13 132 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
Huset höll på att brinna ned
Vill man ha prydnadsved under kan man alltid flammskydda några klabbar. Flammskydd är sjukt bra i att det inte går att sätta eld på det man skyddat. Testa det själv att flammskydda bomumlsduk till ett tät och det blev helt obrännbart.
Snygg lösning med plåten under kassetten. Önskar att jag själv gjort en liknande lösning då jag för 35år sedan installerade min Kedddy (då stavade man Kedddy) som fortfarande fungerar perfekt.P Paxman skrev:I sammanhanget känns vår installation i gillestugan väldigt säker:
[bild]
När vi köpte huset var här endast öppen spis med ett gnistgaller och stenen i golvet. När kassetten sattes in lät jag bocka till plåten den står på. Mest för att den gör det enklare att hålla rent men också för att det är väldigt enkelt att plocka upp eventuella glödande kolbitar som ramlar ut när man öppnar luckorna.
Brandsläckaren har jag valt att placera direkt utanför ingången till gillestugan. Min tanke med det är att om det börjar brinna så vill jag röra mig bort från eldhärden i utrymmet för att hämta brandbekämpning, alternativt ha den på väg in mot detsamma. Samma gäller släckaren för köket och garaget, i direkt anslutning till ingångarna...inte inne i utrymmena. Märker man att elden inte går att bekämpa så vill man inte vara långt in i rummet på väg till en släckare...det kan handla om sekunder, vilket jag erfarit.
Samma här. Har brandsläckare i anslutning till varje ytterdörr på gården samt på varje våningsplan vid trappan.P Paxman skrev:Brandsläckaren har jag valt att placera direkt utanför ingången till gillestugan. Min tanke med det är att om det börjar brinna så vill jag röra mig bort från eldhärden i utrymmet för att hämta brandbekämpning, alternativt ha den på väg in mot detsamma. Samma gäller släckaren för köket och garaget, i direkt anslutning till ingångarna...inte inne i utrymmena. Märker man att elden inte går att bekämpa så vill man inte vara långt in i rummet på väg till en släckare...det kan handla om sekunder, vilket jag erfarit.
Kan tyckas vara lite overkill, men har man någon gång i livet faktiskt behövt släcka skarpa bränder lär man sig snabbt att uppskatta att ha rikligt med utrustning och att ha den bra placerad.
Tack! 🙂 Det kanske inte är försent för dig. Jag retrofit:ade plåten efter att kassetten var installerad. Har för mig att jag använde mig av ett par träreglar för att lyfta kassetten och sedan pressa in plåten mellan teglet och reglarna. Har också för mig att kassettens fötter är helt lösa, men ta mig inte på orden gällande det.I ingemargavle skrev:
Jag installerade också en Kedddy för runt 35 år sedan, även den fungerar perfekt fortfarande så vitt jag vet. Det var i barndomshemmet, och när det blev eget hus med öppen spis var det självklart att skaffa en likadan. 👍
Och till min kära hustrus förtret är jag stenhård med att brandbekämpningsmateriel SKA vara klarröd! Inga vita designersläckare eller zebramönstrade brandfiltar. Enda undantaget är ett par Firemill-släckare. De fanns inte i klarrött och jag ser inte dem som "riktig" släckningsutrustning utan mer som ett alternativ till att blåsa ut smålågor med lungkraft.tensiden skrev:
Samma här. Har brandsläckare i anslutning till varje ytterdörr på gården samt på varje våningsplan vid trappan.
Kan tyckas vara lite overkill, men har man någon gång i livet faktiskt behövt släcka skarpa bränder lär man sig snabbt att uppskatta att ha rikligt med utrustning och att ha den bra placerad.
Produkter som diskuteras: "Firemill"
Firemill brandsläckare i aluminium med patron, vit
Smart brandsläckare med kolsyrepatron
1 436 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Finns det någon annan färg en röd😉P Paxman skrev:Och till min kära hustrus förtret är jag stenhård med att brandbekämpningsmateriel SKA vara klarröd! Inga vita designersläckare eller zebramönstrade brandfiltar. Enda undantaget är ett par Firemill-släckare. De fanns inte i klarrött och jag ser inte dem som "riktig" släckningsutrustning utan mer som ett alternativ till att blåsa ut smålågor med lungkraft.
Hon kan få välja färg nästa gång. va lite generös ge några alternativa färger. 1. Röd 2. Röd 3. röd
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Man brukar rekommendera 6kg pulver släckare det är en vettih rekommenderation. Ibland är det kanske viktigaste att det finns en.
Jag hade en granne, en äldre dam. hon konstaterade att hon skulle inte orka med en 6kg. Då föreslog jag en 2kg istället. Om man inte orkar 6kg så 2kg bättre än ingenting.
Jag hade en granne, en äldre dam. hon konstaterade att hon skulle inte orka med en 6kg. Då föreslog jag en 2kg istället. Om man inte orkar 6kg så 2kg bättre än ingenting.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Man kan ju alltid ha två tvåkilossläckare.Bananskalare skrev:
Jag kände på min 6kg nyss och tänkte mig att snabbt få den till köket, få i gång den och lyfta upp klumpen så att jag kommer åt en fettbrand på spisen: Inte helt lätt om man har begränsade kroppsstyrkor.
Här var det mannen som ville ha vita släckare 😮 Han har blivit designmedveten på äldre dar, kanske för att vi har ägnat så många helger åt att välja tapeter och färger de senaste tre åren. Och i köket har vi en brandfilt med Mumin-motiv, men där är maken oskyldig eftersom den var en julklapp från min släkt.
Bra tråd för övrigt, så kan jag övertyga maken om att vi behöver ett separat vedlåda till vår nya kamin istället för att förvara veden undertill.
Bra tråd för övrigt, så kan jag övertyga maken om att vi behöver ett separat vedlåda till vår nya kamin istället för att förvara veden undertill.