Detta är ju fullt logiskt. Det är knappast så att de som inte har solceller skall betala för en utbyggnad av elnätet för att de med solpaneler skall kunna tjäna pengar? Nu verkar det som att det blir så ändå, men mycket talar för att bidragen och nätnyttan riskerar att dras in på sikt. Frågan är dock när och det avgör helt kalkylerna för solpaneler.

Enligt Energiforsk så är solpaneler på villa den dyraste formen av el för samhället (dyraste elproduktionen helt enkelt), något som också lär bidra när nya beslut skall tas.

Jag är trots detta lite halvintresserad av solpaneler då vi har flera elfordon, men osäkerheterna på hur bra det blir i framtiden blockerar mig hela tiden, jag vågar inte riktigt.

Problemen ovan har vi dock redan diskuterat i olika grad i trådar i forumet...

• Gilla
Hullefar och 14 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är ju fullt logiskt. Det är knappast så att de som inte har solceller skall betala för en utbyggnad av elnätet för att de med solpaneler skall kunna tjäna pengar? Nu verkar det som att det blir så ändå, men mycket talar för att bidragen och nätnyttan riskerar att dras in på sikt. Frågan är dock när och det avgör helt kalkylerna för solpaneler.

Enligt Energiforsk så är solpaneler på villa den dyraste formen av el för samhället (dyraste elproduktionen helt enkelt), något som också lär bidra när nya beslut skall tas.

Jag är trots detta lite halvintresserad av solpaneler då vi har flera elfordon, men osäkerheterna på hur bra det blir i framtiden blockerar mig hela tiden, jag vågar inte riktigt.

Problemen ovan har vi dock redan diskuterat i olika grad i trådar i forumet...
Var samma sak där jag bor, nätet är för klent. Går ju att använda elen själv men inte att sälja. Eon har lovat bygga ut men ingen tidsplan.

Vad händer på sommaren när vi har överproduktion i nätet? Man får betala för att bli av med elen?

Jag är också sugen på paneler men känns väldigt oklart vad framtiden har att erbjuda. Sen tycker jag panelerna är fasligt fula också. :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Jontha och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Var samma sak där jag bor, nätet är för klent. Går ju att använda elen själv men inte att sälja. Eon har lovat bygga ut men ingen tidsplan.

Vad händer på sommaren när vi hat överproduktion i nätet? Man får betala för att bli av med elen?
Det hade ju varit logiskt, men bidragen lär ju behöva tas bort först

• Gilla
/nenne och 1 till
  • Laddar…
A
Ser man inte till att ha klart från nätägaren innan installation?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
F Fideliox skrev:

Vad händer på sommaren när vi har överproduktion i nätet? Man får betala för att bli av med elen?

Jag är också sugen på paneler men känns väldigt oklart vad framtiden har att erbjuda. Sen tycker jag panelerna är fasligt fula också. :crysmile:

Ser det som en absolut självklarhet att man kommer få betala för att bli av med elen man skickar ut på ett "underbelastat" nät. På samma sätt som de med enorma elpannor kan få betalt för att slå på värmeproduktion trots att den ej behövs.

(edit)
De med stora elpannor får betalt såklart, inte betala!

Redigerat:
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ser det som en absolut självklarhet att man kommer få betala för att bli av med elen man skickar ut på ett "underbelastat" nät. På samma sätt som de med enorma elpannor kan få betala för att slå på värmeproduktion trots att den ej behövs.
Man betalar ju till nätet utifrån maxförbrukning. Inte orimligt att man kan få betala för maxproduktion också.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ser det som en absolut självklarhet att man kommer få betala för att bli av med elen man skickar ut på ett "underbelastat" nät. På samma sätt som de med enorma elpannor kan få betala för att slå på värmeproduktion trots att den ej behövs.
Varför skulle du betala för att bli av med elen??
Enligt alla prognoser jag har sett så har vi underskott flera år framåt.
Om då det värsta skulle inträffa att man får betala för att bli av med elen så finns det en väldigt finurlig sak som heter huvudströmbrytare så är det problemet löst:)

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
S
A Argastesnickaren skrev:
Om då det värsta skulle inträffa att man får betala för att bli av med elen så finns det en väldigt finurlig sak som heter huvudströmbrytare så är det problemet löst:)
Exakt, så som solcellsägare behöver man ha automatik eller manuellt frånkoppla så att man inte åker på att betala för elen man vill bli av med :)

Sen finns det inte en enda prognos som tar hänsyn till dygn för dygn eller timme för timme balansen. Självklart har Sverige överproduktion vissa timmar, det är dessa timmar storförbrukare får betalt för att förbruka och producenter kan åka på att betala om man inte stoppar sin elleverans. Allt annat vore konstigt.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Exakt, så som solcellsägare behöver man ha automatik eller manuellt frånkoppla så att man inte åker på att betala för elen man vill bli av med :)

Sen finns det inte en enda prognos som tar hänsyn till dygn för dygn eller timme för timme balansen. Självklart har Sverige överproduktion vissa timmar, det är dessa timmar storförbrukare får betalt för att förbruka och producenter kan åka på att betala om man inte stoppar sin elleverans. Allt annat vore konstigt.
Hur många privat kunder med solceller på taket har du hört talas om som har fått betala för att bli av med sin solel??

• Gilla
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
F
Hur många privat kunder med solceller på taket har du hört talas om som har fått betala för att bli av med sin solel??
Inte än, men i takt med att fler skaffar solceller så ökar risken för det. Det är ju ingen som vet och däri ligger problemet när man ska investera 200k, då vill man veta att man går plus i slutändan.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Elnätet och elproduktionen är oberoende för konsumtion och bör vara så även för produktion. Man skall definitivt inte blanda ihop dessa aspekter.

Kostnaden i upplänk bör rimligen vara lägre än i nedlänk så länge som det finns avsättning relativt lokalt i nätet. Så länge som nätet inte behöver byggas ut pga produktionen så medför solcellerna nytta för elnätsägaren. Men när man måste bygga ut det så blir det plötsligt tvärtom (motsatt riktning och ingen nytta utan en kostnad). Denna kostnad bör inte belastas de som konsumerar utan de som producerar.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Dax att retas lite med dom som inte har solceller.
Vinterns elräkningar kommer här.
Mina gamla ligger under mina bilder.
Ca 1150 kr har jag betalat dom sista 2 åren och har kvar 2500 kr till kommande elräkningar.
Fick några tusenlappar i elstöd och några till kommer tillgodo vid deklarationen. Skärmavbild från mobil visar tre avslutade transaktioner på 0 SEK hos SVEA SOLAR, datummarkeringar tillgängliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärmdump, transaktioner markerade som "Avslutad", noll kronor, datum, SVEA SOLAR logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Byggglad och 13 till
  • Laddar…
F
Dax att retas lite med dom som inte har solceller.
Vinterns elräkningar kommer här.
Mina gamla ligger under mina bilder.
Ca 1150 kr har jag betalat dom sista 2 åren och har kvar 2500 kr till kommande elräkningar.
Fick några tusenlappar i elstöd och några till kommer tillgodo vid deklarationen.[bild] [bild]

Ja som sagt det är trevligt just nu men ingen vet hur det ser ut om 20-30 år.

Sen får du inte glömma att subtrahera 150-200k på elräkningen också..

• Gilla
  • Haha
anderols och 14 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja, det blir fult det håller jag med om. För mig känns det som att de kunde utvecklats och integrerats i taken bättre. Tveksamt om det kommer att hända, det är ju bara att se på utedelen till luftvärmepumpar, de har en tragisk design och har varit så utan att förändras just någonting på alla år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.