37 295 läst ·
95 svar
37k läst
95 svar
Husdrömmar: 30-talshus i Enskede totalrenoveras
har ingen koll på kvaliteten på fönster som togs bort långt innan jag köpte huset, men de 60 tals fönster som satt i huset när jag köpte det var både av dålig kvalitet och klarade inte bullerkraven när ny järnvägs drogs förbi mig så banverket ville byta dom åt mig och jag tackade då jag fick möjlighet att välja fönster som passade huset. men även de fönster som togs bort på 60 talet kan ha varit av bra kvalitet men 100 eller ännu äldre fönster har inte de krav jag ställer på ett fönster avseende lätthanterade och bra uvärde. vill inte känna kallras när det är -35 grader ute.Bjor skrev:
Då msste du haft dålig kvalitet på fönsterna om dom är bytt flera gånger.
Dom där fönsterna var ganska bra till den ålder huset var i. Och det är det bästa resultat hitils jag har sett i det här programmet. Fast toaletten som satt på väggen passade inte alls in. Men annars var det ganska finnt.
Såg nå som jag bara blev helt chockad av igår, ett 20-tals hus som banverket byter fönster på. Fönstret glasen blev så smal (överdimisiometsde tjocka bågar) och hantag som var så stor så verkadr vara nå hsndiksppsanpassad. Och snart ska lika dana moddeler av fönster in i ett 1700-tals hus, men mitt hus kommer dom inte i närheten av.
Vad glada vi blir att du gillar det, tack! Golvet är behandlat med hårdvaxolja. Det kommer såklart bli en del slitage men vi tyckte ändå det var värt det. Och så hoppas vi att gångmattan skyddar golvet lite iallafallleby skrev:
Ser att en av ägarna läser, alltid kul om ni kommenterar kommentarerna. TV visar väl det som blir dramatik men visst var ni väldigt naiva i fråga om mycket men hur ska man veta som du säger innan man byggt lite.
Jag sällar mig till de här som gillar utbygget, väldigt snyggt och passande till husets grundkaraktär.
En fundering, hur har ni behandlat parketten i köket? Vet av erfarenhet att visst vatten spill blir det och även vårt linolium golv tar lite stryk med tiden så hur ska ni sköta det fina golvet? Men jättefint golv.
Tack snälla! Helt rätt, luckorna är lite andra mått just för att få den synliga kanten. Stjäl på!tippz skrev:
Snygga färgval, jättefint bevarad karaktär och rejäl hemtrevnad i hela huset. Och så trevligt att ni bevarat de fina gamla äppelträden. Ni hade också jättefin stensättning innan renoveringen, tipset är att inte göra er av med de fina gamla stenarna utan använda dem på något vis framöver.
Ni kommer trivas!

Ni kommer trivas!
Tack och tack för tips! ✨ Vi har sparat stenarna och hoppas kunna hitta en fin plats att ha dom på.J jocke31 skrev:Snygga färgval, jättefint bevarad karaktär och rejäl hemtrevnad i hela huset. Och så trevligt att ni bevarat de fina gamla äppelträden. Ni hade också jättefin stensättning innan renoveringen, tipset är att inte göra er av med de fina gamla stenarna utan använda dem på något vis framöver.
Ni kommer trivas!
![]()
Fint!
Håller med om att det är ett saftigt belopp men verkar ju vara vad det kostar att bo i Enskede, just därför jag valt att inte bosätta mig i ett storstadsområde, men förstår avvägningen med jobb och pendling.
Synd med linoljefärgen... Interiört hade ni med fördel kunnat använda en vattenburen slipgrund som torkar över natt, och sen gå på med linoljefärg med torkmedel (första strykningen spädd 20% med lacknafta). Finns även flera fabrikat av matt linoljeväggfärg som är trevliga att arbeta med, övermålningsbart efter 1-2 dagar och fullhärdat på ca 1 vecka. Lite sent att ge råd nu dock...
Håller med om att det är ett saftigt belopp men verkar ju vara vad det kostar att bo i Enskede, just därför jag valt att inte bosätta mig i ett storstadsområde, men förstår avvägningen med jobb och pendling.
Synd med linoljefärgen... Interiört hade ni med fördel kunnat använda en vattenburen slipgrund som torkar över natt, och sen gå på med linoljefärg med torkmedel (första strykningen spädd 20% med lacknafta). Finns även flera fabrikat av matt linoljeväggfärg som är trevliga att arbeta med, övermålningsbart efter 1-2 dagar och fullhärdat på ca 1 vecka. Lite sent att ge råd nu dock...
Nej, men att köpa loss tomten kostar troligen 3 Mkr, och då blir det 11 Mkr. Om man inte gör det utan betalr tomträttsavgäld så innebär det en merkostnad på kanske 2-3 000 kr/mån som inte ens är avdragsgilla och som är pengar rakt ned i sjön. Tills staden bestämmer sig för att höja avgiften. För en tomt på kanske 500-600 kvm.leby skrev:
Vad det såg ut som var att dom målade för tjockt lager, linoljefärg ska målas i tunna lager. Och msn kan använd samma färg som grund som man har till dom andra lagrerna.H hapazard skrev:Fint!
Håller med om att det är ett saftigt belopp men verkar ju vara vad det kostar att bo i Enskede, just därför jag valt att inte bosätta mig i ett storstadsområde, men förstår avvägningen med jobb och pendling.
Synd med linoljefärgen... Interiört hade ni med fördel kunnat använda en vattenburen slipgrund som torkar över natt, och sen gå på med linoljefärg med torkmedel (första strykningen spädd 20% med lacknafta). Finns även flera fabrikat av matt linoljeväggfärg som är trevliga att arbeta med, övermålningsbart efter 1-2 dagar och fullhärdat på ca 1 vecka. Lite sent att ge råd nu dock...
Visst, jag tyckte också det såg väl tjockt ut. Inomhus kan man dock använda en vattenburen alkydolje-slipgrund, torkar mycket snabbare. Utomhus är det bra att använda samma färg eftersom linoljan tränger ner i träet.Bjor skrev: