Hej, är inne på att köpa mitt drömhus allt är perfekt förutom en ”liten” detalj.

• krypgrunden
Besiktningsmannen som säljaren anställt via jobbar på samma bolag (Länsförsäkringar). De har hittat att trät i krypgrunden/trossbotten vid stickprov är 24-26 % fuktighet, besiktningsmannen säger att det ej bör överstiga 17% pga risk för mögel mm. Mätningen är gjord nu på sensommaren och det är nu det är som mest frukt i krypgrunden och det var 8 grader den dagen lätt molninghet. Besiktningsmannen sa att vidare utredning krävs, har fotat men inte gått djupare i detaljer kring fukt osv vilket är för mig konstigt när man gör en varudeklaration…

• Vegetation
Utanför ena väggens kortsida är det vegetation (blommor och gräs) som besiktningsmannen noterat med foto. Men kollar man på andra bilder finns det även gräs på långsida ner mot matkällaren samt växtlighet. Vid kortsidan är det taköverhäng men inga stuprör. På långsidan finns det stuprör.

• Min Reflektion/teori
Gräs/växter/blommor ökar fuktigheten. Min idé gräv ner till krypgrundens botten lägga duk sen på med ev isolering och på med makadam. Sen in under krypgrunden lägga duk och installera värmeslingor för krypgrund för hålla trät torrt som regleras med hjälp av en fuktmätare.

Frågor och frågeställningar
Prisbild?
- krypgrund ca 80-90 kvadrat
- Löpmeter dränering ca 20-40meter

Tips på matrial är det uppskattat gärna med länk till affär som Bauhaus, byggmax eller liknande.

Har in guide/tips för dränering är även det uppskattat då jag förstår att man gör stuprörsdränering i samband med detta oftast?

Tips söks även för markduk och värmeslinga i krypgrunden. Allmänna tips och reflektuppskattas även.

• Husgrund med synliga växter och eventuell fuktskada under panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med grön växtlighet och blommor vid fasaden, beskrivs i diskussion om fukt och krypgrundens skick.
    Skapa konto
  • Hus med krypgrund, altan och vegetation inklusive gräs och träd.
    Skapa konto
  • Hus med vit fasad, omgiven av grönskande träd och gräs. I förgrunden syns en plåthink och mer vegetation.
    Skapa konto
Fairlane
Thepreb Thepreb skrev:
Besiktningsmannen sa att vidare utredning krävs, har fotat men inte gått djupare i detaljer kring fukt osv vilket är för mig konstigt när man gör en varudeklaration…
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, men det du tycker är konstigt är standard. De gör en undersökning och skriver ner de felande upptäcker. Vill man veta mer måste man undersöka noggrannare och det kostar extra. Poängen är att du nu uppmärksammats på att det kan vara ett potentiellt problem och kan inte senare klaga. Vill du veta mer om det specifika problemet får du anlita någon som är proffs på det området.
Det är egentligen inte konstigare än att bilbesiktningen påpekar saker som de ser är fel, varför och hur man åtgärdar lägger de sig inte i.

Notera också att vvs och el exempelvis inte brukar besiktigas, så förleds inte att tro att de är i bra skick för att det är varudeklarerat och inte står något om det.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, men det du tycker är konstigt är standard. De gör en undersökning och skriver ner de felande upptäcker. Vill man veta mer måste man undersöka noggrannare och det kostar extra. Poängen är att du nu uppmärksammats på att det kan vara ett potentiellt problem och kan inte senare klaga. Vill du veta mer om det specifika problemet får du anlita någon som är proffs på det området.
Det är egentligen inte konstigare än att bilbesiktningen påpekar saker som de ser är fel, varför och hur man åtgärdar lägger de sig inte i.

Notera också att vvs och el exempelvis inte brukar besiktigas, så förleds inte att tro att de är i bra skick för att det är varudeklarerat och inte står något om det.
Hmmm tack för svar och tankeställare kring el och VVS.

V
Nedan är inte enligt boken så ingen rekommendation. Men ett alternativ som du kan förhålla dig till, även om förutsättningarna kanske skiljer sig för dig. Nedan bygger på att jag har begränsat med tid och pengar, andra projekt. Lite beror också på byggnadsvärdet: är det en mångmiljonbyggnad kanske jag skulle tänka annorlunda.

