63 123 läst ·
281 svar
63k läst
281 svar
Husbyggaren lurar mig!
Om man ser på punkt 1 så är detta ett normalt förfarande vid Totalentreprenad, du som beställare ställer ett antal funktionskrav på ditt byggnadsverk som entreprenörer ska uppfylla funktionen. Hur han gör de är upp till honom. Detta är fördelen med totalentreprenad.N Nagra skrev:Hej
Tack för din input. Det är viktigt med olika synvinklar tycker jag.
Såhär gick det till:
1. Beställaren och Totalentreprenör skrev under anbud. I anbud står det hur väggar, tak, fönster, dörrar ska vara utförmade. Det står inget om märket (tillverkaren), bara att de ska uppfylla tekniska egenskaper t.ex u-värde på tak, vägg och fönster.
2. B och TE skriver under entreprenadsavtal.
3. B söker bygglov och då tar TE fram energibalansberäkning där u-värde på fönster är 1,2. Konsulten som utförde beräkningen sa att han tog standard värde för att byggaren inte gav något.
4. Bygglov och startbesked klart och bygget körs igång.
5. Tegelpannor byts ut mot betongpannor. Jag blir ersätt för det. Jag tog lägre ersättning för att hålla god förhållande med byggaren. Klinker och kakel byts ut men där står jag på mig och får det som står i anbudet.
5. Bygget blir ca 5 månader försenad.
6. Fjärde slutbesiktningen blir godkänd.
7. Jag får garantibevis på fönster. Jag kontaktar fönstertillverkaren och ber om tekniska egenskaper på fönster. Nu får jag reda på att fönster inte alls är samma som anbudet.
8. Tar upp det med TE. TE menar att energikravet och funktionen uppfylls därför får jag ingen ersättning.
9. Nu är jag här på bygghus.se.![]()
Ni skriver kontrakt på detta och sedan kan ju inte entreprenören göra avsteg från funktionen utan bara från från den tekniska lösningen han uppnår funktionen med.
han kan välja ett fönstermärke som han har bra rabatt hos som uppfyller dina funktionskrav tex.
väljer han att göra avsteg från funktionskraven ska detta presenteras skriftligen till dig och och du ska ha god tid att ta ställning till detta. (oftast lämnar ju entreprenören en morot till dig i form av avgående kostnad för att göra detta.)
Har allt gått till som du skriver har du allt på din sida och jag skulle rekommendera dig att hålla inne alla medel du kan till problemet äråtgärdat.
du borde skriftligen framföra dina krav omgående och få det dokumenterat.
precis vad han sagt hela tiden men du pratat emot eftersom man kan som totalentreprenör uppfylla u-värdet med hela byggnaden osv.Bart skrev:
Det är fantastiskt vad lite mer fakta kan göra för att minska på spekulationer.
Lärdomen för mig är helt enkelt att ställa frågorna till TS istället för att gissa eller diskutera olika potentiella möjligheter. Dessa utsvävningar gör att trådar blir onödigt långs och ibland svårlästa.
Lärdomen för mig är helt enkelt att ställa frågorna till TS istället för att gissa eller diskutera olika potentiella möjligheter. Dessa utsvävningar gör att trådar blir onödigt långs och ibland svårlästa.
Jag har bestridit sista fakturan som TE skickade där jag gav anledning till varför (svarade på hans mejl där han skickar fakturan. Han svarade på mejl också). Anledning var att fönster inte uppfyller de tekniska egenskaper som står i anbudet.T totalpeter skrev:Om man ser på punkt 1 så är detta ett normalt förfarande vid Totalentreprenad, du som beställare ställer ett antal funktionskrav på ditt byggnadsverk som entreprenörer ska uppfylla funktionen. Hur han gör de är upp till honom. Detta är fördelen med totalentreprenad.
Ni skriver kontrakt på detta och sedan kan ju inte entreprenören göra avsteg från funktionen utan bara från från den tekniska lösningen han uppnår funktionen med.
han kan välja ett fönstermärke som han har bra rabatt hos som uppfyller dina funktionskrav tex.
väljer han att göra avsteg från funktionskraven ska detta presenteras skriftligen till dig och och du ska ha god tid att ta ställning till detta. (oftast lämnar ju entreprenören en morot till dig i form av avgående kostnad för att göra detta.)
Har allt gått till som du skriver har du allt på din sida och jag skulle rekommendera dig att hålla inne alla medel du kan till problemet äråtgärdat.
du borde skriftligen framföra dina krav omgående och få det dokumenterat.
Räcker det så eller ska jag skriva ett riktigt brev och skriva under och skicka som REK brev?
Hur går jag vidare? TE vill inte betala något. Jag inväntar offert på ett fönster med samma tekniska egenskaper. Ska jag framföra det till TE och be honom betala mellanskillnaden?
de räcker fullgott att du mailat om du lämnat en förklaring vilket de verkar som.N Nagra skrev:Jag har bestridit sista fakturan som TE skickade där jag gav anledning till varför (svarade på hans mejl där han skickar fakturan. Han svarade på mejl också). Anledning var att fönster inte uppfyller de tekniska egenskaper som står i anbudet.
