år imo om det är rätt kvalité med rätt förläggning? Dock gamla ledningar i lysrörsarmaturer kan ofta torkat sönder imo.
På 60 och 70-talet var det vanligare med betongpannor i lägre kvalité som bara höll runt 30 år
Elledningar borde hålla en bra bit över 40 år imo om det är rätt kvalité med rätt förläggning? Dock gamla ledningar i lysrörsarmaturer kan ofta torkat sönder imo.
Försäkringsbolagens tabeller är ju mer en tabell över när du kan förvänta dig ersättning för en byggnadsdel och när du bör se den som ekonomiskt avskriven. Tiderna saker håller är markant mycket kortare än vad saker faktiskt håller i praktiken.
Torpargrunder då? Vittrar stenarna sönder efter ett tag? 😂useless skrev:
Hoppas försäkringsbolaget lyckas upphandla en lämplig leverantör av nya torpargrundsstenar iså fall 😄
Medlem
· Stockholm
· 4 325 inlägg
Mitt enkupiga tegel är från ett hus som byggdes 1927.
Mina trägolv håller nog 300 år.
Mina vattenkranar/blandare börjar ge upp efter 30 år.
Mina tvättmaskiner är inne på den 5e på 30 år......
/W
Mina trägolv håller nog 300 år.
Mina vattenkranar/blandare börjar ge upp efter 30 år.
Mina tvättmaskiner är inne på den 5e på 30 år......
/W
Medlem
· Blekinge
· 11 109 inlägg
Mkt BS hur länge olika delar håller , Undrar om Trump varit med i bedömningen och hittat på vad som passar för tillfället, Ta tex betongplatta på mark , inte så att betongplattan förintas efter 100år eller olika fönster, Träfönster med bra kvalitet kan hålla väldigt länge och hur bedömer man att Aluminium fönster ska hålla mer än dubbelt så länge som plastfönster 80 år då de inte funnits så länge
Sjukt vinklat åt vissa håll som vanligt
Sjukt vinklat åt vissa håll som vanligt