H hempularen skrev:
Och även om "problemet" inte är en kvarboende. Så blir det bara sådana här auktioner när delägarna på något sätt är i konflikt med varandra, det kommer att på olika sätt strula till affären. Förutsätt att det inte blir flyttstädat, det är troligen det minsta problemet, men även risk att en massa prylar står kvar i huset vid tillträde som ingen varken vill ha, eller godkänna att det slängs. Ta höjd för stora problem vid tillträdet.
Jag har sett annonser där det sett ut som ett helt vanligt hus iordninggjort för försäljning. Försäljningsformen i sig behöver inte innebära strul i form av att genomförandet obstrueras.
Man får nog rätt bra koll på om det är ett fall med den typen av strulrisk av försäljningsinfo och visning/bilder.

R Räknenisse skrev:
Försäljningsformen i sig behöver inte innebära strul i form av att genomförandet obstrueras.
Men om det vore en konfliktfri försäljning så är det väl självklart att spekulanterna måste få komma in och titta på huset?

Att det sker en offentlig auktion med god man, betyder att ägarna inte är överens. och dessutom att minst en av ägarna inte agerar rationellt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Frågan är väl om den gode mannen får sälja på det viset? OM den säljs utan att spekulanter får undersöka, så missgynnas ju de delägare som inte skulle motsätta sig en riktig visning. Priset blir onödigt lågt.
Varför skulle han inte få det? Han ska göra enklast möjliga affär som ger mest möjliga betalt. Utifrån de förutsättningar som råder.
Ifall det är omöjligt att hålla visningar utan att riskera hemfridsbrott är det en del av förutsättningarna som inte kan förändras, och då säljs det på det sätt som förmodas ge bästa ut under de rådande omständigheterna.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag har inte funderat så mycket över det. Men gäller verkligen "hemfrid" även mot övriga ägare? Smäller det högre än äganderätten? Kan ha grovt fel, men jag inbillar mig att man skall kunna tvinga fram en visning, men möjligen att det krävs kronofogde på plats för handräckning.

Nu har jag inte superbra koll på området men nog ska objektet vara värt ungefär dubbla minimibudet. Däremot är läget rätt trist med Glömstavägen en spottloska bort.

Om man ska köpa ett sånt här objekt ska man ha både tålamod och en stor renoveringsbudget.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nu har jag inte superbra koll på området men nog ska objektet vara värt ungefär dubbla minimibudet. Däremot är läget rätt trist med Glömstavägen en spottloska bort.

Om man ska köpa ett sånt här objekt ska man ha både tålamod och en stor renoveringsbudget.
Kollade på booli. Det är lite blandad bild, enstaka hus där har gått på ca dubbla det här priset, men även hus i liknande storlek som går för ungefär de här pengarna.

Det sr väl sannolikt ut att huset inte är i toppskick inomhus heller. Så troligen är det verkliga värdet iallafall inte mycket över utgångspriset ,eller mindre.

H hempularen skrev:
Kollade på booli. Det är lite blandad bild, enstaka hus där har gått på ca dubbla det här priset, men även hus i liknande storlek som går för ungefär de här pengarna.

Det sr väl sannolikt ut att huset inte är i toppskick inomhus heller. Så troligen är det verkliga värdet iallafall inte mycket över utgångspriset ,eller mindre.
Näää, det där med skicket är ju onekligen en chansning.

Text som beskriver ett gammalt, slitet hus med behov av renovering, inklusive tak, kök och badrum.
Text med information om tidigare renoveringar av ett hus, inklusive detaljer om kök, tak och tillbyggnader.

Om man behärskar mäklarspråk så innebär beskrivningen av köket att man bör förvänta sig misärliknande förhållanden. Och även om det förstås finns undantag så är väl den vildvuxna tomten en fingervisning också.

B Bästerortarn skrev:

Den prisuppfattningen betvivlar jag verkligen. Du kan få ett ganska schysst hus med betydligt mindre jobb (vad det verkar) om du lägger sju miljoner. Men visst, om du lyckas reda ut situationen med den trasslige medägaren eller vad det nu är och topprenoverar huset så kanske du kan sälja det för sju sedan.

