30 954 läst ·
105 svar
31k läst
105 svar
"Husdrömmar" i SvT, varning för skilsmässa
De första 2 verkade inte ha det så fett ändå, ännu mindre andra paret och tredje var unga som antagligen måste låna det mesta. Är det brist på läkare i öst och de duger inte i Norge?Akahigi skrev:
Pilot inom det militära tex
Finns många andra man kan ställa krav på att tvångsarbeta än de som genom hårt studerande tagit sig igenom en akademisk utbildning. Vi kan ju börja med de som haft a-kassa, varit sjukskrivna, blivit dömda för brott, etc. Om vi nu ska öppna den flaskan...
Folk som blir utbildade till byggare kan ju jobba billigt i statliga infrastrukturprojekt något år efter gymnasiet.
Och är det inte för jäkligt att folk kan få vara arbetslösa på orter där det inte finns jobb, och inte tvingas flytta?
Finns mycket man skulle vilja tvinga folk till, om alla skulle ta fullt ut ansvar för de kostnader de åsamkat samhället. Kanske bättre att släppa det. Försvaret får ju ligga lite vid sidan om.
Tycker inte vi ska penalisera läkare för att de tjänar pengar.
Folk som blir utbildade till byggare kan ju jobba billigt i statliga infrastrukturprojekt något år efter gymnasiet.
Och är det inte för jäkligt att folk kan få vara arbetslösa på orter där det inte finns jobb, och inte tvingas flytta?
Finns mycket man skulle vilja tvinga folk till, om alla skulle ta fullt ut ansvar för de kostnader de åsamkat samhället. Kanske bättre att släppa det. Försvaret får ju ligga lite vid sidan om.
Tycker inte vi ska penalisera läkare för att de tjänar pengar.
Intressanta program, det som gjorde mig mest förvånad var att man lyckades spara en hel miljon endast på att förkorta huset med 2,5 meter. Det kanske är så i verkligheten, men det känns inte som om man kan spara så mycket... Visst, bara fönstren i det nya huset i sista avsnittet har väl gått på 1 mille, och då verkar det ändå inte vara de allra bästa skjutpartierna, då de verkade vara trögöppnade. Har testat liknande storlek från Hajom, och de gled upp utan någon större ansträngning (visst, man fick ta i).
Jag tillhör definitivt de som anser att det gamla huset borde tagits bort helt och hållet, men visst, gillar man byggnadsvård och dessutom är arkitekt och vill göra något "speciellt" så kanske detta var rätt.
Vettigt också att man diskuterade detta med kostnader och inkomster, något som brukar springas förbi i dylika program, och som lämnar många frågetecken efter sig. Där var första avsnittet sämst, då till synes minimalt antal personer på ca 1,5 å (var väl knappt 3 personer samtidigt på byggplatsen när programmet spelades in) bygger värsta hollywood-kåken som sen säljs för 12 mille. Ingen av dem var ju direkt "högavlönade" och även om man hade varit det så hade detta tagit många år att "jobba in" dessa pengar. Även om han jobbade dygnet runt och ha egen firma så måste han ju ändå betala byggmaterialet, och avlöna sina gubbar... jag fick inte denna ekvation att gå ihop mer än att de hade ett extremt kapital bakom sig (läs ett arv på typ 10 mille) och att de som verkligen byggde huset fanns på plats när inte kameran var där.
Nåväl, senaste avsnittet var småtrevligt, och det är väl bra att man kan åka till Norge och jobba, och tjäna det dubbla mot i Sverige? Den frågan man kan ställa sig är väl varför svenska läkare inte betalas bättre, om det nu är dessa man vill anställa? Det finns väl ingen som tror att man tar ett lön med halva lönen av någon sorts lojalitetsplikt mot fäderneslandet? Det är en öppen jobbmarknad, och pallar man med att veckopendla till Norge, så varför inte?
