27 533 läst ·
66 svar
28k läst
66 svar
Hus ärvt, nu börjar det!
Produkter som diskuteras: "Limstift"
Limstavar & limstift
Limstavar och limstift är populära val för ett brett utbud av hantverk och DIY-projekt. Limstavar är avsedda att användas med en limpistol och ger en stark, snabbt torkande bindning på en mängd olika material, inklusive tyg, trä, papper,
Läs mer
Först och främst, har du ens ett jobb för att kunna få in pengar till projektet?
För det andra säger jag sälj huset med tanke på vad du skriver:
Nu, 4-5år senare 31år gammal och fortfarande inget badrum, ingen andra våning, eller modifierat tak. Pengarna slut.
Så börjar jag tänka att åren varit lite bortkastade. Att pengarna hade räckt till ett färdigt hus. Att om jag sålde allt så hade jag haft råd med superfint hus inne i en by med normalstor tomt, ny bil, "leksaker" - ett glatt liv.
Att livet enbart kretsat kring huset istället för att haft roligt, att hittat någon tjej.
Jag tror det är svårare att träffa en tjej ifall man redan har hus för då ska även huset passa tjejen. (landet...)
De vill nog hellre att man hittar ett tillsammans sen.
Och jag själv... Om jag får barn... så vill jag nog låta mitt barn växaupp i tätbyggd än gård..
Ja, nu har jag låtit negativ.. Alla berömmer mig hur fint jag bor i placering och husmässigt men lycklig är jag inte.
För det andra säger jag sälj huset med tanke på vad du skriver:
Nu, 4-5år senare 31år gammal och fortfarande inget badrum, ingen andra våning, eller modifierat tak. Pengarna slut.
Så börjar jag tänka att åren varit lite bortkastade. Att pengarna hade räckt till ett färdigt hus. Att om jag sålde allt så hade jag haft råd med superfint hus inne i en by med normalstor tomt, ny bil, "leksaker" - ett glatt liv.
Att livet enbart kretsat kring huset istället för att haft roligt, att hittat någon tjej.
Jag tror det är svårare att träffa en tjej ifall man redan har hus för då ska även huset passa tjejen. (landet...)
Och jag själv... Om jag får barn... så vill jag nog låta mitt barn växaupp i tätbyggd än gård..
Ja, nu har jag låtit negativ.. Alla berömmer mig hur fint jag bor i placering och husmässigt men lycklig är jag inte.
Vet inte om du blandarihop oss nu. Du citerade mig men jag var inte den som startade denna tråden.tank77 skrev:
Jag hade råd med tanke på att jag i stort sett totaltrenoverade ett hus helt och hållet utan ett lån.
Bor billigare än en lägenhet. Har jobb sedan flera år tillbaka.
- Men jag hade kommit längre med min ursprungliga pott ifall jag hade gjort på annat sätt.
Det ekonomiska är nog inte mitt problem utan det är ålderskris. Andra har haft kul, har haft långt förhållande men vad har jag, jo renoverat i flera år.. Snart är jag 40 och sen är det försent att skaffa barn.. typ lite sådär..
Jag ställde faktiskt samma fråga som trådskaparen gjorde.
Skrev på forum och frågade om jag skulle satsa på gård eller sälja.
Fick bara "självklart" "skulle hugga av min arm för den chansen"
Tycker det var läge att ge den mörka sidan av äventyret med.
Jag ångrar inte.
- Allt går ju faktiskt att sälja. Det man har gjort har ju inte sänkt värdet.
Tur att man inte är ensam om att vara nybörjare. Att offerter skiljer sig oerhört har jag märkt. Kollade med en 5-6 firmor vad det skulle kosta att byta ut fönstren och fick bud på mellan 52 och 104 000 vilket ju är precis dubbelt så mycket. Bemötandet från företagen var även de mycket olika. En firma gav mig 10 offerter - en för varje alternativ vi hade diskuterat, medan ett annat företag som dessutom är ett av Sveriges mest kända skickade en säljare som påpekade att om jag bara var ute efter ett lågt pris kunde han lika gärna åka för att hans tid var dyrbar. Sedan var det inte deras policy att ge offerter så jag fick ett pris skrivet på ett visitkort och några förkryssade sidor i deras katalog....Mattsson86 skrev:Kan bara bidra med att du har hittat rätt. Vi köpte hus för nu två år sen och de jag hittills lärt mej har kommit från detta forum.
