40 875 läst ·
90 svar
41k läst
90 svar
Huset är fullt av asbest, hur gå tillväga?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gör en analys först...återkom när du har svaret så kommer du troligen få bättre svar....gissa, tro och anta kan vi göra till dödagar utan någon skillnad....
Ja har du tänkt äta det så är det ganska sannolikt inte ett dugg farligt:raddforasbest skrev:
http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/Takt-till-kran/Kemiska-amnen/Asbest/Asbest som inandas har sedan länge dokumenterats vara hälsofarligt (förändringar i lungorna). Om det är förknippat med hälsofara att äta eller dricka (förändringar i mag-tarmkanalen) något som innehåller spår av asbest är studerat i ett antal undersökningar, men hittills finns inga bevis som tyder på att asbest i dricksvatten påverkar människors hälsa.
Världshälsoorganisationen, WHO anser inte att det finns bevis för att asbest i dricksvatten, varken i djurstudier eller i epidemiologiska studier, påverkar människors hälsa (WHO, 2003). Därför har inte WHO något hälsorelaterat riktvärde för asbest i sitt dokument Guidelines for Drinking-water Quality (GDWQ 2004).
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Om allt du säger här är sant så är det bättre att du söker professionell hjälp! Ingen här i forumet kommer kunna hjälpa dej och du lär få mångs skämt/ironisk svar.raddforasbest skrev:
VEM har skrämt upp dig så för asbest???
Under många år förekom det asbest i alla möjliga saker. Bromsbelägg, som redan skrivits. Byggmaterial och brandfiltar. Jag jobbade på ett företag på 1970-talet där vi hade asbestlindor, för att isolera runt slangarna på värmelimpistolerna i maskinerna som limmade förpackningar till livsmedelsindustrin. Varje fredag rengjorde vi maskinerna med tryckluftpistol för att bli av med pappersdammet och givetvis virvlade det runt en massa asbestpartiklar i luften. Dessa togs bort när det blev förbjudet att använda 1977, men INGEN som arbetade där har blivit skadad av asbest!
Med det sagt, så är det inte något jag rekommenderar dig att utsätta dig för, men du kanske förstår att jag och många andra tycker att du överdriver dina risker att ha blivit skadad av asbest, enbart för att dina föräldrar tagit bort kakelplattor och grannen bytt takpannor.
Under många år förekom det asbest i alla möjliga saker. Bromsbelägg, som redan skrivits. Byggmaterial och brandfiltar. Jag jobbade på ett företag på 1970-talet där vi hade asbestlindor, för att isolera runt slangarna på värmelimpistolerna i maskinerna som limmade förpackningar till livsmedelsindustrin. Varje fredag rengjorde vi maskinerna med tryckluftpistol för att bli av med pappersdammet och givetvis virvlade det runt en massa asbestpartiklar i luften. Dessa togs bort när det blev förbjudet att använda 1977, men INGEN som arbetade där har blivit skadad av asbest!
Med det sagt, så är det inte något jag rekommenderar dig att utsätta dig för, men du kanske förstår att jag och många andra tycker att du överdriver dina risker att ha blivit skadad av asbest, enbart för att dina föräldrar tagit bort kakelplattor och grannen bytt takpannor.