Det verkade vara ett trevligt och harmoniskt par, med en rolig hund! Jag är dock alltid lika förvånad varför man lägger massa pengar på glaspartier när det inte finns något trevligare än grannar eller skogsväggar att titta på? Där var också första avsnittet lite av ett mysterium, varför man bygger ett sådant megalyxhus i ett till synes vanligt villaområde.
Kommer absolut att fortsätta att titta... men hade absolut önskat lite mer fakta kring byggprocessen, antal gubbar som jobbat, budget, uppskattad, utfall, som man brukar göra i Grand Design.
/S
Jag tillhör definitivt de som anser att det gamla huset borde tagits bort helt och hållet, men visst, gillar man byggnadsvård och dessutom är arkitekt och vill göra något "speciellt" så kanske detta var rätt.
Vettigt också att man diskuterade detta med kostnader och inkomster, något som brukar springas förbi i dylika program, och som lämnar många frågetecken efter sig. Där var första avsnittet sämst, då till synes minimalt antal personer på ca 1,5 å (var väl knappt 3 personer samtidigt på byggplatsen när programmet spelades in) bygger värsta hollywood-kåken som sen säljs för 12 mille. Ingen av dem var ju direkt "högavlönade" och även om man hade varit det så hade detta tagit många år att "jobba in" dessa pengar. Även om han jobbade dygnet runt och ha egen firma så måste han ju ändå betala byggmaterialet, och avlöna sina gubbar... jag fick inte denna ekvation att gå ihop mer än att de hade ett extremt kapital bakom sig (läs ett arv på typ 10 mille) och att de som verkligen byggde huset fanns på plats när inte kameran var där.
Nåväl, senaste avsnittet var småtrevligt, och det är väl bra att man kan åka till Norge och jobba, och tjäna det dubbla mot i Sverige? Den frågan man kan ställa sig är väl varför svenska läkare inte betalas bättre, om det nu är dessa man vill anställa? Det finns väl ingen som tror att man tar ett lön med halva lönen av någon sorts lojalitetsplikt mot fäderneslandet? Det är en öppen jobbmarknad, och pallar man med att veckopendla till Norge, så varför inte?
Det verkade vara ett trevligt och harmoniskt par, med en rolig hund! Jag är dock alltid lika förvånad varför man lägger massa pengar på glaspartier när det inte finns något trevligare än grannar eller skogsväggar att titta på? Där var också första avsnittet lite av ett mysterium, varför man bygger ett sådant megalyxhus i ett till synes vanligt villaområde.
Kommer absolut att fortsätta att titta... men hade absolut önskat lite mer fakta kring byggprocessen, antal gubbar som jobbat, budget, uppskattad, utfall, som man brukar göra i Grand Design.
/S
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Läkarutbildning är väldigt dyr och det ska givetvis ingå från början i villkoren, då vi behöver vård överallt. Tandläkare får gå underbetalda första året innan dom får leg. men är färdigutbildade och har tillsyn. Tror det är samma för läkare som AT och är nog de som utlokaliseras ett år i något land såg jag, Australien kanske.Akahigi skrev:Finns många andra man kan ställa krav på att tvångsarbeta än de som genom hårt studerande tagit sig igenom en akademisk utbildning. Vi kan ju börja med de som haft a-kassa, varit sjukskrivna, blivit dömda för brott, etc. Om vi nu ska öppna den flaskan...
Folk som blir utbildade till byggare kan ju jobba billigt i statliga infrastrukturprojekt något år efter gymnasiet.
Och är det inte för jäkligt att folk kan få vara arbetslösa på orter där det inte finns jobb, och inte tvingas flytta?
Finns mycket man skulle vilja tvinga folk till, om alla skulle ta fullt ut ansvar för de kostnader de åsamkat samhället. Kanske bättre att släppa det. Försvaret får ju ligga lite vid sidan om.
Tycker inte vi ska penalisera läkare för att de tjänar pengar.