L Laurentiusson skrev:
Den prisuppfattningen betvivlar jag verkligen. Du kan få ett ganska schysst hus med betydligt mindre jobb (vad det verkar) om du lägger sju miljoner. Men visst, om du lyckas reda ut situationen med den trasslige medägaren eller vad det nu är och topprenoverar huset så kanske du kan sälja det för sju sedan.
Den uppskattningen gällde förstås inte det specifika objektet eftersom det saknas så mycket information om det. Borde kanske varit tydligare på den punkten. Men om man bara går på område, storlek etc. så är det ingen orimlig uppskattning. Men betvivla på du!

• Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har inte funderat så mycket över det. Men gäller verkligen "hemfrid" även mot övriga ägare? Smäller det högre än äganderätten? Kan ha grovt fel, men jag inbillar mig att man skall kunna tvinga fram en visning, men möjligen att det krävs kronofogde på plats för handräckning.
Jag har inte helt koll på juridiken, men jag har förstått det som att situationen när det är en delägares hem och annan delägare nekas tillträde blir hemskt svår.

Som ägare är du ju också väldigt beroende av att hela grundupplägget vid samägande är att så länge man inte är ense ska det inte göras något med egendomen /ske förändringar eller åtgärder. Utom när du når vissa akuta situationer där en kan agera för att göra nödvändigaste räddningsåtgärderna, typ stoppa en vattenläcka.

Tror du ofta inte har mer rätt att komma in i huset än en hyresvärd, dock utan att du har hyreslagens regleringar om när tvång, eller som yttersta konsekvens vräkning, att ta till för vissa specificerade typer av tillträde.
Men det beror väl lite på vad som är avtalat - och typiskt är det då muntligt och obevisbart om det går till tjafs och oresonlighet...
Nästan omöjligt att få boendet att upphöra - utan enighet från delägarna om att gå till KFM...

Så tvångsförsäljning kan vara den enklaste vägen att avsluta en sådan situation?
Det är en situation som inte är specialreglerad och då blir det bara en massa mer allmänna regler som inte har till syfte att träffa den tänkta situationen. Och i praktiken så är väl samägande med de förutsättningarna ingen bra väg vidare så, kanske behövs inte så mycket mer än möjligheten att sälja som styrning från samhällets sida?

Men även om en delägare skulle kunna framtvinga tillträde för sig själv skulle det aldrig kunna utsträckas till att gälla för spekulanter. Det finns inget lagstöd till sådant. Att KFM kan tvångsvisa sina försäljningar bygger på deras speciallagstiftning.
Gode mannen som ska sälja kanske kan komma in med tvång, men knappast med rätt att fota i syfte att visa bilderna för andra?

B Bästerortarn skrev:
Den uppskattningen gällde förstås inte det specifika objektet eftersom det saknas så mycket information om det. Borde kanske varit tydligare på den punkten. Men om man bara går på område, storlek etc. så är det ingen orimlig uppskattning. Men betvivla på du!
Då förstår jag. Jag antog att vi diskuterade objektet (som verkar vara närmare ett ruckel) som tråden handlar om.

Gissningsvis en infekterad bodelning där parterna inte kommer överrens och den som bor kvar inte vill/kan sköta löpande underhåll till fullo. Eller kanske inte har råd.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Näää, det där med skicket är ju onekligen en chansning.

[bild]
[bild]

Om man behärskar mäklarspråk så innebär beskrivningen av köket att man bör förvänta sig misärliknande förhållanden. Och även om det förstås finns undantag så är väl den vildvuxna tomten en fingervisning också.
Ser ju ut som en av delägarna skriver ned huset kraftigt, och den andre iallafall inte skriver ned det. Låter som en vill köpa det billigt.

• Gilla
HildeQ och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Det är nog bara att riva skiten om man köper det, tomten kanske är värd 3 mille ?

• Haha
maria01
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser ju ut som en av delägarna skriver ned huset kraftigt, och den andre iallafall inte skriver ned det. Låter som en vill köpa det billigt.
Eller så är det den som bor där som skriver ned det för att det inte ska säljas alls. Framgår ju att det här har hållt på åtminstone från början av förra året så någon verkar vilja förhala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.