28 279 läst ·
152 svar
28k läst
152 svar
Huset vid vattnet - drömhus men ingen drömresa
Själva projekten är det sällan folk störtar på... allt runtomkring kan man verkligen göra något åt!H HybergP skrev:
Bankerna! Försäkringsbolagen! Grannar! Kommunen!
Byggfirmor! El VVS BVP!
Processerna befinner sig på nivåer där inga andra brancher funnits på 100år
Ja för det är ju självklart att folk ska få bygga större högre än vad det står i detaljplaner.B Boan skrev:
Sjukt att det finns myndigheter överhuvudtaget.(ironi)
Iaf i områden som tidigare har haft regler som tillåter större hus!B Boan skrev:
Sedan tycker väl jag att 350kvm stora villor inte passar överallt...
Man bör nog tänka lite på de som redan bor och lever sitt liv i området också.
Skojar du? Det är det bästa jag gjort.... ångrar det inte en sekund! Är inte ens helt hundra klar med allt och ändå drömmer jag redan om nästa hus att bygga!H HybergP skrev:
vi detaljstyr ju till orimlighet i sverige, låt folk få bygga lite som de vill, bara det är säkert och inte farligt. sätt det i proportion till tomstorlek istället på nåt vis, så det ser balanserat ut.T twoody skrev:
De flesta planer är ju inte effektiva idag, för bara 20 år sen var det ju svårt att bli av med lägenheter i tex storgöteborg, men det har vänt fort.
Undrar vad som menas med en hypereffektiv värmepump i stället för bergvärme...???
"– Vi skulle ha bergvärme, men när vi räknade på det med nya moderna pannor så skulle det ta 100 år att ta igen det. Så nu har vi en hypereffektiv värmepump istället, säger Nicklas."
"– Vi skulle ha bergvärme, men när vi räknade på det med nya moderna pannor så skulle det ta 100 år att ta igen det. Så nu har vi en hypereffektiv värmepump istället, säger Nicklas."
Rimliga regler har ingen pratat mot i tråden... det som stör är handläggares och grannars inflytande utanför regler med denna tråds avloppsanläggning som måste pumpa 30 meter för grannens skullT twoody skrev:
Du citerade precis det jag också fastnade på. Det var verkligen en mening som säger absolut ingenting! De har en värmepump istället för... en annan värmepump som inte kan betala sig i jämförelse med moderna pannor, som de inte satte in därför att de i alla fall satte in en värmepump. Och vad för moderna pannor? Ved, flis, pellets, olja, el, halm?useless skrev:
Vad är det för värmekälla?
– Vi skulle ha bergvärme, men när vi räknade på det med nya moderna pannor så skulle det ta 100 år att ta igen det. Så nu har vi en hypereffektiv värmepump istället, säger Nicklas.
Bergvärme innebär väl i allra högsta grad en värmepump? Förutom på Island kanske...
Sen kanske man med facit i hand kan konstatera att det inte är försvarbart att bygga hus på varenda tomt? Det hade säkert gått att få motsvarande läge och sjöutsikt någonstans där man kunde bygga mer än 60 kvadrat och ha en billigare avloppslösning med betydligt mindre byråkrati...
Tyvärr alldeles för mycket "content" över texten istället för informativt.
(Och ja, vi är nördar som hänger här. "Content" kan vi läsa i "Vi villa" om vi vill.)
Jag är övertygad om att de menar att de har monterat in luft/vatten värmepump istället för bergvärme(-pump).
De har väl inte koll på vad det innebär mer än att man inte kunde räkna hem bergvärme (såklart).
Men detta är väl inget vi här borde haka upp oss på? Jag förstod ändå.
De har väl inte koll på vad det innebär mer än att man inte kunde räkna hem bergvärme (såklart).
Men detta är väl inget vi här borde haka upp oss på? Jag förstod ändå.
Jag håller ju naturligtvis inte med dig. Mycket möjligt att du har rätt men jag är inte lika övertygad. Du kanske förstår också vilka moderna pannor man pratar om? Jag gjorde det inte.Huddingebo skrev:
Min känsla är snarare att det är artikelförfattaren som inte har riktig koll. Om man skrivit att de satt in en L/V-pump så hade det bara passerat mig. Men här har man tydligen utrett olika alternativ med bergvärme kontra moderna pannor och kommit fram till... vad? Så orsaken att jag hakar upp mig på det är att den meningen kan ju dölja det mest intressanta i hela texten.
Då får du prata med mig. Har snickrat på stugan i snart 20 år och tycker fortfarande att det är kul. Däremot innebar snickrandet att jag ramlade in i byggbranschen men det har jag ledsnat på. Så nu är jag tillbaka på hobbynivå.H HybergP skrev:
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Haha tack för förtroendet ;P.Guzzi skrev:
Jag håller ju naturligtvis inte med dig. Mycket möjligt att du har rätt men jag är inte lika övertygad. Du kanske förstår också vilka moderna pannor man pratar om? Jag gjorde det inte.
Min känsla är snarare att det är artikelförfattaren som inte har riktig koll. Om man skrivit att de satt in en L/V-pump så hade det bara passerat mig. Men här har man tydligen utrett olika alternativ med bergvärme kontra moderna pannor och kommit fram till... vad? Så orsaken att jag hakar upp mig på det är att den meningen kan ju dölja det mest intressanta i hela texten.
Angående värmepumpen så visste inte Nicklas på rak arm vad det var för modell. Jag har bett honom att kolla upp detta. Återkommer med denna info så fort jag får den.
Nej men åh, det var så lite såElina Blom Westergren skrev:
Men bra, då kanske du kan förklara för mig. Och eftersom jag inte fattar på samma vis som Huddingebon här ovanför så får du väl tänka att du får förklara som för en femåring.
"– Vi skulle ha bergvärme (alltså en värmepump), men när vi räknade på det med nya moderna pannor (vad för pannor? Olja, el, halm, ved, flis, pellets? Torv?) så skulle det ta 100 år att ta igen det. Så nu har vi en hypereffektiv värmepump istället, säger Nicklas (jaha, nu blev det tydligen en värmepump i alla fall, vad hände med pannorna?)."
Bergvärmepump ratades tydligen på grund av effektiviteten på moderna pannor, så istället valde man en annan värmepump. Jag tycker det låter lite ologiskt.