Bli inte rädd för besiktningsmannens resultat. De mesta på vårat hus var tydligen en "riskkonstruktion" enligt anticimex besiktningsman, och de är ju jättebra att veta vad man ska hålla ett extra öga på . Och är de något som besiktningsmannen anser har akuta brister, tex taket, så be en takläggare titta på de om du själv är osäker och ta alltid in så många offerter du kan på arbeten som ska utföras. De kan skilja mycket pengar, men viktigast för mej är att hitta personer som känns bra att anlita.
Hmmm.... onekligen intressant läsning. Tänkvärt. Nu har väl jag en något mindre "gård" att tänka på som tur är, och tänker inte ge mig på lika stora renoveringar invändigt. Jag har absolut inte för avsikt att förbruka hela arvet, men jag kan inte förneka att allt verkar vara dyrare än man kan tro. Nästan 500 spänn i timmen för att anlita en elektriker t.ex. (vilket är en yrkeskår som måste bada i guld).Yrrol skrev:Du kanske bara söker byggtips.
Då jag varit i samma situation så vill jag ändå skriva min vinkel på det.
Min far dog tidigt likt din, rentav tidigare. Ärvde en gård, oxå vildvuxen trädgård. Valde att renovera det rätt så nya huset.
Jag trodde att den summa pengar jag ärvde skulle räcka till allt och lite till, bygga om tak, källare, extra våning.
Slet ut precis allt som gick, det var bara reglar kvar.
Tiden gick, verkligheten komikapp.
Efter att man fick tain några firmor så försvann pengarna fort.
Det var först efter 4e året jag orkade kopplade på en maskin på traktorn för att slå högt gräs med. Kändes som en seger. Jag gjorde något "onödigt". 2013 så hoppas jag på börja med hobbys helt orealterat till hus.
1. Gör en riktig planering hur du vill bygga, google sketchup tillåter dig att enkelt rita skisser. Luska i priser.
2. Gör helst inte allt på engång. Försök ha ett funktionellt hem undertiden. (Jag sov utan värme,vatten och öppen isolering.)
3. Ha en ekonomisk plan. Baserad på din lön. Ibörjan brände jag ofantligt mycket pengar i onödan. arvpengar.
Först nu har jag gjort det ultimata. En budget. Jag har beräknat hurmycket jag behöver för mat och bensin varje vecka. Lägger undan det på ett konto för att slippa tigga av mamma i slutet på månaden. Jag har beräknat hur mycket samtliga räkningar kostar mig på ett år, och lägger undan inför detta månadsvis så jag garanterat klarar hela året. osv.
Nu har jag badrummet kvar att bygga. och. takbyte på 5 byggnader. och panel. och och och.. Ja... hobbys ja.. just..
Något jag lärt mig är även att när man tar in firmor så bör du ha koll på vad du verkligen vill få gjort.
Flera firmor har varit hos mig, jag har litat på att de ska veta vad dom gör, så blir det fel, så ska man stri med dom, tillslut orkar man inte. och tar in en till firma för att rätta.
- en detaljplan, fråga på forumet. vet vad du vill ha. bli insatt. det kommer du spara mycket pengar på!
Allt man ska köpa börjar på 10tusen.. ett handfat.. en trappa.. vad som helst, det är sjukt.. allt kostar typ 10tusen..
Jag vet inte om du tänkt göra allt själv men då är verkligheten den att det kan man inte.
Tänk dig själv, du kör fast bara ens när du ska flytta en stor byrå. Och blir det många sånna stop då fastnar man tillslut vid datorn, eller att trösttitta på argasnickaren.
Jojust. Pratade med en snickare som oxå renoverar och båda har samma upplevelse, nu efter några år så börjar saker sätta sig, spricka, osv. Så allt som såg fint ser inte lika fint ut. haha
Ja, nu har jag låtit negativ.. Alla berömmer mig hur fint jag bor i placering och husmässigt men lycklig är jag inte. Sjuka är att samtidigt sneglar jag på det gamla huset och är sugen på att renovera den med för att kunna hyraut. Men det blir en annan sak, då bor man inte inuti det under tiden.
