Vet inte om det finns intresse att diskutera specifika annonser men jag slänger upp det här så får vi se.
Snubblade över denna annons på Hemnet av en slump. Jag tycker det är lite märkligt att visningen endast sker utomhus och inte inomhus. Det känns svårt att fullgöra sin undersökningsplikt då exempelvis samt veta vad man ska buda (man måste buda minst 3.5 miljoner). Dessutom undrar jag lite hur det kommer sig att man säljer huset på den här typen av auktion. Kanske för att snabba på processen? Det verkar vara någon god man inblandad så kanske är någon som inte kan reda sig själv riktigt kanske.
Hos mäklaren kan man hitta villkor för auktionen.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-glomsta-huddinge-kommun-glomstavagen-106-21567440
Snubblade över denna annons på Hemnet av en slump. Jag tycker det är lite märkligt att visningen endast sker utomhus och inte inomhus. Det känns svårt att fullgöra sin undersökningsplikt då exempelvis samt veta vad man ska buda (man måste buda minst 3.5 miljoner). Dessutom undrar jag lite hur det kommer sig att man säljer huset på den här typen av auktion. Kanske för att snabba på processen? Det verkar vara någon god man inblandad så kanske är någon som inte kan reda sig själv riktigt kanske.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-glomsta-huddinge-kommun-glomstavagen-106-21567440
Det är garanterat en tvångsförsäljning som tvingats fram via en delägare.L Laurentiusson skrev:Jag tycker det är lite märkligt att visningen endast sker utomhus och inte inomhus. Det känns svårt att fullgöra sin undersökningsplikt då exempelvis samt veta vad man ska buda (man måste buda minst 3.5 miljoner). Dessutom undrar jag lite hur det kommer sig att man säljer huset på den här typen av auktion. Kanske för att snabba på processen?
Då går det först till tingsrätten som sedan utser en "god man" = advokatbyrå, som isin tur tar hjälp av mäklare.
Troligtvis syskon efter ett dödsbo, där en av syskonen bor där & vägrar flytta eller släppa in någon på visning.
Det är en offentlig auktion av en fastighet med flera delägare. Det är sista utvägen att sälja en fastighet när delägarna inte är överens.
Nedan länk verkar vara tillräckligt ok innehållsmässigt.
https://lawline.se/answers/vad-ar-s...od-man-kontra-pa-sedvanligt-vis-genom-maklare
Nedan länk verkar vara tillräckligt ok innehållsmässigt.
https://lawline.se/answers/vad-ar-s...od-man-kontra-pa-sedvanligt-vis-genom-maklare
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det står här "Fastigheten försäljs på offentlig auktion enligt tillämpliga bestämmelser i lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt (”SamägL”), genom av Södertörns tingsrätt förordnad god man, advokat Emelie Righammar."
Typiskt förfarande vid tvångsförsäljning enligt samägandrättslagen.
Eftersom det står uttryckligen att visning sker helt utanför tomten är det säkert någon som bor där som inte helt samarbetar . Då blir det reglerna om hemfrid som sätter gränserna för var utomstående kan få tillträde.
Mer vanligt är väl att den ovilliga parten börjar samverka när TR väl slagit fast att försäljning ska ske, för att få ut ett bättre pris. Gissningsvis är det någon här som mentalt inte kunnat processa sitt flyttvång helt rationellt, eller någon som av elakhet obstruerar för att den andra ägaren inte ska få ut pengar.
Typiskt förfarande vid tvångsförsäljning enligt samägandrättslagen.
Eftersom det står uttryckligen att visning sker helt utanför tomten är det säkert någon som bor där som inte helt samarbetar . Då blir det reglerna om hemfrid som sätter gränserna för var utomstående kan få tillträde.
Mer vanligt är väl att den ovilliga parten börjar samverka när TR väl slagit fast att försäljning ska ske, för att få ut ett bättre pris. Gissningsvis är det någon här som mentalt inte kunnat processa sitt flyttvång helt rationellt, eller någon som av elakhet obstruerar för att den andra ägaren inte ska få ut pengar.
Från auktionsvillkoren. Svårt att undersöka fastigheten om visningen sker från granntomterna. Dessutom verkar man få en inneboende (delägare) på köpet.
9.3. För det fall att någon delägare ej avflyttat från fastigheten senast på tillträdesdagen har
köparen endast rätt att mot den ej avflyttade delägaren vidta rättsliga åtgärder för att vinna
tillträde. Övriga avflyttade delägare ansvarar ej för de kostnader som förfarandet kan
medföra.
9.4. Köparen har enligt jordabalken ett långtgående ansvar att själv undersöka fastigheten och
förvissa sig om dess skick. Det är köparens ansvar att före auktion göra de besiktningar
och undersökningar som köparen anser nödvändiga. Uppgifter som lämnats i denna
handling samt tillhörande dokument såsom eventuella prospekt med mera har endast
lämnats för att informera och underlätta köparens egen undersökning av fastigheten.
9.5. Det åligger köparen att själv eller med sakkunnig kontrollera fastighetens tillstånd i
samtliga relevanta delar.
