Vi hade problem med mögel i lokalerna på jobbet.
Två i personalen fick kronisk astma av detta så ta problemen på allvar.

Det finns firmor som detekterar detta, kanske kan du ta in en? Det vi gjorde på jobbet var att ställa ut ett litet luftfilter som samlar partiklar från luften, sedan odlades detta i ett labb.

Försök att ta upp lite väggar och golv för att se hur det ser ut.
 
Ja det ska ju som sagt påpekas om det är så att man är väldigt känslig mot någonting så måste det ju inte handla om mögel......Det finns massor med tveksamma produkter i äldre byggmaterial som kan ifrågasättas. Golvmattor, limmer och ibland till och med bindemedel i typ spånskivor.
alla är olika som sagt och exakt vad man reagerar på kan ju vara väldigt svårt att komma fram till.
 
Vissa äldre byggmaterial såsom tryckimpregnerat, limmer, plastmattor mm utsöndrar ämnen (som kan ge dina symptom) när de utsätts för fukt under längre tid, som de ofta gör när en sommarstuga kallställs.

Det snabbaste men också dyraste är att anlita en specialist på inomhusmiljö och mögelsanering el. dylikt. Du kan ju också själv riva ut alla misstänkta material, men då kanske du inte hittar det.
 
Staffans2000
Jag skulle tagit lite prover här och var. Framförallt i ytterhörnen. Till. ex. genom att borra och se vad som kommer ut. Likaså skulle jag leta efter ytmaterial som ser nyare ut och kika bakom det. Gå också omkring med en mjuk klubba och slå på väggar, golv och tak för att lokalisera ev. röta. I värsta fall kan det vara klokt att överväga att sälja huset istället för att leta tills det till slut inte finns något hus kvar.


S johd01 skrev:
Hon är även överkänslig mot andra saker och ting såsom läkemedel, alkohol och dofter. Är du det också?

Bärra
 
  • Gilla
Lou333
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag skulle tagit lite prover här och var. Framförallt i ytterhörnen. Till. ex. genom att borra och se vad som kommer ut. Likaså skulle jag leta efter ytmaterial som ser nyare ut och kika bakom det. Gå också omkring med en mjuk klubba och slå på väggar, golv och tak för att lokalisera ev. röta. I värsta fall kan det vara klokt att överväga att sälja huset istället för att leta tills det till slut inte finns något hus kvar.



[media]
Bärra
Jo jag kan absolut tänka mig att sälja, problemet är att jag inte vill sälja och överlämna en massa problem till någon annan. Då kan man ju dessutom bli ersättningsskyldig.
 
L Lou333 skrev:
Jo jag kan absolut tänka mig att sälja, problemet är att jag inte vill sälja och överlämna en massa problem till någon annan. Då kan man ju dessutom bli ersättningsskyldig.
Men absolut klokt att känna o kolla lite om det finns röta någonstans o sådär.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vissa äldre byggmaterial såsom tryckimpregnerat, limmer, plastmattor mm utsöndrar ämnen (som kan ge dina symptom) när de utsätts för fukt under längre tid, som de ofta gör när en sommarstuga kallställs.

Det snabbaste men också dyraste är att anlita en specialist på inomhusmiljö och mögelsanering el. dylikt. Du kan ju också själv riva ut alla misstänkta material, men då kanske du inte hittar det.
Ja... tänker också att det kan vara lite vad som, vilket gör det ännu svårare att lokalisera. Det är gammal plastmatta i badrummet o den kan man ju självklart byta... men de värsta problemen upplever jag i sovrummet. Så ja... vet inte. Anlitade en specialist som typ mätte fukt o borrade hål i en vägg. Sen sa han att jag skulle testa ventilationen. Eftersom det är ett gammalt hus verkar inte många vilja lägga ner någon större ansträngning på det. Men... vad ska ägaren göra då? Riva eller? Och så hemskt nergånget är det inte. Ganska fräscht inuti och luktar inte tex. Supermysig tomt och charmigt utvändigt... så ja finns ju en del att kämpa för ändå. Oavsett om jag säljer eller försöker bo kvar.
 
