Hej! Jag är ny på forumet och tänkte passa på att att utnyttja er expertis :) Jag går i husköpartankar och har fastnat för ett "L-format" enplanshus som är byggt på sent 70-tal. Framifrån ser huset ganska ocharmigt ut (lite barackliknande), men invändigt var det nästintill perfekt. Det är mer eller mindre bara att flytta in, vilket jag uppskattar. Dessutom tilltalade både uteplatsen och trädgården mig.

Hursomhelst, det som gör mig skeptisk till detta hus är taket. Det är nämligen så vitt jag kan se helt platt, eller åtminstone väldigt låglutande. Och så är det i papp. Jag har läst på mycket om platta tak, både på detta forum och på andra ställen, och de flesta verkar vara rörande överens om att platta tak inte är något att föredra. Det är fler hus av samma sort på gatan, så jag har svårt att tänka mig att det går att bygga ett sadeltak på detta hus. Garaget har tidigare haft problem med läckage, så det gör ju inte saken bättre.

Vad säger ni, är platt papptak ett big no no? Bör jag leta vidare?

Det är inte NoNo, huset fungerar ju som hus ändå.
Men man kan inte renovera hur som helst, man måste ha det under bättre uppsikt och agera snabbare på tecken av slitage och trasigheter.

Det bör absolut gå att inspektera mellanutrymme eller känsliga sektioner och se efter läckage vid en besiktning. Det går relativt snabbt att bedöma skicket på taket genom att titta på det så en visuell inspektion kan avslöja om det är i riskzonen eller relativt nylagt etc.

Tack för svar! Nu blev inte detta hus aktuellt trots allt. Hoppas att jag inte fastnar för fler hus med platt tak i framtiden :rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.