Hoppas du får det bra iaf. =)
Jag lyckades, så kommer även du att göra. =)
Lite av tanken när jag registrerade mig här på forumet var att få ett hum om vad som behöver göras och vad det kan kosta. Att min gissning för något år sedan att badrummet skulle gå på 20 000 var optimistiskt inser jag (toa 2k, handfat 1k, badrumsskåp 1k, kabin 2k, kakel och rör 4k, arbete 10 k gissade jag då).
Jag har funderat på det länge och inte kommit till ett svar. Har för avsikt att renovera under några år och se hur det känns. Kanske prova på att bo där ett tag om man är tveksam. Jag räknar med att få igen vad jag lägger ut vid en eventuell försäljning. Kanske är jag obotlig optimist, men det återstår väl att se.Kloge skrev:
Klart man kan lågbudget renovera. Kan medge mig vara rätt kräsen och därav blir det dyrt med. Behöver ju inte välja ett handfat för 10...
Jag skrev lite för dystert första inlägget. Så vill backa det lite. Enda jag vill lyfta fram är att ta det lugnt och förnuftigt. Man kan börja med det huset och ångrar man sig så är det inte värre än att man säljer då.
Ett renoverat badrum sänker ju inte värdet. Såvida det inte är felbyggt. Eller ett tomt byggrum!!
Du är ju nyfiken, körpå, med förnuft. Små projekt i taget, inte hela huset.

Gällande elektriker så lät jag en sådan dra om all el också, vilket kostade, men tycker ändå att elektriker har varit prisvärda i sig. Timpriset är inte problemet för de jobbar rätt fort ändå. Det är alla saker de införskaffar som man inte tänkt på också kostar. Vissa företag gör lite fulingar i samband med deras inköp som du får betala för.
Satte i halsen när jag fick den faktura-specifikationen gällande elcentral och alla extraprylar som lät smart när elektrikern föreslog det - det var prylarna som kostade multum, inte hans timmar. hehe
Hantverkade kan man ju köra rotavdrag på, ifall du inte har förlåg inkomst / eller överstiger 50tusen potten för då får du betala tillbaka rotavdraget sen (halva timkostnaden så din 500kr elektriker kostar dig 250). Det har spårat ur lite att företagen är extra dyra numera i samband med rotavdraget.. De ska ju leva de med..
Försök få med dig lite vänner och så.
Men framförallt. Ha en kamera. Ta kort när något krånglar, så får du snabbt alla möjliga svar här på forumet.

Jag skrev lite för dystert första inlägget. Så vill backa det lite. Enda jag vill lyfta fram är att ta det lugnt och förnuftigt. Man kan börja med det huset och ångrar man sig så är det inte värre än att man säljer då.
Ett renoverat badrum sänker ju inte värdet. Såvida det inte är felbyggt. Eller ett tomt byggrum!!
Du är ju nyfiken, körpå, med förnuft. Små projekt i taget, inte hela huset.
Gällande elektriker så lät jag en sådan dra om all el också, vilket kostade, men tycker ändå att elektriker har varit prisvärda i sig. Timpriset är inte problemet för de jobbar rätt fort ändå. Det är alla saker de införskaffar som man inte tänkt på också kostar. Vissa företag gör lite fulingar i samband med deras inköp som du får betala för.
Satte i halsen när jag fick den faktura-specifikationen gällande elcentral och alla extraprylar som lät smart när elektrikern föreslog det - det var prylarna som kostade multum, inte hans timmar. hehe
Hantverkade kan man ju köra rotavdrag på, ifall du inte har förlåg inkomst / eller överstiger 50tusen potten för då får du betala tillbaka rotavdraget sen (halva timkostnaden så din 500kr elektriker kostar dig 250). Det har spårat ur lite att företagen är extra dyra numera i samband med rotavdraget.. De ska ju leva de med..
Försök få med dig lite vänner och så.
Men framförallt. Ha en kamera. Ta kort när något krånglar, så får du snabbt alla möjliga svar här på forumet.
Redigerat:
Vänner är väldigt bra,
Jag brukar ibland vara med och hjälpa till, då åker vi ut ett gäng och målar och bygger rensar och kör det är lite allt möjligt.
Och det brukar vi kombinera med lite fest och övernattning då jobbar man på dan sen blir det tändra grillen på kvällen dricka en god öl, spela nån spel, nån lirar lite på guran.
