140 381 läst ·
327 svar
140k läst
327 svar
Husavdraget (ROT-avdraget )
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inte bara räntekostnader, avräkningsordning är som följer...
1. Kommunal fastighetsavgift (pensionärer)
2. Sjöinkomst
3. Allmän pensionsavgift
4. Jobbskatteavdrag
5. Underskott av kapital
6. Husarbete
I korthet så innebär det att för att kunna utnyttja reduktionen fullt ut så behöver man en årsinkomst kring 300.000:- och inga avdrag! Detta för att det är inte den slutliga skatten som avgör hur mycket man kan få reduktion för utan man drar ifrån de ovannämnda posterna och får fram ett mycket lägre belopp.
I skatteverkets exempel så var slutlig skatt 61.439 och skatt kvar för reduktion för HUS-arbeten blev 37.419:-
Detta är en viss skillnad och en hel del flyger nog på en rejäl kvarskatt nästa år.
Källa Skatteverkets informationsträff med tillhörande broschyr.
/Kent
2. Sjöinkomst
3. Allmän pensionsavgift
4. Jobbskatteavdrag
5. Underskott av kapital
6. Husarbete
I korthet så innebär det att för att kunna utnyttja reduktionen fullt ut så behöver man en årsinkomst kring 300.000:- och inga avdrag! Detta för att det är inte den slutliga skatten som avgör hur mycket man kan få reduktion för utan man drar ifrån de ovannämnda posterna och får fram ett mycket lägre belopp.
I skatteverkets exempel så var slutlig skatt 61.439 och skatt kvar för reduktion för HUS-arbeten blev 37.419:-
Detta är en viss skillnad och en hel del flyger nog på en rejäl kvarskatt nästa år.
/Kent
Redigerat:
Stämmer detta verkligen? Det står ju inget om detta på Skatteverkets hemsida.snickarboden skrev:Inte bara räntekostnader, avräkningsordning är som följer...
2. Sjöinkomst
3. Allmän pensionsavgift
4. Jobbskatteavdrag
5. Underskott av kapital
6. Husarbete
/Kent
Så om man får tillbaka skatt så är det inte lönt att ansöka om ROT-avdrag? (Alltså om avdragen skatt är mer än slutlig skatt)
Jo, det står på skatteverkets hemsida...
http://www.skatteverket.se/skatter/...reduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.html
/Kent
http://www.skatteverket.se/skatter/...reduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.html
/Kent
Redigerat:
Jag läste på den sidan men fattar inte riktigt...
Kollar på årets deklaration och då står det alla preliminära skatteuträkningarna och sen står det:
"Slutlig skatt"
"Avdragen skatt enligt kontolluppgifter"
och unders står det:
"Beräknat belopp som du ska få tillbaka"
Frågan är om man ska titta på det som det står "Slutlig skatt" eller om man ska kolla på det efter "Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter"?
Är det så att om det sistnämnad ("Avdragen skatt...") är större än slutlig skatt, så har man utnyttjat sin rätt till ROT-avdrag, eller?
Ursäkta om det låter lite svammligt men har läst lite olika om detta...
Kollar på årets deklaration och då står det alla preliminära skatteuträkningarna och sen står det:
"Slutlig skatt"
"Avdragen skatt enligt kontolluppgifter"
och unders står det:
"Beräknat belopp som du ska få tillbaka"
Frågan är om man ska titta på det som det står "Slutlig skatt" eller om man ska kolla på det efter "Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter"?
Är det så att om det sistnämnad ("Avdragen skatt...") är större än slutlig skatt, så har man utnyttjat sin rätt till ROT-avdrag, eller?
Ursäkta om det låter lite svammligt men har läst lite olika om detta...
Det enklaste och säkraste torde vara att du mailar skatteverket och frågar dem i ditt aktuella fall. Å andra sidan, om du drar bort post efter post enligt ovanstående lista borde du få fram rätt siffra.
De som höll i informationsträffen (Skatteverket) beklagade att denna information inte framkommit tydligare, det finns en rätt stor risk för att en hel del får kvarskatt nästa år i och med detta.
/Kent.
De som höll i informationsträffen (Skatteverket) beklagade att denna information inte framkommit tydligare, det finns en rätt stor risk för att en hel del får kvarskatt nästa år i och med detta.
/Kent.
I korthet kan väl sägas att man kan inte få tillbaka mer än man betalat in. Och ROT-avdraget kommer sist i prioriteringen, vilket är naturligt.