Räcker det så eller ska jag skriva ett riktigt brev och skriva under och skicka som REK brev?
Hur går jag vidare? TE vill inte betala något. Jag inväntar offert på ett fönster med samma tekniska egenskaper. Ska jag framföra det till TE och be honom betala mellanskillnaden?
om jag inte minns fel så har du rätt enligt ABS09 att hålla inne tillräckligt mycket för att åtgärda felet, så de kan vara bra att ta in en offert.
(lite osäker på ABS09 jobbar bara mot företag nuförtiden ABS18 är detta nämligen ändrat så att besiktningsmannen bestämmer summan)
vill inte TE betala så håller ju du pengarna och de blir i värsta fall en rättssak.
Din hemförsäkring täcker ju detta till en viss del, kolla upp de. Eller fråga andra på forumet som kan de bättre än mig.
För att din juridiska hjälp i hemförsäkringen (rättsskydd) ska gå in behöver du ha en tvist med företaget.
Denna tvist behöver beskriva vad ni är inte är överrens om. Din hemförsäkring har antagligen något belopp som tvisten minst ska vara värd för att försäkringen ska få användas.
Du har oftast inte rätt att direkt beställa något från en tredje part och skicka fakturan innnan företaget fått rimlig tid att åtgärda.
Om de vägrar åtgärda blir det en fråga vem som har mest att vinna eller förlora som får dra ärendet vidare.
Därav kommentaren tidigare att hålla inne så mycket pengar som möjligt. Det tvingar företaget att driva en process för att få pengar. Om du har betalt allt sitter du i sämre sits och behöver vara mer säker på att du kan vinna för att drabärendet vidare till domstol.
Någonstans på vägen kan man spela poker och/eller hitta en kompromiss.
Denna tvist behöver beskriva vad ni är inte är överrens om. Din hemförsäkring har antagligen något belopp som tvisten minst ska vara värd för att försäkringen ska få användas.
Du har oftast inte rätt att direkt beställa något från en tredje part och skicka fakturan innnan företaget fått rimlig tid att åtgärda.
Om de vägrar åtgärda blir det en fråga vem som har mest att vinna eller förlora som får dra ärendet vidare.
Därav kommentaren tidigare att hålla inne så mycket pengar som möjligt. Det tvingar företaget att driva en process för att få pengar. Om du har betalt allt sitter du i sämre sits och behöver vara mer säker på att du kan vinna för att drabärendet vidare till domstol.
Medlem
· Västra Götaland
· 22 inlägg
Oavsett hur rätt Nagra har juridiskt så har han/hon inte så stor chans att krama vatten ur en sten. Det är ett stort misstag att anlita en entreprenör utan historik och rykte att vara rädd om.
Jag misstänker att den entreprenör hon anlitat är JA genom hans nystartade bolag. Entreprenören har inga egna anställda utan anlitar utländska underentreprenörer för allt jobb och kommer det en jobbig stämning så finns det sannolikt inget att hämta från detta bolag.
Får hoppas att detta inte blev en alltför dyrköpt läxa för Nagra.
Jag misstänker att den entreprenör hon anlitat är JA genom hans nystartade bolag. Entreprenören har inga egna anställda utan anlitar utländska underentreprenörer för allt jobb och kommer det en jobbig stämning så finns det sannolikt inget att hämta från detta bolag.
Sån tur är håller ju TS in en del medel vilket kan rädda henne i detta fallet, dock hur mycket vet jag ej.N Nybygge2015 skrev:Oavsett hur rätt Nagra har juridiskt så har han/hon inte så stor chans att krama vatten ur en sten. Det är ett stort misstag att anlita en entreprenör utan historik och rykte att vara rädd om.
off topic: är väl inget fel med bolag som nyttjar utländsk arbetskraft
Bolaget är väldigt starkt även om den är ny. Bolaget bygger ett hel kvarter åt ett bostadsbolag i Göteborg. Så pengar finns det i företaget. Sen anlitar de UE där vissa är utländska och vissa är svenskar.N Nybygge2015 skrev:Oavsett hur rätt Nagra har juridiskt så har han/hon inte så stor chans att krama vatten ur en sten. Det är ett stort misstag att anlita en entreprenör utan historik och rykte att vara rädd om.
Inte beställa men jag behöver veta priset. Utan priset har jag ingen aning om hur stor ersättning jag kan begära. Därför tar jag in offert på fönster.mathiash77 skrev:För att din juridiska hjälp i hemförsäkringen (rättsskydd) ska gå in behöver du ha en tvist med företaget.
Jag misstänker att ersättningen blir en bra bit över vad jag håller inne. =(elpaco skrev:
Brandklassning är väldigt dyr tydligen.
Medlem
· Västra Götaland
· 22 inlägg
Hmm, jag tvivlar ändå på att det finns något större kapital i bolaget. Om det är bygget åt F.O.P. som avses så är det något lurt med upplägget. Har aldrig någonsin sett en erfaren byggherre lägga ut en 100 Mkr entreprenad på en ny oprövad aktör utan varken kapital eller historik i byggbranschen. Tror snarare att JA är ett mellanled/krockkudde om skatteverket skulle ha åsikter om hur letterna sköter skatterna i Sverige.N Nagra skrev: