Status
Inte öppen för fler kommentarer.
En liten kommentar...
Lagrådsremissen är inte direkt läsbar med mindre än att man läser in hela den nuvarande lagen/lagarna och den rena geggamojan rörande fakturamodellen som säger exakt noll och intet är rent ut sagt totalt omöjlig att försöka få ut något vettigt ur. Det som dock står i klartext är att regeringen sågar Nutek, plåtslagarna, målarna m fl's synpunkter.

Nej, jag är inte snäll just nu men det är några månader kvar tills detta skall införas fullt ut och det är noll pejl hos någon hur kunder skall faktureras, vilka uppgifter som man skall ha som utförare, vad som händer om det inte finns utrymme för skattereduktion kvar hos en köpare o s v...

Nu är inte detta ett bekymmer för läsarna här just nu (läs köparna), men det blir ett bekymmer den dagen då någon utnyttjat sitt avdrag fullt ut och t ex jag som säljare inte får pengar från skatteverket.

/Kent

-MH->Nja, nog snarare hur du lyckats tolka det du skrev innan ifrån förslaget, kan du lägga lite hänvisningar är du snäll?

I princip kan man nog skriva vad som helst eftersom det mesta är rätt öppet *S*

/Kent

snickarboden skrev:
-MH->Nja, nog snarare hur du lyckats tolka det du skrev innan ifrån förslaget, kan du lägga lite hänvisningar är du snäll?
Hänvisning till vadå?

Om det stämmer som jag tror, kommer SKV gå direkt till din kund och kräva beloppet. När du begär pengar måste du väl säga vem du jobbat åt? Du som hantverkare tjänar varken mer eller mindre på att kunden får ROT-avdrag.

På kundens deklaration kommer det säkert en notering där det står hur mycket han/hon har fått avdrag för under året. Är det mer än gränsen, så blir det nog kvarskatt. :)

Din oärlige konkurrent kan ju dra av 10 kkr från kundens nota men säga till SKV att jobbet var större och vill ha 13 kkr från dem. Undrar hur det upptäcks?

-MH->Vad skall de kräva/debitera det beloppet från? Jo, kundens skattekonto men om det redan är fullt utnyttjat för ROT eller om kunden inte är berättigad för ROT?

Visst man kan som företagare då när dvs _när_ man får besked kräva pengarna från kunden men hur kul börjar det bli då att jobba etc? Det blir liksom ännu ett skäl att fylla på, skatteverket har gjort fel :-(

Din sista kommentar är nog en tanke som en del laborerar med, ta någons personnr, fastighetsbeteckning och ta in pengar på det och sen dra...

/Kent

Redigerat:
Är inte systemet igång redan för alla de som säljer hushållsnära tjänster? Hur fungerar det för dem? Rimligen borde det bli likadant.

Swetrot>Jo, rimligen men nu med större summor.

Dessutom så om det nu skulle vara lika så varför finns det inga besked????

/Kent

-MH- skrev:
Vilken del av det jag skrev strider mot förslaget?
Förslaget säger att om för mycket avdrag är begärt så kommer SKV kräva pengar åter från utföraren, som i sin tur får kräva beställaren.

Det är mycket invändningar mot detta, men regeringen står på sig och anser att risken ska ligga hos utföraren.

Swetrot skrev:
Är inte systemet igång redan för alla de som säljer hushållsnära tjänster? Hur fungerar det för dem? Rimligen borde det bli likadant.
Fakturamodellen införs ju även där den 1 juli 2009. Än så länge så får man ju begära avdrag i deklarationen på traditionellt sätt.

snickarboden skrev:
En liten kommentar...
Lagrådsremissen är inte direkt läsbar med mindre än att man läser in hela den nuvarande lagen/lagarna och den rena geggamojan rörande fakturamodellen som säger exakt noll och intet är rent ut sagt totalt omöjlig att försöka få ut något vettigt ur. Det som dock står i klartext är att regeringen sågar Nutek, plåtslagarna, målarna m fl's synpunkter.

