Hej,
Vi bygger hus med Smålandsvillan och huset har på kort tid angripits av vad vi förmodar är en hackspett. Det finns flera stora hål, och träet är angripet på flera ställen. Slutbesiktning är om en dryg vecka och vi har alltså inte fått tillträde till huset än.
Vems ansvar är detta? Jag vet inte varför hackspetten gett sig på vårat hus. Grannarna har ännu klarat sig. Är träet angrippet av skadedjur som den vill åt tex?
Hur ser det juridiska ut? Hjälp snälla!
Vi bygger hus med Smålandsvillan och huset har på kort tid angripits av vad vi förmodar är en hackspett. Det finns flera stora hål, och träet är angripet på flera ställen. Slutbesiktning är om en dryg vecka och vi har alltså inte fått tillträde till huset än.
Vems ansvar är detta? Jag vet inte varför hackspetten gett sig på vårat hus. Grannarna har ännu klarat sig. Är träet angrippet av skadedjur som den vill åt tex?
Hur ser det juridiska ut? Hjälp snälla!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vilken entrepenadform har du?
Är det totalentrepenad så är hålen solklart entrepenörens ansvar. Troligen även vid andra entrepenadformer.
Däremot att utreda varför de ger sig på just det huset, kan nogvara risk att du får utrteda själv.
Det går att begära skyddsjakt på hackspett i det här läget. Tydligen är det så att har en hackspett börjat på ett hus så är det omöjligt att få den att sluta.
Är det totalentrepenad så är hålen solklart entrepenörens ansvar. Troligen även vid andra entrepenadformer.
Däremot att utreda varför de ger sig på just det huset, kan nogvara risk att du får utrteda själv.
Det går att begära skyddsjakt på hackspett i det här läget. Tydligen är det så att har en hackspett börjat på ett hus så är det omöjligt att få den att sluta.
Vi har delad entrepenad. Ett för grunden och ett för huset.hempularen skrev:Vilken entrepenadform har du?
Byggledaren har lovat att byta ut de plankor som det är hål på. Problemet blir dock mitt om någon vecka.
Har läst att de kan ge sig på hus utan någon anledning, men om det mot förmodan visar sig vara skadedjur borde väl byggfelsförsäkringen gå in och täcka det?
Hur går det till rent praktiskt med skyddsjakt på hackspettar? Är det kommunens viltvårdare som sköter det eller kan jag själv få tillstånd att skjuta fågeln? Att låta en jägare sitta och passa på en hackspett kan ju ta lite tid.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vet ej om skjutningen, men efterssom den är fridlyst så måste man ha tillstånd, tror att det är länstyrelsen. Om det är mitt inne i ett bostadsområde så får troligen inte vem som helst skjuta den.
Det är Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet för jakt och vilt (dit hackspettar hör). Det är väldigt olika hur de jobbar över landet. På vissa ställen kan de rycka ut med en massa folk för att fånga in ett djur och flytta det, på andra ställen skriver man under ett tillstånd att avliva djuret, och sedan blir det ditt problem. De brukar i alla fall kunna komma med en del tips om hur man skrämmer iväg den.
Tack för tipset.LOS skrev:
Syftet med denna tråden var just den juridiska biten om ansvarsfördelning innan slutbes. Det verkar jag ha fått svar på nu. Har startat en annan tråd om hackspettarnas åverkan på hus under "Fasad". Fortsatt diskussion ok hur man skrämmer bort eller blir av med hackspettarna bör kanske tas där.
Tack!
Klicka här för att svara