Betalar man inte mer än säg 20.000kr i skatt efter de avdrag man gör idag, kommer man inte att kunna få mer än 20.000kr i skattereduktion för ROT-avdrag heller.
Betalar man inte mer än säg 20.000kr i skatt efter de avdrag man gör idag, kommer man inte att kunna få mer än 20.000kr i skattereduktion för ROT-avdrag heller.
Hur blir det om arbetet börjas i slutet av juni och blir klart i början av juli? Betalar man hälften av arbetskostnaden då eller får man sköta det själv året efter i deklarationen? I detta fall betalas fakturan efter arbetet är klart dvs i juli.
Jag kollade en del på Skatteverkets sidor, men det finns ingenting där som anger hur det hela skall regleras. Det enda som finns är man KAN köra med de gamla reglerna med deklarationsavdrag även efter första Juli.
Jag rekommenderar att du slår en signal till Skatteverket och hör med dem vad de anser gäller.
Jag rekommenderar att du slår en signal till Skatteverket och hör med dem vad de anser gäller.
Dristar mig att svara...
Rörande "överlappande" arbeten/betalning så beskrivs detta hyfsat i den broschyren man får på infoträffarna, "den traditionella modellen" används här som övergångsregel.
Dock om huset är fem år eller yngre får man inte räkna med arbetskostnader nedlagda efter den 30/6, efter den 30/6 måste huset vara äldre än fem år.
Finns även risk för att man inte får pengar tillbaka före midsommar om detta används.
/Kent
Rörande "överlappande" arbeten/betalning så beskrivs detta hyfsat i den broschyren man får på infoträffarna, "den traditionella modellen" används här som övergångsregel.
Dock om huset är fem år eller yngre får man inte räkna med arbetskostnader nedlagda efter den 30/6, efter den 30/6 måste huset vara äldre än fem år.
Finns även risk för att man inte får pengar tillbaka före midsommar om detta används.
/Kent
Alltså om jag då inte vill vänta tills nästa år med att få tillbaka pengarna så gör jag bäst i att förhala snickarna tills ons 1juli då de säkerligen vill börja arbetet mån 29 juni hos mig. Eller så kanske man kan göra någon deal med firman. Enligt broschyren på skatteverket så får ju firman pengarna utbetalda inom 10 dagar så det är hyffsat fort iaf.
Det kan vara rätt vettigt att diskutera med firman ja.
Enda kruxet är att om de som jag är rätt tacksamma för att slippa fakturamodellen innan alla rutiner är klara för detta. Dessutom måste du in med lite uppgifter till firman.
Sett från min synvinkel är det enda problemet att jag måste ha in en massa uppgifter jag inte vill ta del av och att firman måste skriva fakturor på ett jäkligt krångligt sätt. Och givetvis att betalningsvillkoren ändras till ytterligare tio dagar till.
Men som sagt prata med dem, är de insatta lär det inte vara problem.
/Kent
Enda kruxet är att om de som jag är rätt tacksamma för att slippa fakturamodellen innan alla rutiner är klara för detta. Dessutom måste du in med lite uppgifter till firman.
Sett från min synvinkel är det enda problemet att jag måste ha in en massa uppgifter jag inte vill ta del av och att firman måste skriva fakturor på ett jäkligt krångligt sätt. Och givetvis att betalningsvillkoren ändras till ytterligare tio dagar till.
Men som sagt prata med dem, är de insatta lär det inte vara problem.
/Kent
Det verkar som om SKV har tänkt till och ändrat sig. I alla de fall där köparens förhållande påverkar beloppet, justeras det vid slutskattebeskedet. Det är bara om arbetet inte är av den typen att det ger Husavdrag som hantverkaren får ta smällen.-MH- skrev:"Om du har betalat halva arbetskostnaden men inte har någon slutlig skatt att räkna av skattereduktion mot kommer du att få kvarskatt motsvarande den del av den preliminära skattereduktionen som inte kan räknas av från den slutliga skatten."
Om man däremot har överutnyttjat sitt ROT-avdrag, så gäller detta:
"Om det visar sig att kunden för innevarande år redan medgetts preliminär skattereduktion med maximalt belopp kommer någon utbetalning inte att göras till dig. I detta fall får du istället vända dig till kunden för att få resterande del av betalningen.
http://www.skatteverket.se/rattsinf...285009111.5.6f9866931215a607a4f800010288.html
Tack för det, Skatteverket!
Nu frågar jag kanske en fråga som någon ställt men är det någon som vet vad som gäller om man har hus som är yngre än fem år, ska arbetet vara utfört senast den siste juni eller kan det har påbörjats senast den siste juni?