V
tippz tippz skrev:
Hur gjordes köket? Tyckte det såg väldigt fint ut. Såg ut som vanliga stommar typ IKEA fast en aningen modifierade?
Du såg helt rätt :-)
Ikea-stommar med andra luckor.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Då msste du haft dålig kvalitet på fönsterna om dom är bytt flera gånger.

Dom där fönsterna var ganska bra till den ålder huset var i. Och det är det bästa resultat hitils jag har sett i det här programmet. Fast toaletten som satt på väggen passade inte alls in. Men annars var det ganska finnt.

Såg nå som jag bara blev helt chockad av igår, ett 20-tals hus som banverket byter fönster på. Fönstret glasen blev så smal (överdimisiometsde tjocka bågar) och hantag som var så stor så verkadr vara nå hsndiksppsanpassad. Och snart ska lika dana moddeler av fönster in i ett 1700-tals hus, men mitt hus kommer dom inte i närheten av.
har ingen koll på kvaliteten på fönster som togs bort långt innan jag köpte huset, men de 60 tals fönster som satt i huset när jag köpte det var både av dålig kvalitet och klarade inte bullerkraven när ny järnvägs drogs förbi mig så banverket ville byta dom åt mig och jag tackade då jag fick möjlighet att välja fönster som passade huset. men även de fönster som togs bort på 60 talet kan ha varit av bra kvalitet men 100 eller ännu äldre fönster har inte de krav jag ställer på ett fönster avseende lätthanterade och bra uvärde. vill inte känna kallras när det är -35 grader ute.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
V
T Tom_And skrev:
Jag tycker det blev väldigt fint. Gillar fiskbensparketten! Är också rätt nyfiken på vilket kök ni valt. : )
Ikea-stommar med måttbeställda luckor :-)
 
  • Gilla
FrkGrön och 4 till
  • Laddar…
Hej,
Väldigt fint med färgerna. Kan ni inte lägga upp färgkoderna ni använt för väggarna inne. Förstod att det går i samma färgskala men mörkare/ljusare beroende på rum - eller missförstod jag i programmet?
/Lotta
 
J jocke31 skrev:
Exempel:
[länk]
7 miljoner är vad jag vet inte hälften av 8,1 och med budgivning så kan det mycket väl hamna över 8 även ditt exempel. Större tomt, visst men inte halva priset
 
Villaenskede skrev:
Du såg helt rätt :)
Ikea-stommar med andra luckor.
Trevligt! Kanske stjäl eran idé när vi ska göra om vårat kök era luckor måste väl alltså vara mindre i bredd och höjd än ikeas egna luckor, i och med att det glipar mellan? Mycket fint hus i övrigt, bra jobbat!
 
V
leby leby skrev:
Ser att en av ägarna läser, alltid kul om ni kommenterar kommentarerna. TV visar väl det som blir dramatik men visst var ni väldigt naiva i fråga om mycket men hur ska man veta som du säger innan man byggt lite.
Jag sällar mig till de här som gillar utbygget, väldigt snyggt och passande till husets grundkaraktär.
En fundering, hur har ni behandlat parketten i köket? Vet av erfarenhet att visst vatten spill blir det och även vårt linolium golv tar lite stryk med tiden så hur ska ni sköta det fina golvet? Men jättefint golv.
Vad glada vi blir att du gillar det, tack! Golvet är behandlat med hårdvaxolja. Det kommer såklart bli en del slitage men vi tyckte ändå det var värt det. Och så hoppas vi att gångmattan skyddar golvet lite iallafall :-)
 
  • Gilla
BerndtG och 7 till
  • Laddar…
V
tippz tippz skrev:
Trevligt! Kanske stjäl eran idé när vi ska göra om vårat kök era luckor måste väl alltså vara mindre i bredd och höjd än ikeas egna luckor, i och med att det glipar mellan? Mycket fint hus i övrigt, bra jobbat!
Tack snälla! Helt rätt, luckorna är lite andra mått just för att få den synliga kanten. Stjäl på!
 