Men det kan bli trögsålt om de vill ha tillbaks pengarna och det inte ligger centralt.steve5432 skrev:Intressanta program, det som gjorde mig mest förvånad var att man lyckades spara en hel miljon endast på att förkorta huset med 2,5 meter. Det kanske är så i verkligheten, men det känns inte som om man kan spara så mycket... Visst, bara fönstren i det nya huset i sista avsnittet har väl gått på 1 mille, och då verkar det ändå inte vara de allra bästa skjutpartierna, då de verkade vara trögöppnade. Har testat liknande storlek från Hajom, och de gled upp utan någon större ansträngning (visst, man fick ta i).
Jag tillhör definitivt de som anser att det gamla huset borde tagits bort helt och hållet, men visst, gillar man byggnadsvård och dessutom är arkitekt och vill göra något "speciellt" så kanske detta var rätt.
Vettigt också att man diskuterade detta med kostnader och inkomster, något som brukar springas förbi i dylika program, och som lämnar många frågetecken efter sig. Där var första avsnittet sämst, då till synes minimalt antal personer på ca 1,5 å (var väl knappt 3 personer samtidigt på byggplatsen när programmet spelades in) bygger värsta hollywood-kåken som sen säljs för 12 mille. Ingen av dem var ju direkt "högavlönade" och även om man hade varit det så hade detta tagit många år att "jobba in" dessa pengar. Även om han jobbade dygnet runt och ha egen firma så måste han ju ändå betala byggmaterialet, och avlöna sina gubbar... jag fick inte denna ekvation att gå ihop mer än att de hade ett extremt kapital bakom sig (läs ett arv på typ 10 mille) och att de som verkligen byggde huset fanns på plats när inte kameran var där.
Nåväl, senaste avsnittet var småtrevligt, och det är väl bra att man kan åka till Norge och jobba, och tjäna det dubbla mot i Sverige? Den frågan man kan ställa sig är väl varför svenska läkare inte betalas bättre, om det nu är dessa man vill anställa? Det finns väl ingen som tror att man tar ett lön med halva lönen av någon sorts lojalitetsplikt mot fäderneslandet? Det är en öppen jobbmarknad, och pallar man med att veckopendla till Norge, så varför inte?
Det verkade vara ett trevligt och harmoniskt par, med en rolig hund! Jag är dock alltid lika förvånad varför man lägger massa pengar på glaspartier när det inte finns något trevligare än grannar eller skogsväggar att titta på? Där var också första avsnittet lite av ett mysterium, varför man bygger ett sådant megalyxhus i ett till synes vanligt villaområde.
Kommer absolut att fortsätta att titta... men hade absolut önskat lite mer fakta kring byggprocessen, antal gubbar som jobbat, budget, uppskattad, utfall, som man brukar göra i Grand Design.
/S
Den första byggdes nog på lån och köptes ofärdig av folk med gott om pengar.
Fin utsikt är dyrt när man köper tomt.
Alla i sjukvården ska ha bra betalt men det fattas pengar som går till annat.
De där med glaspartier är för att komma närmare naturen typ glasveranda men kostar energi.
I senaste avsnittet (E04) som gick igår (17/2) är det ett par med fyra smågrabbar som bygger nytt i Täby.
http://www.svt.se/husdrommar/forra-gangen-gick-de-i-konkurs-nu-gor-de-ett-nytt-forsok
Huset är ett 2-plans med takterass. Det jag blev förundrad över och inte hörde något om under programmet är att de placerade köket på övre planet, jag levde i tron att det inte är förenligt med dagens tillgänglighetskrav?
http://www.svt.se/husdrommar/forra-gangen-gick-de-i-konkurs-nu-gor-de-ett-nytt-forsok
Huset är ett 2-plans med takterass. Det jag blev förundrad över och inte hörde något om under programmet är att de placerade köket på övre planet, jag levde i tron att det inte är förenligt med dagens tillgänglighetskrav?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Med en budget på 8,7 mille finns det nog utrymme för rulltrappor också 
