Tack för alla svar, ursäkta dröjsmål med återkoppling på kommentarer och frågor!

Efter att ha kollat runt lite på alla hustillverkares sidor, varit på visningar och pratat med olika säljare så föll valet på LB-hus Optimal 178 - vi föll helt enkelt för planlösningen i huset (visningshuset var ett 168, förhöjt väggliv gjorde grymt stor skillnad), speciellt entrén och den stora klädvården.

Gällande budget så siktar vi på att landa runt 4,3-4,5 inkl tomt, garage och trädgård. Återstår att se om vi kan hålla den eller inte. Den är lite flytande beroende på vad vi får sålt det gamla huset för.. :-)

S
Många har öppet till nock mellan hallen och övre allrum.... Valde bort det och jag är så glad för det. Du får ändå mycket ljud som går mellan de olika våningarna

Ang budget.

Utan tomt räkna grovt med ungefär

Hus inkl entreprenaden 3,5 mkr och upp
Byggherrekostnader ca 300kkr och upp
Finplanering minst 100kkr
Trädäck 1000kr/m2

Tänk även på att många pris på hus är utan målning och utan markarbete.... Kan kosta mycket....

• Gilla
maximm
  • Laddar…
S
Tänk även på att man gärna säger det tar vi sen. Det finns inget sedan, det är här och nu för sen kan vara hur dyrt som helst...
Försök även få med alla tillval i offerten, mycket lättare att ta det tidigt än sent. För gärna blir det så att kakel o klinkers ska väljas sist samma med kök är ganska sent. Och då du signerat kontrakt mm måste de ha en spärrförbindelse från banken vilket kräver färdiga kreditiv eller i varje fall ett färdigt lånelöfte. Och får du mycket som kommer sent kanske banken inte vill låna ut. Dessutom vill banken se att du har koll på pengarna.
Tänk på att tillval för klinkers o kakel inte bara är i form av material. Oftast kostar stora rakt skurna rektifierade plattor mer, de kan ligga bara i arbete på 200kr/m2 för rakt skurna och typ ytterligare 2-500kr/m2 för stora plattor >15x15-30x30 mosaik kan tex kosta ca 700kr/m2 extra ex material ...
Så räkna tidigt och gör en kalkyl på alla kostnader..finns fina gratisappar i appstore...

Redigerat:
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Många har öppet till nock mellan hallen och övre allrum.... Valde bort det och jag är så glad för det. Du får ändå mycket ljud som går mellan de olika våningarna

Ang budget.

Utan tomt räkna grovt med ungefär

Hus inkl entreprenaden 3,5 mkr och upp
Byggherrekostnader ca 300kkr och upp
Finplanering minst 100kkr
Trädäck 1000kr/m2

Tänk även på att många pris på hus är utan målning och utan markarbete.... Kan kosta mycket....
Ja, vi såg det på något hus vi tittade på, det är dock inte på det huset vi valt. Ville ha mer effektivt nyttjande av ytan i huset om vi byggt den modellen (var ett Myresjöhus, vi valde dock bort dem pga flera anledningar).

Tack för tipsen kring budgeten, vi har valt att göra en del själv (ytte målning, bygga garage, trädgårdsarbete m.m.) för att hålla nere en del av kostnaderna.

S
A a_c skrev:
Ja, vi såg det på något hus vi tittade på, det är dock inte på det huset vi valt. Ville ha mer effektivt nyttjande av ytan i huset om vi byggt den modellen (var ett Myresjöhus, vi valde dock bort dem pga flera anledningar).

Tack för tipsen kring budgeten, vi har valt att göra en del själv (ytte målning, bygga garage, trädgårdsarbete m.m.) för att hålla nere en del av kostnaderna.
Jag vill bara varna för målningen. Det är mycket mer jobb än man kan tro. Särskilt om man har takkupa på taket..
Jag valde till det jobbet och ångrar mig inte trots att det kostade 100k...
Tänk på att de troligen inte tillåter dig måla innan slutbesiktningen ......och då är ju alla byggnadsställningarna borta....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.