  • Gilla
FrkGrön och 3 till
  • Laddar…
Snygga färgval, jättefint bevarad karaktär och rejäl hemtrevnad i hela huset. Och så trevligt att ni bevarat de fina gamla äppelträden. Ni hade också jättefin stensättning innan renoveringen, tipset är att inte göra er av med de fina gamla stenarna utan använda dem på något vis framöver.

Ni kommer trivas!
:-)
 
leby leby skrev:
7 miljoner är vad jag vet inte hälften av 8,1 och med budgivning så kan det mycket väl hamna över 8 även ditt exempel. Större tomt, visst men inte halva priset
Och det tillkommer nästan 340 000:- i VA-kostnader, plus trolig budgivning som lär driva upp priset får en förmoda.
 
  • Gilla
Sinclear
  • Laddar…
V
J jocke31 skrev:
Snygga färgval, jättefint bevarad karaktär och rejäl hemtrevnad i hela huset. Och så trevligt att ni bevarat de fina gamla äppelträden. Ni hade också jättefin stensättning innan renoveringen, tipset är att inte göra er av med de fina gamla stenarna utan använda dem på något vis framöver.

Ni kommer trivas!
:)
Tack och tack för tips! ✨ Vi har sparat stenarna och hoppas kunna hitta en fin plats att ha dom på.
 
  • Gilla
  • Älska
Sinclear och 1 till
  • Laddar…
Fint!

Håller med om att det är ett saftigt belopp men verkar ju vara vad det kostar att bo i Enskede, just därför jag valt att inte bosätta mig i ett storstadsområde, men förstår avvägningen med jobb och pendling.

Synd med linoljefärgen... Interiört hade ni med fördel kunnat använda en vattenburen slipgrund som torkar över natt, och sen gå på med linoljefärg med torkmedel (första strykningen spädd 20% med lacknafta). Finns även flera fabrikat av matt linoljeväggfärg som är trevliga att arbeta med, övermålningsbart efter 1-2 dagar och fullhärdat på ca 1 vecka. Lite sent att ge råd nu dock...
 
leby leby skrev:
7 miljoner är vad jag vet inte hälften av 8,1 och med budgivning så kan det mycket väl hamna över 8 även ditt exempel. Större tomt, visst men inte halva priset
Nej, men att köpa loss tomten kostar troligen 3 Mkr, och då blir det 11 Mkr. Om man inte gör det utan betalr tomträttsavgäld så innebär det en merkostnad på kanske 2-3 000 kr/mån som inte ens är avdragsgilla och som är pengar rakt ned i sjön. Tills staden bestämmer sig för att höja avgiften. För en tomt på kanske 500-600 kvm.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Fint!

Håller med om att det är ett saftigt belopp men verkar ju vara vad det kostar att bo i Enskede, just därför jag valt att inte bosätta mig i ett storstadsområde, men förstår avvägningen med jobb och pendling.

Synd med linoljefärgen... Interiört hade ni med fördel kunnat använda en vattenburen slipgrund som torkar över natt, och sen gå på med linoljefärg med torkmedel (första strykningen spädd 20% med lacknafta). Finns även flera fabrikat av matt linoljeväggfärg som är trevliga att arbeta med, övermålningsbart efter 1-2 dagar och fullhärdat på ca 1 vecka. Lite sent att ge råd nu dock...
Vad det såg ut som var att dom målade för tjockt lager, linoljefärg ska målas i tunna lager. Och msn kan använd samma färg som grund som man har till dom andra lagrerna.
 
Bjor Bjor skrev:
Vad det såg ut som var att dom målade för tjockt lager, linoljefärg ska målas i tunna lager. Och msn kan använd samma färg som grund som man har till dom andra lagrerna.
Visst, jag tyckte också det såg väl tjockt ut. Inomhus kan man dock använda en vattenburen alkydolje-slipgrund, torkar mycket snabbare. Utomhus är det bra att använda samma färg eftersom linoljan tränger ner i träet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.