Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kunde dom inte klämt ut det här med 5års regeln lite tidigare. Visst! alla detaljer var ju inte satta men det här är ju ingen liten detalj.

Nu förlorar vi nu 100.000 kronor på att vi startade lite för tidigt med utbyggnad av övervåning. :mad:

Varför alla dessa regler? Är det bara för att vi ska TRO att vi kan få skattelättnad men egentligen kommer vi aldrig att få det?

Ex.
Arbetskostnad för nybyggnad av fristående carport ger inte rätt till skattereduktion. Arbetskostnad för tillbyggnad av carport till befintligt småhus ger rätt till skattereduktion förutsatt att den byggs ihop med huset.

Eh... om jag då sätter en regel mellan carport och huset, är de då sammanbyggda?

Ärligt talat, vad håller de på med?

/ Peter

Swetrot skrev:
Idag blev regeringen färdiga med en del klargöranden av ROT-avdraget, som kommer att kallas HUS-avdraget.

Bl.a. gäller att INGA avdrag medges för hus yngre än fem år. De som hoppats kunna bygga klart en del själva på nybyggnationer och utnyttja avdraget kammar alltså noll.

Mer info finns på regeringens hemsida.
Var hittar du regeln om 5 år?

dreamie skrev:
Var hittar du regeln om 5 år?
Sidan 34 i den promemoria som finns som PDF-dokument.

Va fan. De kan ju inte komma dragande med 5-årsregeln nu. Vi har ju redan anlitat firma som jobbat klart och räknat med att kunna dra av halva arbetskostnaden. Det här kommer regeringen få mycket skit för!

Ska de ha en 5-årsreglen får den gälla från 1 juli tycker jag.

På sidan 34 i promemorian sista meningen står det.

"Regeringen anser att begränsningen av skattereduktionens omfattning vad gäller nybyggda småhus endast bör gälla arbeten som utförs från och med den 1 juli 2009."

Man får hoppas att det betyder att vi får igenom avdraget, om inte känner man sig helt blåst. Vi skulle ju aldrig tagit så mycket hantverkshjälp om det inte vore för avdraget.

mono_nr1 skrev:

"Regeringen anser att begränsningen av skattereduktionens omfattning vad gäller nybyggda småhus endast bör gälla arbeten som utförs från och med den 1 juli 2009."

Man får hoppas att det betyder att vi får igenom avdraget, om inte känner man sig helt blåst. Vi skulle ju aldrig tagit så mycket hantverkshjälp om det inte vore för avdraget.
Den tolkningen gör även Skatteverket i sin ABC (som för övrigt besvarar de flesta frågorna mycket bra). Det skulle betyda att man får igenom avdrag på nya hus om arbetet utförts mellan 2008-12-08 och 2009-06-30. förhoppningsvis så ändrar de sig inte en gång till. Det skall ju till lagrådet nu, och jag vet inte vad de kan tänkas tycka om sådan här "parenteslagstiftning".

BREDBAND
Arbetskostnad för nedgrävning av ledningar för bredband ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att bredbandsanslutningen är avsedd att tillföras bostaden.

Halleluja! Men herrejösses vad dyrt det kommer vara att gräva de 4meterna till huset från gatan.....:)

mono_nr1 skrev:

tittar i promemorian men hittar inte denna text. är jag blind? håller på att inreda övervåning på ett hus från 2007. har hoppats på rot-avdrag på el,vvs och badrum... kan jag luta mig tillbaka och inse att att det kommer att gå igenom eller inte... vad tror ni? blir ju lite pengar...

reiman skrev:
tittar i promemorian men hittar inte denna text. är jag blind? håller på att inreda övervåning på ett hus från 2007. har hoppats på rot-avdrag på el,vvs och badrum... kan jag luta mig tillbaka och inse att att det kommer att gå igenom eller inte... vad tror ni? blir ju lite pengar...
Det är sista meningen i stycket "Särskilt om nybyggnation" på sidan 34. Alltså borde det gå att genomföra tillbyggnad av ett hus som är yngre än 5 år t.o.m. 30:e juni 2009.

Är det någon som förstår varför alla dessa undantag införs? Är det inte meningen att man komma åt svartjobb och ge byggindustrin en hjälpande hand? Varför exkluderar man då vissa hantverkargrupper så som stenläggare och andra markentreprenörer?

Arbetsförmedlingen förordar att alla tjänsteleverantörer i hela byggkedjan ska omfattas av möjligheten till ROT-skatteavdrag, inklusive tjänste-, konsult- och arkitektverksamhet liksom trädgårds- och markarbeten. (sid 32)

FöretagarFörbundet anser att anläggningsarbeten och lite tyngre trädgårdsarbeten bör ingå. (sid 32)

Någon särskild reglering om markarbeten fanns inte i tidigare lagstiftning. Enligt regeringens mening finns det mot denna bakgrund inte skäl att i den nu föreslagna lagen införa en särskild bestämmelse för de former av ROT-arbete som utgörs av markarbete. (sid 36)

Är det bara jag som blir förvirrad när man läser den här promemorian?

Jag föreslår en ny parantes regel.

Om man under tidspannet 3 augusti 1995 - 18 juli 2009 någon gång haft en anställning eller uppdrag inom politiken och inte registrerat sig som medlem på byggahus.se före 31 juli 2006, så får man inte nyttja begränsningsregeln av taxeringsvärdesbeskattningen. Detta ska gälla retroaktivt från 1 jan 2007.

Ganska enkel regel, men också betydligt mer "rättvis" än dessa **** regler skrivna av inkompetenta politiker som sitter och kastar tärning.

Som jag ser det nu är det ett rejält övertramp och en snefördelning av skattepengar i storleksordningen 100.000kr år och familj.

Hur gör man om man tydligt vill visa sitt missnöje? Ursäkta men jag är bara såååå **** förbannad!

Dreamie: Nej!

Enligt Skatteverket så kan inte ROT-avdraget kombineras med konverteringsstödet för direktverkande elvärme. Undra om man då kan dra av materialkostnaden på konverteringsbidraget och arbetet på ROT?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.