1 135 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Hus som rör sig
Hej har ett fritidshus med plintar som lyfter sig under höst/vinter/vår förmodligen pga fördålig dränering i kombination med tjäle?
Finns det idag någon enklare metod/maskin för att gräva ut under en befintlig byggnad ståendes på plintgrund, än att handgräva med spade och släpa ut grävmassorna?
Finns det idag någon enklare metod/maskin för att gräva ut under en befintlig byggnad ståendes på plintgrund, än att handgräva med spade och släpa ut grävmassorna?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 216 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 216 inlägg
Du kan ju försöka markisolera också. Lägg cellplastskivor i några lager runt plintarna med god passning. Och sen någon massa på det, t ex kross 0-18 mm så att de ligger stabilt. Detta minskar tjäldjupet påtagligt särskilt i lera som ju fryser sist eftersom den är så vattenbemängd.
Enklare att tillföra material som detta än att gräva tänker jag.
Inspiration: https://villakungsnas.blogg.se/2009/june/altan-borjar-ta-form.html
Inspiration: https://villakungsnas.blogg.se/2009/june/altan-borjar-ta-form.html
Bra tips , men allra först måste jag få ordning på de plintar som står snett , detta trots att de är nedgrävda 1,20 m och armerade i vad vi trodde var berg med öglor, Förmodligen är det en sten som rör sig uppåt....Claes Sörmland skrev:Du kan ju försöka markisolera också. Lägg cellplastskivor i några lager runt plintarna med god passning. Och sen någon massa på det, t ex kross 0-18 mm så att de ligger stabilt. Detta minskar tjäldjupet påtagligt särskilt i lera som ju fryser sist eftersom den är så vattenbemängd.
Inspiration: [länk]
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 216 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 216 inlägg
Ojdå. 1,2 m och det rör sig då är vi långt norrut om det är tjäle så pass djup i lera!?H Haz6909 skrev:
Nej det är i närheten av Kristinehamn i Värmland så inte långt norrut, därav att jag misstänker att det kanske inte är tjäle utan en sten som rör sig uppåt, men jag har samma fenomen på 2 plintar , funderar på att försöka att antingen ta bort dem och ersatta med balk på något vis eller gräva upp dem och spränga i stenen med snigeldynamit.Claes Sörmland skrev:
Liknande trådar
-
Huspriserna rörde sig nedåt under första kvartalet
Artikelkommentarer -
Sprucket rör i äldre hus, vad kan man förvänta sig?
Försäkringar -
Trasigt avloppsrör ut ur huset, går det att relina eller liknande? (film)
Vatten & Avlopp -
Huspriserna rör sig uppåt igen
Artikelkommentarer -
Så har huspriserna rört sig sista fem åren
Artikelkommentarer