Hej!

Vi ska börja bygga vårt garage i höst och huset senare under 2024-2025. Nu är det dags att bestämma vilken typ av fasad vi ska ha, vi har bestämt att garage och hus kommer att byggas i ladhusstil och tänkte därför att det blir stående träpanel med lasyr. Nu har jag dock kommit fram till att det kanske skulle vara trevligt att bygga huset i betong och ha putsad fasad.

Går det att lägga puts på garaget också fastän konstruktionen byggs i trä? Eller tror ni att det skulle funka att ha garage med fasad i mörk/svart lasyr och hus bredvid med putsad fasad?

Enligt min smak funkar det absolut att ha tillbyggnader som garage, uterum etc i panel även om huset är i sten. Men ska ni putsa garaget så måste ni sätta ett "dött" material att hänga putsen på. annars riskerar ni (garanterat) att putsen spricker och i värsta fall ramlar ner. Det finns många olika system och lösningar med cementskivor, stenullsskivor etc etc på marknaden.

Lycka till!

• Gilla
Isabellee
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset skrev:
Enligt min smak funkar det absolut att ha tillbyggnader som garage, uterum etc i panel även om huset är i sten. Men ska ni putsa garaget så måste ni sätta ett "dött" material att hänga putsen på. annars riskerar ni (garanterat) att putsen spricker och i värsta fall ramlar ner. Det finns många olika system och lösningar med cementskivor, stenullsskivor etc etc på marknaden.

Lycka till!
Ja precis, min tanke var att det kan bli helt fräscht att ha huset med putsad fasad och garage med vanlig träpanel. Både hus och garage ska ha svart takplåt, svarta fönster och dörrar, så de kommer ju ändå matcha och komplettera varandra trots att fasaderna blir i olika material och färg? Tex. Svart lasyr på garagefasaden och huset i en ljusare grå/beige/naturvit puts?

Kanske kunde man också bygga en liten farstukvist vid husets entré med träpanel i samma lasyr som garaget?

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Träpanel kan ju ha väldigt olika stil beroende på vilken panel man använder. Jag tänker att det kan funka men det kan lika gärna se avigt ut.
Puts på trähus är inte omöjligt men det är varken den billigaste eller enklare lösningen.

Ifall det passar med en farstukvist eller inte går inte säga om man inte sett ditt hus både exteriör och planlösning.

Krikkan Krikkan skrev:
Träpanel kan ju ha väldigt olika stil beroende på vilken panel man använder. Jag tänker att det kan funka men det kan lika gärna se avigt ut.
Puts på trähus är inte omöjligt men det är varken den billigaste eller enklare lösningen.

Ifall det passar med en farstukvist eller inte går inte säga om man inte sett ditt hus både exteriör och planlösning.
Panelen vi ska sätta på garaget kommer vara stående minimalistisk träpanel, all panel i samma bredd. Jag bokade precis in ett möte med en husleverantör och ska då ta reda på hur pass mycket dyrare per kvm det skulle bli att beställa putsad fasad istället för vanlig träfasad på huset sen. Tanken är att helheten ska vara minimalistisk men jag skulle vilja framhäva huset mer genom att ha en ljus färg på fasaden och låta garage+biltak ha mörk fasad för att sticka ut mindre :)

Lägger in en bild på ett hus jag har som inspiration, det här huset har en svart liten utbyggnad eller vad man ska säga i vinkeln (bakom pergolan). Tanken var då eventuellt att bygga en sådan med mörk träpanel om det är möjligt, men på baksidan av huset där huvudentrén skall vara istället.

• Ett modernt hus med stora fönster, platt tak, och omgivet av skog nära en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att jag läste lite slarvigt, jag tänkte att huset redan fanns (och var typ en vanlig 50-talskåk) och att ni bara skulle bygga garage. Men ska allt byggas nytt så har ni ju alla möjligheter att göra det riktigt bra

• Gilla
Isabellee
  • Laddar…
I Isabellee skrev:
Hej!

Vi ska börja bygga vårt garage i höst och huset senare under 2024-2025. Nu är det dags att bestämma vilken typ av fasad vi ska ha, vi har bestämt att garage och hus kommer att byggas i ladhusstil och tänkte därför att det blir stående träpanel med lasyr. Nu har jag dock kommit fram till att det kanske skulle vara trevligt att bygga huset i betong och ha putsad fasad.

Går det att lägga puts på garaget också fastän konstruktionen byggs i trä? Eller tror ni att det skulle funka att ha garage med fasad i mörk/svart lasyr och hus bredvid med putsad fasad?
Behöver ni rithjälp? Kom igen så ritar vi det perfekta garaget tillsammans.
Via TeamViewer kan vi rita i realtid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.