9.3. För det fall att någon delägare ej avflyttat från fastigheten senast på tillträdesdagen har
köparen endast rätt att mot den ej avflyttade delägaren vidta rättsliga åtgärder för att vinna
tillträde. Övriga avflyttade delägare ansvarar ej för de kostnader som förfarandet kan
medföra.
9.4. Köparen har enligt jordabalken ett långtgående ansvar att själv undersöka fastigheten och
förvissa sig om dess skick. Det är köparens ansvar att före auktion göra de besiktningar
och undersökningar som köparen anser nödvändiga. Uppgifter som lämnats i denna
handling samt tillhörande dokument såsom eventuella prospekt med mera har endast
lämnats för att informera och underlätta köparens egen undersökning av fastigheten.
9.5. Det åligger köparen att själv eller med sakkunnig kontrollera fastighetens tillstånd i
samtliga relevanta delar.
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Frågan är väl om den gode mannen får sälja på det viset? OM den säljs utan att spekulanter får undersöka, så missgynnas ju de delägare som inte skulle motsätta sig en riktig visning. Priset blir onödigt lågt.
Om man är spekulant på en sådan här auktionerad bostad, oavsett om det är en villa eller bostadsrätt, så får man räkna med att den som bor där inte flyttar ut frivilligt. Det blir köparens problem att få ut den boende. Och det kan ta väldigt lång tid, bortåt ett år om den boende "sköter" sig, men avsevärt längre tid om man sätter i system att dra ut på tiden, ex. genom att hålla sig undan delgivning.
Och det finns också en påtaglig risk att huset är fullständigt förstört när man väl får tillgång till det.
Och även om "problemet" inte är en kvarboende. Så blir det bara sådana här auktioner när delägarna på något sätt är i konflikt med varandra, det kommer att på olika sätt strula till affären. Förutsätt att det inte blir flyttstädat, det är troligen det minsta problemet, men även risk att en massa prylar står kvar i huset vid tillträde som ingen varken vill ha, eller godkänna att det slängs. Ta höjd för stora problem vid tillträdet.
Om man är spekulant på en sådan här auktionerad bostad, oavsett om det är en villa eller bostadsrätt, så får man räkna med att den som bor där inte flyttar ut frivilligt. Det blir köparens problem att få ut den boende. Och det kan ta väldigt lång tid, bortåt ett år om den boende "sköter" sig, men avsevärt längre tid om man sätter i system att dra ut på tiden, ex. genom att hålla sig undan delgivning.
Och det finns också en påtaglig risk att huset är fullständigt förstört när man väl får tillgång till det.
Och även om "problemet" inte är en kvarboende. Så blir det bara sådana här auktioner när delägarna på något sätt är i konflikt med varandra, det kommer att på olika sätt strula till affären. Förutsätt att det inte blir flyttstädat, det är troligen det minsta problemet, men även risk att en massa prylar står kvar i huset vid tillträde som ingen varken vill ha, eller godkänna att det slängs. Ta höjd för stora problem vid tillträdet.
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Jag ser fram för mig att den som bor där idag dyker upp på auktionen med ett lånelöfte, lägger ett lågt bud, och börjar skrika ut i lokalen : "Ni kommer allllldrig få ut mig om ni köper huset, jag kommer dessutom förstöra allt, buwaahaha".H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Personligen skulle jag känna mig lite illa till mods, om jag köper en bostad som den boende måste slängas ut ur, oavsett om jag själv måste kalla in kronofogden eller om säljaren gör det.
Ett väldigt stort minus för objektet i min bok.
Ett väldigt stort minus för objektet i min bok.
Kolla hur det går för denna killen, visserligen US. https://www.youtube.com/@FlyingWheels
Gissningsvis bor den ena delägaren där nu och är inte intresserad av att vare sig sälja eller köpa, men framför allt kanske inte har möjlighet att köpa.
Huset ska inte säljas för under 3,5 miljoner och i nuvarande läge lär väl ingen vilja köpa det till det priset. Jag skulle inte ens vara beredd att betala markvärdet.
Huset ska inte säljas för under 3,5 miljoner och i nuvarande läge lär väl ingen vilja köpa det till det priset. Jag skulle inte ens vara beredd att betala markvärdet.
"10. Friskrivningsklausul
10.1. En friskringsklausul kommer medtagas i köpekontraktet, varmed säljarna friskriver sig
från samtliga fel och brister i fastigheten, även s.k. dolda fel. En köpare ska vara medveten
om att en friskrivning av detta slag är mycket långtgående."
De säljer en tomt med bråte på, eventuellt är det någon som bor i bråten. Fastigheten är mao värd marken minus kostnad för att tömma den på allt.
10.1. En friskringsklausul kommer medtagas i köpekontraktet, varmed säljarna friskriver sig
från samtliga fel och brister i fastigheten, även s.k. dolda fel. En köpare ska vara medveten
om att en friskrivning av detta slag är mycket långtgående."
De säljer en tomt med bråte på, eventuellt är det någon som bor i bråten. Fastigheten är mao värd marken minus kostnad för att tömma den på allt.
så märkligt är det inte har vart på flera oss fogdenL Laurentiusson skrev:Vet inte om det finns intresse att diskutera specifika annonser men jag slänger upp det här så får vi se.
[länk]
var inte direkt förvånad när jag läste vilket område det var. hehehe