Hade nyligen en vattenläcka så hallgolv togs bort och insåg att grundkonstruktionen verkar vara betongplattor som troligtvis står på plintar. Jag har i dagsläget inget sätt att komma ner i grunden för att kontrollera skicket där nere och kommer behöva hjälp med att bygga en lucka för att ta sig ner i krypgrunden från utsidan av huset.

Vilken typ av firma ska man vända sig till i stockholmsområdet? (Är helt novis på det här med hus...)

Vad kan det kosta att få en sådan byggd?

harry73
lucka-krypgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver du denna?, Verkar inte vara jätte komplicerad, det borde de flesta entreprenörer klara av, men om du ska gräva på utsidan, kontrollera då direkt om du behöver lägga om dräneringen. Bäst att göra så mycket som möjligt när du är igång.

Jag gjorde en sådan lucka i somras, hus från -66 med ERGE-bjälklag. Gräva kan du ju göra själv för hand, det kostar ett par timmars jobb och några pilsner. Det är inte mer än 50-75 cm som behöver grävas bort på en kvadratmeter eller så. Jag murade upp två skift lecablock runt om, det tog också ett par timmar för mig som aldrig murat förut. Om man anlitar en murare gissar jag att man får betala för en arbetsdag eftersom han ska köra ut, etablera sig, blanda bruk, mura, städa upp, köra hem. Han har nog inte så bråttom eftersom han ändå inte hinner göra mer den dagen. Alternativt kanske han vill gjuta, då tar det väl ändå en dag att bygga formen och gjuta.

Jag hade inget krav på att det skulle bli snyggt eftersom schaktet täcks av ett trädäck med lucka i.

Nästa steg är att göra hål i grundmuren. Jag hade 25 cm betong att gå igenom varav första 10 cm var armerat prefabelement och sista 15 cm hålbetongblock. Köpte största vinkelkapen på Jula med diamantklinga (ca 1000 kr tillsammans) och hade en Kina-borrhammare sedan tidigare. Det tog nog en halv dag att få upp ett lagom stort hål.

Om du har ERGE-bjälklag ligger betongplattorna troligen på betongbjälkar som i sin tur vilar på grundmuren. I mitt fall var de även upplagda på betongplintar längs husets mittlinje. Innan du tar upp hålet tänk på var bjälkarna kan tänkas vara upplagda. Du vill inte göra hålet mitt för en bjälke. Kolla var ventilerna till krypgrunden sitter, där sitter inte bjälkar. Och du har rimligen minst 120 cm från hörnen på grunden där det inte bör ligga bjälkar. I mitt fall var det cc 150 cm mellan bjälkarna.

Till sist slutfix: jag jämnade av kanterna på hålet med lite finbetong så att det skulle bli tätt mot luckan. Luckan sågade jag till av en bit formplywood (sån där brun plywood som är lite väderbeständig), och satte tjock tätningsgummilist på den för att få hyfsat tätt mot grunden. Luckan sitter bara på plats med en tillsågad brädbit som jag trycker fast mot bortre väggen på schaktet. Vill man ha en snyggare lösning går det förstås att ordna med diverse beslag. För att få lite isolering mot grunden har jag lagt några sopsäckar med mineralull i schaktet som är enkla att plocka undan när man behöver komma ner. I botten av schaktet kan man lägga lite singel eller makadam.

Om du anlitar någon skulle jag uppskatta att du får betala två arbetsdagar för murning och håltagning + några tusenlappar för material och lite maskinkostnader. Säg 8000 kr som du kan få rotavdrag på plus 4000 kr material. Grävningen tycker jag du gör själv under alla omständigheter. Men i storstadsområdena är väl allt möjligt så ta in flera offerter.

Går det inte att göra ett hål i golvet?
I vårt förra hus med krypgrund, hade vi hålet till krypgrunden under spisen.
Har även sett lucka under trappan till övervåning och det extremaste, under dubbelsängen i föräldrasovrummet!

Om man kan välja föredrar jag nog att ha luckan ute. Det kan t ex bli aktuellt att rensa grunden från gammalt mögligt bråte vilket är trist att behöva dra genom huset. Om man sedan ska dra in t ex krypgrundsisolering eller byta avloppsrör är det också enklare att göra utifrån.

f91jsw skrev:
Om man kan välja föredrar jag nog att ha luckan ute. Det kan t ex bli aktuellt att rensa grunden från gammalt mögligt bråte vilket är trist att behöva dra genom huset. Om man sedan ska dra in t ex krypgrundsisolering eller byta avloppsrör är det också enklare att göra utifrån.
Vid såna tillfällen finns alltid möjligheten att gräva ett hål vid grunden och göra dessa arbeten. Normalt har man enbart öppning till krypgrunden för att kunna göra en årlig besiktning av utrymmet.

thomas33 skrev:
Vid såna tillfällen finns alltid möjligheten att gräva ett hål vid grunden och göra dessa arbeten. Normalt har man enbart öppning till krypgrunden för att kunna göra en årlig besiktning av utrymmet.
Det går ju lika bra att inspektera grunden från en lucka utifrån. Om det inte finns någon inspektionslucka idag skulle jag definitivt råda att börja med att göra en utifrån. Sannolikheten är stor att det behövs göras åtgärder som att rensa grunden från skräp, isolera, kanske installera avfuktare. Att då först göra en lucka inne i huset och sedan med stor sannolikhet konstatera att det behövs ytterligare en utifrån är klart suboptimalt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.