Staffans2000
L Lou333 skrev:
Jo jag kan absolut tänka mig att sälja, problemet är att jag inte vill sälja och överlämna en massa problem till någon annan. Då kan man ju dessutom bli ersättningsskyldig.
Det är fullt möjligt att en eventuell köpare inte hittar något fel och då är allt frid och fröjd.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är fullt möjligt att en eventuell köpare inte hittar något fel och då är allt frid och fröjd.

Staffan
Jo... det är ju sant. Men jag tycker ändå det känns jobbigt. Ska installera ny ventilation iaf. Sen måste taket bytas omgående också. Så... vet inte om man isf ska lägga även det på ny ägare eller göra det innan man flyttar.
 
  • Gilla
Ehi
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag skulle tagit lite prover här och var. Framförallt i ytterhörnen. Till. ex. genom att borra och se vad som kommer ut. Likaså skulle jag leta efter ytmaterial som ser nyare ut och kika bakom det. Gå också omkring med en mjuk klubba och slå på väggar, golv och tak för att lokalisera ev. röta. I värsta fall kan det vara klokt att överväga att sälja huset istället för att leta tills det till slut inte finns något hus kvar.



[media]
Bärra
Hahaha.... känner mig utpekad här. :) OKEJ OKEJ, jag är ganska känslig mot typ läkemedel, sprit, kaffe osv. Men har bott på typ tusen ställen och aldrig reagerat på inomhusmiljö tidigare. Aldrig varit allergisk mot något heller. Inte ens pollen eller pälsdjur. Så... ja jag vet inte. Träffade dessutom på några som bott i huset innan (hyrt) o de hade också blivit hostiga av att vara här. Så inte bara jag som reagerar. Kortvariga gäster reagerar dock inte.
 
Staffans2000
L Lou333 skrev:
Jo... det är ju sant. Men jag tycker ändå det känns jobbigt. Ska installera ny ventilation iaf. Sen måste taket bytas omgående också. Så... vet inte om man isf ska lägga även det på ny ägare eller göra det innan man flyttar.
Det beror på vad du tror är mest lönsamt för dig.
 
  • Gilla
Lou333
  • Laddar…
L Lou333 skrev:
Hahaha.... känner mig utpekad här. :) OKEJ OKEJ, jag är ganska känslig mot typ läkemedel, sprit, kaffe osv. Men har bott på typ tusen ställen och aldrig reagerat på inomhusmiljö tidigare. Aldrig varit allergisk mot något heller. Inte ens pollen eller pälsdjur. Så... ja jag vet inte. Träffade dessutom på några som bott i huset innan (hyrt) o de hade också blivit hostiga av att vara här. Så inte bara jag som reagerar. Kortvariga gäster reagerar dock inte.
Du kanske borde ta in en mögelhund? Dom har hjälp många med liknande problem när vi människor med våra tekniska hjälpmedel inte hittar några problem.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske borde ta in en mögelhund? Dom har hjälp många med liknande problem när vi människor med våra tekniska hjälpmedel inte hittar några problem.
Ja jag funderar på om det kan vara värt ett försök. Hittat en hundförare som verkade vettig och kunnig. Kostar ju en del, men ja... kanske värt det.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det beror på vad du tror är mest lönsamt för dig.
Mm. Får fundera lite. Taket behöver ju bytas oavsett o kanske blir lättare att sälja efter det.
 
L Lou333 skrev:
Mm. Får fundera lite. Taket behöver ju bytas oavsett o kanske blir lättare att sälja efter det.
Låter ju nästan som det bästa för dig vore att sälja huset som ett renoveringsobjekt så du kommer därifrån fort och samtidigt talar om för nästkommande att det krävs renovering.
Troligen får du lika mycket betalt ändå. Om inte mer. Folk älskar renoveringsobjekt.

Tänk på att hälsan går först!
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.