140 382 läst ·
327 svar
140k läst
327 svar
Husavdraget (ROT-avdraget )
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
De har inte ändrat något, denna infon gick de ut med i somras på träffarna.
Säger väl sig själv med, varför finns annars intygen finnas?
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/323.4.5b2cd9d412117246b838000607.html
/Kent
Säger väl sig själv med, varför finns annars intygen finnas?
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/323.4.5b2cd9d412117246b838000607.html
/Kent
I juni kom SKV med de här informationen (se kap 4).
http://www.skatteverket.se/rattsinf...285009111.5.6f9866931215a607a4f800010288.html
" de fall köparens slutliga skatt inte räcker till för att tillgodoföra hela den preliminära skattereduktionen bör därför köparen ansvara för att återbetalning sker. Om den slutliga skatten inte räcker till för att ge full skattereduktion för husarbete kommer köparen att bli betalningsskyldig för motsvarande del av den preliminära skattereduktionen som han inte har kunnat utnyttja i slutlig skattereduktion. Detta gäller även i de fall köparen redan nått upp till maximala 50 000 kr i skattereduktion eller när det gäller arbeten för vilka köparen fått försäkringsersättning eller någon form av bidrag eller annat ekonomiskt stöd från staten eller från en kommun eller ett landsting."
Detta är daterat efter den broschyr du länkade till.
http://www.skatteverket.se/rattsinf...285009111.5.6f9866931215a607a4f800010288.html
" de fall köparens slutliga skatt inte räcker till för att tillgodoföra hela den preliminära skattereduktionen bör därför köparen ansvara för att återbetalning sker. Om den slutliga skatten inte räcker till för att ge full skattereduktion för husarbete kommer köparen att bli betalningsskyldig för motsvarande del av den preliminära skattereduktionen som han inte har kunnat utnyttja i slutlig skattereduktion. Detta gäller även i de fall köparen redan nått upp till maximala 50 000 kr i skattereduktion eller när det gäller arbeten för vilka köparen fått försäkringsersättning eller någon form av bidrag eller annat ekonomiskt stöd från staten eller från en kommun eller ett landsting."
Detta är daterat efter den broschyr du länkade till.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Oavsett är det alltid bättre att skriva för mycket än för lite...
En kollega missade i början att ha med att " ev framdragning av jordkabel tillkommer löpande" i en offert där annars elarbetena ingick i hans offert och åtagande.
Detta visade sig vid ett jobb bli förödande för honom eftersom det tydligen blev en ganska komplicerad och kostsam apparat att få fram jordkabel från centralen på ett bra sätt.
Numera finns alltid den friskrivningen med i hans offerter.
Förvisso är detta lite OT men mer som en förklaring till varför man hellre skriver för mycket än för lite på offerter och fakturor.
En kollega missade i början att ha med att " ev framdragning av jordkabel tillkommer löpande" i en offert där annars elarbetena ingick i hans offert och åtagande.
Detta visade sig vid ett jobb bli förödande för honom eftersom det tydligen blev en ganska komplicerad och kostsam apparat att få fram jordkabel från centralen på ett bra sätt.
Numera finns alltid den friskrivningen med i hans offerter.
Förvisso är detta lite OT men mer som en förklaring till varför man hellre skriver för mycket än för lite på offerter och fakturor.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har målat ett hus (nymålning) och skickat ansökan om utbetalning till SKV och fått avslag pga att huset är för nytt.
Jag fick frågan att måla ett hus och lämnade ett totalpris efter ROTavdrag och kunden accepterade.
Är det mitt "fel" eller är det kundens?
Jag fick frågan att måla ett hus och lämnade ett totalpris efter ROTavdrag och kunden accepterade.
Är det mitt "fel" eller är det kundens?
I mina ögon borde det vara kundens ansvar att se till att ROT utrymme finns samt att huset/ arbetsuppgiften stämmer överens med reglerna. Dock bör du som företagare upplysa kunder vars hus uppenbarligen är nyare än 5år att ROT inte kan komma på tal, samt inte offerera med ROT-avdrag.
I SKV:s ögon är det utförarens ansvar att se till så att det han gör är avdragsberättigande, vilket jag också tycker är lämpligt.
Att huset är för nytt, däremot tycker jag borde vara kundens krav, det är han/hon som vet bäst hur gammalt huset är. Även om det går att kolla antar jag i fastighetsregistret.
Hoppas du får ut dina pengar.
Att huset är för nytt, däremot tycker jag borde vara kundens krav, det är han/hon som vet bäst hur gammalt huset är. Även om det går att kolla antar jag i fastighetsregistret.
Hoppas du får ut dina pengar.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det vanliga är väl att hantverkare redan i offerten har en skrivning i stil med att om ROT avslås av skatteverket så är beställaren skyldig att betala, och att det upprepas på fakturan, så att man gör klart att full betalning inte skett förrän hela beloppet kommit in oavsett om det skall komma från skatteverket eller inte.nino skrev:
Fråga om ROT:
Finns det en "minimikostnad" för att rot inte ska gälla?
Typ arbetskostnad 100:- så får jag tillbaka 50:-?
Finns det en "minimikostnad" för att rot inte ska gälla?
Typ arbetskostnad 100:- så får jag tillbaka 50:-?