Istället för 800Kv ledningar har man byggt 400KV ledningar. Efterssom de byggs för att ge samma E fält (spänning/meter, trådarna kan sitta lägre vid lägre spänning) så ger de ett högre magnet fält (micro Tessla), samma ström går med lägre spänning, på lägre höjd (=närmare människor) fast i fler trådar för att få samma överföringskapacitet. Så det av politikerna stadgade alternativet är enligt tillgängliga mätningar farligare (åtminstonde för barn).

I båda fallen ligger självklart både E-fält och magnetfält under tillgängliga gränsvärden. Men man skall inte varaktigt befinna sig rakt under eller i direkt närhet till högspänningsledningar (och då pratar vi om "riktig" högspänning).

En kraftledning borde väl betraktas som en linjeladdning. Dvs en oändligt lång rak ledare. Fältet avtar i detta fall omvänt proportionellt mot avståndet. Det kvadratiska avtagandet avser en punktladdning.

/m

Ja, det låter rimligt, jag får ta tillbaka mitt påstående om kvadraten, lite slarvigt.

Mikael_L
Nu kastar jag in brandfacklan här... ;D

Är det inte kubiken på avståndet med ett punktfält och kvadraten på avståndet med ett linjefält?

Jag antar att vi dock börjar bli aningens OT... ;)

Tja, ni har fintat bort mig för längesen ;)

Jag känner mig dock lugnare nu och det lutar nog åt att jag går vidare med tomten. Läget är kanon och passar mig och familjen så bra, så man vill ju vara på den säkra sidan...

Har tydligen fått brev från Vattenfall idag, så jag får kolla upp priser för nedgrävning och så vidare.

Mikael_L skrev:
Är det inte kubiken på avståndet med ett punktfält och kvadraten på avståndet med ett linjefält?
Kan inte påstå att jag minns; det har gått för lång tid sedan jag läste elektromagnetisk fältteori senast. Men nog låter det rimligare, om man tänker på hur det ser ut, geometriskt.

230 V RMS ger ju 325 V topp, så det var kanske inte helt fel ändå.

DeBe skrev:
I en installationskabel har du en skärm som skyddar mot strålning och magnetiska fält. Det har du inte i en högspänningskabel (energiverkskabel). Och verkligen inte runt blanka ledningar.

// DeBe

Med några få undantag så har faktiskt de flesta i alla fall de nyare mellanspännings hängkablarna en jordad skärm utanför ledarna

Det finns bara lågspänning och högspänning. Gränsen är 1000VAC och 1500V DC.
Mellanspänning är ett begrepp som elbranschen använder internt för , om jag inte minns fel, 12-52kV. Men definitionsmässigt finns ingen mellanspänning.

Som sagts tidigare, så avger en 11kV-kabel mycket lite strålning, ännu mindre när den ligger i mark. Fälten är MYCKET högre runt bildskärmar, laddare för sladdlösa manicker, klockradioapparater bla bla....för att inte tala om allas vår kära nalle (ja, det hänger naturligtvis på avståndet).

Är det drömtomten så låt inte kabeln bekymra er. Men försök, som sagts tidigare, att få skrivet att ni får tillbaka en del av penningen om Vattenfall bygger om resten av ledningen inom en period om 5-6 år. Dom kör ju rätt hårt på att få ner nätet i mark nu.

Leta reda på den tidigare tråden om ett liknande fall, där har jag skrivit lite om de fältmätningar jag gjort på elektriska och magnetiska fält.

Mikael_L
Macce skrev:
Se sid 3 och 4.
[länk]
/m
Ja, självklart, ja det var ju plättlätt, jag skulle bara ha räknat lite... ;D

Nåja, jag hade nog min andel av tråkiga integraler på tekniska, men nu har jag definitvit glömt _allt_ ::)

Men iaf, då gäller det för det elektriska fältet att det blir hälften så starkt när avståndet fördubblas, om vi pratar om fältet vid sidan av en (lång) ledning.
Men det avtar med kvadraten av avståndet från en punktkälla, t.ex. mobiltelefon.

Nu undrar jag lite, hur är det med det magnetiska fältet (det där som går runt ledaren). Jag tror att det är det magnetiska fältet som är det enda som är bevisat skadligt (förhöjd leukemirisk).
Men jag tror inte att vi behöver gå djupare nu, alla verkar ganska överens om att en 11kV sådär minst 20 meter bort inte ska ha någon negativ inverkan på hälsan.

Snailman
har för mig att ställverksarbetare, och lokförare fått godkänt för arbetsskada vid hjärntumörer, men de har ju ganska stora strömmar väldigt nära sig....

Mikael_L
Lokförare har 16 kV ca 2-3 meter ovanför sina huvuden, 9 timmar per dag... :P

(och 16 Hz, :o )

Mikael_L skrev:
Lokförare har 16 kV ca 2-3 meter ovanför sina huvuden, 9 timmar per dag...   :P

(och 16 Hz,   :o )
OT: Varför använder man just 16 Hz till lok, och inte 50 Hz som elnätet i övrigt?

CyberStoffe skrev:
OT: Varför använder man just 16 Hz till lok, och inte 50 Hz som elnätet i övrigt?
Dom har även en brutaltransformator en par meter bakom sig, samt en brutalelmotor (eller flera), skapliga magnetfält där. Förare på malmbanan har berättat att dom kunde hänga plåtficklampan direkt på väggen, utan krok.

Frekvensen är 16 2/3 dvs 50/3. Minns inte anledningen till varför.

Borde man inte var mer rädd för att ledningen ska falla ner? och därför bör man inte bygga alltför nära, strålning känns lite 90-tal.
Regeln om 5 meter handlar nog framförallt om att man skall kunna underhålla byggnaden med ställningar stegar etc. utan att komma farligt (elektriskt) nära ledningen. även att vattenfall vill kunna komma åt med maskiner när dom underhåller kabeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.