Krille-72 Krille-72 skrev:
Låter ju nästan som det bästa för dig vore att sälja huset som ett renoveringsobjekt så du kommer därifrån fort och samtidigt talar om för nästkommande att det krävs renovering.
Troligen får du lika mycket betalt ändå. Om inte mer. Folk älskar renoveringsobjekt.

Tänk på att hälsan går först!
Ja... det lutar nog åt det nu. Tar jag reda på mer om huruvida det är mögel eller ej så står man ju där med den informationen också. Lättare då att inte veta och sälja det som du säger med renoveringsbehov. Förhoppningsvis till någon som kan få det att fungera för dem. Om ngn tex vill totalrenovera den så kan jag tänka mig att man kanske löser lite av problemet.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Har du testat dig för mögelalleri?

• Gilla
Lou333
  • Laddar…
Det är inte så att du har gamla spånskivor från 70-talet med formaldehyd i. De ger liknande symptomen som mögel. Mögel känner man. Lägg ut några ullplagg i huset i en vecka. Packa in i en plastpåse och ta ut från huset.
När du varit ute i friska luften några timmar öppnar du plastpåsen och luktar, då lär du känna om det luktar mögel av plagget.
Det är en väl fungerande metod för att detektera om du har mögel i huset, efter några minuter i huset har du vant dig vid ”hemmadoften”

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är inte så att du har gamla spånskivor från 70-talet med formaldehyd i. De ger liknande symptomen som mögel. Mögel känner man. Lägg ut några ullplagg i huset i en vecka. Packa in i en plastpåse och ta ut från huset.
När du varit ute i friska luften några timmar öppnar du plastpåsen och luktar, då lär du känna om det luktar mögel av plagget.
Det är en väl fungerande metod för att detektera om du har mögel i huset, efter några minuter i huset har du vant dig vid ”hemmadoften”
vad menar du med att man känner? gammalt torrt mögel luktar inget

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan det vara så att taket som måste bytas inte är helt tätt, och det är därifrån en misstänkt fukt- eller mögelskada kommer?

Har du, innan du tar in köpe-hjälp av en mögelhund, möjlighet att ta emot besök av någon bekant med känslig näsa? Hen borde kunna hjälpa dig att lokalisera eller t o m identifiera problemet. Gärna en eller annan bekant med konstaterad allergi mot mögel och liknande, det bör vara den allra effektivaste 'mögelhunden'! (Om hen vill vara försöksdjur, förstås :p...)

Har du provat att stänga alla dörrar några timmar och sedan lukta och känna dig fram genom huset, ett rum i taget?

M martin h82 skrev:
vad menar du med att man känner? gammalt torrt mögel luktar inget
Ja men gammalt torrt mögel utsöndrar inga allergiframkallande sporer.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="SågspånPappspikEternit, post: 4167361
Har du provat att stänga alla dörrar några timmar och sedan lukta och känna dig fram genom huset, ett rum i taget?[/QUOTE]

Det funkar inte, man blir van vid lukten i huset efter några sekunder. Jag jobbade med att besikta mögelhus på 80-talet. Du känner lukten när du öppnar ytterdörren och går in i huset. Sedan blir du van. Så det jag skrev om att lägga ut saker av ull och sedan stoppa i plastpåsar efter en vecka, öppna ute och dofta på, är den bäst fungerande metoden. Går du runt inne i huset så avtrubbas luktsinnet och blir van vid lukten så du märker ingen skillnad.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja men gammalt torrt mögel utsöndrar inga allergiframkallande sporer.
Det är väl nästan lika illa det? Annars skulle man väl kunna utrota alla mögelproblem med lite klorin

GoC GoC skrev:
Hmm... formaldehyd låter ju inte särskilt roligt. Men det är mkt möjligt, vet inte exakt vad som finns i husets väggar osv. Men pratade med en mögelexpert innan och hon sa att mögel inte alltid luktar. De luktade inget på visningar tex, och jag luktade noga då minns jag.

GoC GoC skrev:
[QUOTE="SågspånPappspikEternit, post: 4167361
Har du provat att stänga alla dörrar några timmar och sedan lukta och känna dig fram genom huset, ett rum i taget?
Det funkar inte, man blir van vid lukten i huset efter några sekunder. Jag jobbade med att besikta mögelhus på 80-talet. Du känner lukten när du öppnar ytterdörren och går in i huset. Sedan blir du van. Så det jag skrev om att lägga ut saker av ull och sedan stoppa i plastpåsar efter en vecka, öppna ute och dofta på, är den bäst fungerande metoden. Går du runt inne i huset så avtrubbas luktsinnet och blir van vid lukten så du märker ingen skillnad.[/QUOTE]
Ja alltså återigen så finns det mögel som inte luktar så det är ju inte en helt vattentät metod att bara lukta vad det verkar. Det har inte luktat på hela tiden men tycker att lukten har ökat senaste tiden. Taket är riktigt risigt så möjligt att det kan ha kommit in fukt den vägen. Men problem fanns redan när jag flyttade in. Har dock blivit värre.

GoC GoC skrev:
Det funkar inte, man blir van vid lukten i huset efter några sekunder.
Visst blir näsan avtrubbad efter en stund i en viss miljö. Men att det inte skulle funka att göra enligt mitt förslag, bygger på premissen att det luktar likadant i hela huset, och det är det inte säkert att det gör. När du kommer in i ett nytt rum som luktar på ett nytt sätt är det klart att du känner det!
Det är iofs mer effektivt att göra med tygbitar som du föreslog, men det tar också längre tid.

• Gilla
Lou333
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
Har du testat dig för mögelalleri?
Varför ska man testa sig för mögelallergi?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Visst blir näsan avtrubbad efter en stund i en viss miljö. Men att det inte skulle funka att göra enligt mitt förslag, bygger på premissen att det luktar likadant i hela huset, och det är det inte säkert att det gör. När du kommer in i ett nytt rum som luktar på ett nytt sätt är det klart att du känner det!
Det är iofs mer effektivt att göra med tygbitar som du föreslog, men det tar också längre tid.
Sovrummet är det rum där det är en avvikande lukt, så det är där jag misstänker att ev skada finns. Men det gör ju inte nödvändigtvis åtgärden enklare...

L Lou333 skrev:
Sovrummet är det rum där det är en avvikande lukt, så det är där jag misstänker att ev skada finns. Men det gör ju inte nödvändigtvis åtgärden enklare... dock tycker jag hela huset har börjat lukta lite på senare tid vilket det inte gjorde i början.

L Lou333 skrev:
Sovrummet är det rum där det är en avvikande lukt, så det är där jag misstänker att ev skada finns. Men det gör ju inte nödvändigtvis åtgärden enklare...
Då får du börja där! Går det att lyfta på golvet? Går det att undersöka grund/källare/rum på våningen under? Går det att undersöka det som är ovanför sovrummet, vind/tak/rum på övervåningen?

• Gilla
Lou333
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.