Nej, jag är inte snäll just nu men det är några månader kvar tills detta skall införas fullt ut och det är noll pejl hos någon hur kunder skall faktureras, vilka uppgifter som man skall ha som utförare, vad som händer om det inte finns utrymme för skattereduktion kvar hos en köpare o s v...

Nu är inte detta ett bekymmer för läsarna här just nu (läs köparna), men det blir ett bekymmer den dagen då någon utnyttjat sitt avdrag fullt ut och t ex jag som säljare inte får pengar från skatteverket.

/Kent
Jag tycker i och för sig att lagrådsremissen är ganska tydlig.
Det stora problemet tycker jag ligger i otydlig och ologisk gränsdragning för vad som skall omfattas av avdragsrätten och inte.

Det kommer helt klart kräva en del mer administration och finstilta avtal för oss som utförare.

Och att regeringen är sent ute är nog alla överens om. Det lär ju behövas en omfattande informationsinsats från bl.a. Skatteverket.

(Skicka gärna ett meddelande i min Inbox så kan vi ventilera mer utförarmässiga frågeställningar)

GoForIt skrev:
Förslaget säger att om för mycket avdrag är begärt så kommer SKV kräva pengar åter från utföraren, som i sin tur får kräva beställaren.

Det är mycket invändningar mot detta, men regeringen står på sig och anser att risken ska ligga hos utföraren.
Jaha, då stämde inte mina antagende. Tillkrånglat i onödan, tycker jag.

GoForIt skrev:

jag kan inte förstår varför dom inte kan ha kvar rot-avdraget som nu?
det innebär ju att hantverkaren måste kalkylera med en risk att bli blåst på pengar av en oärlig kund- och det blir dom ärliga kunderna som får betala för det risktagandet, om nu inte hantverkaren själv vill stå utan lön för utfört jobb! iofs så finns det ju möjlighet att "höja" timpenningen ända upp till den "dubbla" utan att det blir "dyrare" för kunden. månntro om det här gör att svartjobben kommer att öka nu?

Fast redan idag riskerar väl hantverkaren att bli blåst på pengar, för det är inte många som begär betalt i förskott. (Då måste man ju visa fakturan med materialpriser, resekostnader, bilkostnader och annat).

HUS-avdraget ger hantverkaren mer säkerhet än idag, eftersom statens andel i vart fall är säkrad till skillnad från hur det är idag då man är helt utlämnad till beställaren att de betalar.

GoForIt skrev:

Swetrot skrev:
Fast redan idag riskerar väl hantverkaren att bli blåst på pengar, för det är inte många som begär betalt i förskott. (Då måste man ju visa fakturan med materialpriser, resekostnader, bilkostnader och annat).

HUS-avdraget ger hantverkaren mer säkerhet än idag, eftersom statens andel i vart fall är säkrad till skillnad från hur det är idag då man är helt utlämnad till beställaren att de betalar.
skv kräver pengarna av utföraren, det tycker inte jag är att anse som att statens andel är säkrad (förutom för skv)

jag tog upp frågan om pris på materiel kontra pris på arbete med skv. om man tex får sälja materiel utan påslag, enl dom så skulle det vara "marknadsmässiga" priser, vilket väl då innebär att man kan sälja materialet till det lägsta på marnaden förekommande priset (även om det är under inköpspriset?). i gengäld så blir ju arbetskostnaden högre för att kompensera inkomstbortfallet på materielen...
helt i linje vad många här på forumet vill ha....

Jag tror vi ser lite olika på saken. Idag skall du kräva 100% från beställaren. I framtiden skall du kräva 50-100% från beställaren och får 0-50% från Skatteverket. Jag tror att Skatteverket är en säkrare betalare än de flesta villaägare.

Men, visst förstår jag att det kan uppkomma situationer där man i efterhand får lov att ro hem lite pengar därför att beställaren helt enkelt inte tjänade tillräckligt för att kunna göra fullt avdrag eller liknande. (Jag är lite tveksam till att Skatteverket betalar ut pengar om beställaren redan slagit i taket på 50.000kr, men för lite insatt för att uttala mig tvärsäkert).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.