Låt säga att jag köper ett äldre hus med lite skavanker. Det är förhöjd fukt i grunden, men trät är friskt, inte ruttet mögligt. Det är inte heller blöt på marken av vatteninträngning eller andra varningstecken. Då skulle jag tänka att har det sett ut så här i många år så är det nog ingen akut fara. Som förbättring sätts en avfuktare in. Växtligheten runt grunden dras upp med rötterna. Sedan väntar jag. Kollar hur fukten förändras över tid. Bor in mig i huset. Beroende på fuktvärden framöver bestäms nästa ev. åtgärd.

Gällande stuprör hänger jag inte riktigt med. Går vattnet från hål i hängrännor rakt ner till marken utan stuprör? Då kan ett stuprör monteras och vattnet ledas vidare provisoriskt med hängränna på marken, via regntunna om det ska odlas eller lite nedgrävd.

Kostnad:
-Avfuktare (har inga tips, men sök på avfuktare husgrund så får du exempel och olika priser)
-Lite trädgårdsarbete
-stuprör från valfritt byggvaruhus
-estetiska åtgärder efter växtborttagning 0-ett antal tusen kr beroende på önskemål

S
Thepreb Thepreb skrev:
Hej, är inne på att köpa mitt drömhus allt är perfekt förutom en ”liten” detalj.

• krypgrunden
Besiktningsmannen som säljaren anställt via jobbar på samma bolag (Länsförsäkringar). De har hittat att trät i krypgrunden/trossbotten vid stickprov är 24-26 % fuktighet, besiktningsmannen säger att det ej bör överstiga 17% pga risk för mögel mm. Mätningen är gjord nu på sensommaren och det är nu det är som mest frukt i krypgrunden och det var 8 grader den dagen lätt molninghet. Besiktningsmannen sa att vidare utredning krävs, har fotat men inte gått djupare i detaljer kring fukt osv vilket är för mig konstigt när man gör en varudeklaration…

• Vegetation
Utanför ena väggens kortsida är det vegetation (blommor och gräs) som besiktningsmannen noterat med foto. Men kollar man på andra bilder finns det även gräs på långsida ner mot matkällaren samt växtlighet. Vid kortsidan är det taköverhäng men inga stuprör. På långsidan finns det stuprör.

• Min Reflektion/teori
Gräs/växter/blommor ökar fuktigheten. Min idé gräv ner till krypgrundens botten lägga duk sen på med ev isolering och på med makadam. Sen in under krypgrunden lägga duk och installera värmeslingor för krypgrund för hålla trät torrt som regleras med hjälp av en fuktmätare.

Frågor och frågeställningar
Prisbild?
- krypgrund ca 80-90 kvadrat
- Löpmeter dränering ca 20-40meter

Tips på matrial är det uppskattat gärna med länk till affär som Bauhaus, byggmax eller liknande.

Har in guide/tips för dränering är även det uppskattat då jag förstår att man gör stuprörsdränering i samband med detta oftast?

Tips söks även för markduk och värmeslinga i krypgrunden. Allmänna tips och reflektuppskattas även.
Om du har hög fuktkvot under sensommaren så är det inte direkt ovanligt om du har krypgrund utan avfuktare. Det är såklart inte bra men inte ovanligt som sagt.
troligen har det varit som det är ett tag så om det inte noterats större mängder mögelpåväxt under grunden så skulle jag säga att det troligen inte är någon akut fara. Men du bör vid visning kontrollera det så det inte finns en massa mögel som gör att man åker på att byta syllar eller bärlinor. Det kan snabbt dra iväg. Lite ytpåväxt är nästan standard så om det finns några fläckar med ytlig påväxt så går det att lösa enkelt.

ser det OK ut och inte är en massa mögel så lägger man täckplast över marken och installerar en avfuktare.
Jag gjorde det i mitt hus och kostnaden för att låta en firma göra det var ca 40 000 för 115 kvm krypgrund (Det är källare under restan av huset)
På köpet har jag dessutom fått loggning av fuktvärden och temperaturer under grunden som man kan rota i om man har lust.
Eventuella fläckar me ytlig mögel går att rengöra och behandla med boracol eller liknande för att döda möglet men det är troligen inte nödvändigt. när avfuktaren får ned fuktigheten så kommer det att då ändå.

Vad gäller växtligheten utanför grunden så är det bara att slita upp allt med rötterna som är intill grunden. Eventuellt gräva ut lite och lägga grus.
Och sedan se till så att du har hängrännor och stuprör som leder bort vattnet från taket så det inte hamnar precis intill grunden.

Men baserat på att det som står i protokollet är korrekt och dom inte missat något så skulle jag säga att det inte är något som jag hade oroat mig för att köpa. Det är inte direkt dyra saker att åtgärda så länge som det inte resulterat i kraftiga mögelangrepp under grunden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.