De flesta kan inget om bygg men det behövs och går så mycket snabbare när man är 4- 6 personer istället för en det innebär minst 8 händer.
Det går snabbare att bära in och ut , några kan åka iväg och köpa , slänga medans andra bygger eller förbereder.
Jag brukar ibland vara med och hjälpa till, då åker vi ut ett gäng och målar och bygger rensar och kör det är lite allt möjligt.
Och det brukar vi kombinera med lite fest och övernattning då jobbar man på dan sen blir det tändra grillen på kvällen dricka en god öl, spela nån spel, nån lirar lite på guran.
De flesta kan inget om bygg men det behövs och går så mycket snabbare när man är 4- 6 personer istället för en det innebär minst 8 händer.
Det går snabbare att bära in och ut , några kan åka iväg och köpa , slänga medans andra bygger eller förbereder.
De visitkortet hade jag skrivit några väl valda ord på o skickat tebax! Vilken typ!limstift skrev:Tur att man inte är ensam om att vara nybörjare. Att offerter skiljer sig oerhört har jag märkt. Kollade med en 5-6 firmor vad det skulle kosta att byta ut fönstren och fick bud på mellan 52 och 104 000 vilket ju är precis dubbelt så mycket. Bemötandet från företagen var även de mycket olika. En firma gav mig 10 offerter - en för varje alternativ vi hade diskuterat, medan ett annat företag som dessutom är ett av Sveriges mest kända skickade en säljare som påpekade att om jag bara var ute efter ett lågt pris kunde han lika gärna åka för att hans tid var dyrbar. Sedan var det inte deras policy att ge offerter så jag fick ett pris skrivet på ett visitkort och några förkryssade sidor i deras katalog....
Det Yrrol skrev var bra och tänkvärt (det var därför jag gillade det).
Får man plötsligt ett hus i famnen som man inte riktigt tänkt sig så tror jag att det är bra att tänka djupt och länge över den nya situationen.
Att Yrrol fick en massa positiva hurra-rop här på forumet är inte så konstigt, då de flesta här faktiskt är rätt nördiga, ja nästan knäppa i huvet, när det kommer till hus, gårdar och sånt.
När du startade denna tråden fick jag nästan en ingivelse att be dig PM'a Yrrol. Men så skrev han plötsligt ett sånt bra och informativt inlägg helt själv.
Jag vill inte försöka påverka dig i någon som helst riktning, men jag tror det är bra att du även får se/höra lite om "the dark side of" husägande och husrenoverande.
Och återigen.
Ta forumets hjälp ofta.
Fråga om metoder, material, val osv. Be oss värdera offerter, och resultat.
Det brukar alltid bli bra respons.
Sprid sen dina vunna erfarenheter till de du känner och här på forumet.
Får man plötsligt ett hus i famnen som man inte riktigt tänkt sig så tror jag att det är bra att tänka djupt och länge över den nya situationen.
Att Yrrol fick en massa positiva hurra-rop här på forumet är inte så konstigt, då de flesta här faktiskt är rätt nördiga, ja nästan knäppa i huvet, när det kommer till hus, gårdar och sånt.
När du startade denna tråden fick jag nästan en ingivelse att be dig PM'a Yrrol. Men så skrev han plötsligt ett sånt bra och informativt inlägg helt själv.
Jag vill inte försöka påverka dig i någon som helst riktning, men jag tror det är bra att du även får se/höra lite om "the dark side of" husägande och husrenoverande.
Och återigen.
Ta forumets hjälp ofta.
Fråga om metoder, material, val osv. Be oss värdera offerter, och resultat.
Det brukar alltid bli bra respons.
Sprid sen dina vunna erfarenheter till de du känner och här på forumet.
Redigerat:
Ifall du tar in firma för fönsterbyte, setill så de drevar (isolering) ordentligt runt fönstrena.
Nu under vintern så har jag fått besöka många kalla lägenheter, i vissa fall så beskriver folk drag från deras nya fönster.
Kontroll och experiment gjordes gällande den bristande isoleringen och ena lägenheten blev 1,5grad varmare och den andre blev 2grader varmare efter att de tryckte in mer isolering. Samt de upplevde inte draget längre.
(Skulle du få höja din värme 2grader för kompensera dåligt monterade fönster inne så skulle du höja din värmekostnad med 10% tror jag det är sagt. medan du ändå skulle känna draget iaf)
Bara ett tips
Jag justerade ventilationen här hemma och huset blev 0.5 grader varmare.
