Hej har ett fritidshus med plintar som lyfter sig under höst/vinter/vår förmodligen pga fördålig dränering i kombination med tjäle?

Finns det idag någon enklare metod/maskin för att gräva ut under en befintlig byggnad ståendes på plintgrund, än att handgräva med spade och släpa ut grävmassorna?

Claes Sörmland
Om det är grus och sand så går ju att suga ut dem med rätt entreprenör. Men med tanke på att det rör sig är det kanske lera i backen?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det är grus och sand så går ju att suga ut dem med rätt entreprenör. Men med tanke på att det rör sig är det kanske lera i backen?
Ja det är mer lerjord dessvärre ursäkta min otydlighet.

Claes Sörmland
Du kan ju försöka markisolera också. Lägg cellplastskivor i några lager runt plintarna med god passning. Och sen någon massa på det, t ex kross 0-18 mm så att de ligger stabilt. Detta minskar tjäldjupet påtagligt särskilt i lera som ju fryser sist eftersom den är så vattenbemängd.

Enklare att tillföra material som detta än att gräva tänker jag.

Inspiration: https://villakungsnas.blogg.se/2009/june/altan-borjar-ta-form.html

Du kan ju försöka markisolera också. Lägg cellplastskivor i några lager runt plintarna med god passning. Och sen någon massa på det, t ex kross 0-18 mm så att de ligger stabilt. Detta minskar tjäldjupet påtagligt särskilt i lera som ju fryser sist eftersom den är så vattenbemängd.

Enklare att tillföra material som detta än att gräva tänker jag.

Inspiration: [länk]
Bra tips , men allra först måste jag få ordning på de plintar som står snett , detta trots att de är nedgrävda 1,20 m och armerade i vad vi trodde var berg med öglor, Förmodligen är det en sten som rör sig uppåt....

Claes Sörmland
H Haz6909 skrev:
Bra tips , men allra först måste jag få ordning på de plintar som står snett , detta trots att de är nedgrävda 1,20 m och armerade i vad vi trodde var berg med öglor, Förmodligen är det en sten som rör sig uppåt....
Ojdå. 1,2 m och det rör sig då är vi långt norrut om det är tjäle så pass djup i lera!?

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Ojdå. 1,2 m och det rör sig då är vi långt norrut om det är tjäle så pass djup i lera!?
Nej det är i närheten av Kristinehamn i Värmland så inte långt norrut, därav att jag misstänker att det kanske inte är tjäle utan en sten som rör sig uppåt, men jag har samma fenomen på 2 plintar , funderar på att försöka att antingen ta bort dem och ersatta med balk på något vis eller gräva upp dem och spränga i stenen med snigeldynamit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.