Ja, jag är mer en finpillare, och tänkare. Fastnar i det teoretiska.
Har kommitpå att jag kanske ska ha en pärm med jobbbeskrivningar i.
Okej, jag ska byta panel på en gavel. Forskar klart, tar foton, skriver ut en beskrivning.
Behöver inte tveka. Allt klart. Kan bläddra i pärmen. Tar en lapp och körigång.
Att riva lappen blir min motivering. osv.
- Får se om det får fart på mig i sommar.
Nu under vintern så har jag fått besöka många kalla lägenheter, i vissa fall så beskriver folk drag från deras nya fönster.
Kontroll och experiment gjordes gällande den bristande isoleringen och ena lägenheten blev 1,5grad varmare och den andre blev 2grader varmare efter att de tryckte in mer isolering. Samt de upplevde inte draget längre.
(Skulle du få höja din värme 2grader för kompensera dåligt monterade fönster inne så skulle du höja din värmekostnad med 10% tror jag det är sagt. medan du ändå skulle känna draget iaf)
Bara ett tips
Jag justerade ventilationen här hemma och huset blev 0.5 grader varmare.
Ja, jag är mer en finpillare, och tänkare. Fastnar i det teoretiska.
Har kommitpå att jag kanske ska ha en pärm med jobbbeskrivningar i.
Okej, jag ska byta panel på en gavel. Forskar klart, tar foton, skriver ut en beskrivning.
Behöver inte tveka. Allt klart. Kan bläddra i pärmen. Tar en lapp och körigång.
Att riva lappen blir min motivering. osv.
- Får se om det får fart på mig i sommar.
Redigerat:
Är på lite dåligt humör just nu. Fick försäkringsbeskedet idag på försäkringen jag tecknade i mellandagarna och upptäckte att handläggaren jag pratade med hade lyckats få fastighetsbeteckningen helt fel. Både bynamnet och siffrorna var felaktiga så det var inte mycket annat att göra än att ställa sig på plats 190 i deras telefonkö och vänta.
Och vad får jag höra då? Jo att de INTE kommer att genomföra någon husbesiktning eftersom det inte är ett permanentboende och att den förre handläggaren måste ha sagt fel. Så nu är jag rätt sur. Anledningen till att jag valde just det bolaget var ju att en besiktning skulle genomföras, och jag fick bekräftat muntligen att Anticimex skulle kontakta mig under januari. Men det kan jag väl inte bevisa.
Vad har man för möjlighet att tvinga dem att genomföra en besiktning, i enlighet med deras löfte?
Och vad får jag höra då? Jo att de INTE kommer att genomföra någon husbesiktning eftersom det inte är ett permanentboende och att den förre handläggaren måste ha sagt fel. Så nu är jag rätt sur. Anledningen till att jag valde just det bolaget var ju att en besiktning skulle genomföras, och jag fick bekräftat muntligen att Anticimex skulle kontakta mig under januari. Men det kan jag väl inte bevisa.
Vad har man för möjlighet att tvinga dem att genomföra en besiktning, i enlighet med deras löfte?
Dessvärre inte, minns bara att det var en ung man. Det är väl möjligt att han var ny på jobbet, eftersom han begick misstag med fastighetsbeteckningen.pelpet skrev:
Ring bolaget och säg att du gärna har kvar försäkringen i deras bolag under förutsättning att du får den utlovade besiktningen. I annat fall finns det fler bolag. Inga sådana erbjudanden är huggna i sten, vill de behålla dig som kund så kan man alltid wheela och deala lite. Även om du har tecknat försäkring för helår som inte går att bryta i förtid så gör klart för dem att du lämnar om ett år. De gjorde ingen ljudupptagning på säljsamtalet?
Det kan ju vara så att deras kostnad för en besiktning vida överstiger den premie du kommer betala in under en viss period så det helt enkelt inte lönar sig för dem att ge dig besiktningen men det kan ju inte vara så svårt att kolla upp.
Det kan ju vara så att deras kostnad för en besiktning vida överstiger den premie du kommer betala in under en viss period så det helt enkelt inte lönar sig för dem att ge dig besiktningen men det kan ju inte vara så svårt att kolla upp.