Hej, jag får inte rätsida på vilken ytbehandling jag borde välja för en ny garageport av furu.

Det är en pardörr med vertikal furupanel. Den kommer monteras i sydöstläge och har inte något särskilt skydd annat än takfoten som sitter 1 våning upp.

Jag vill gärna ändra kulören till en mörkare variant då den gamla porten var av teak (tror jag).

Det är okej om dörren behöver lite underhåll framöver men inte absurda mängder. Jag orkar t.ex. inte skrapa bort gammal ytbehandling varje år och sätta på ny. Om det går att kombinera behandlingar som ger ett robustare skydd så är det intressant.

Mina tankar:
- Lasyr: lämpligt för utomhusbruk och kan pigmentera träet.
- Bets: inte så lämpat utomhus och skyddar inte mot fukt.
- Färg: väldigt bra eftersom det skyddar från både fukt och uv-strålning.
- Olja: ?
- Lack: ?

Har ni någon tanke?
 
  • garagedörr furu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju några olika vägar att ta.
Vilken som är bäst beror lite på vilket utseende man vill ha, och framförallt hur det ska åldras.
Underhållsfritt finns inte, men att skrapa färg är ju det absolut drygaste och tråkigaste man kan tänka sig så helst ngt alt där man bara bättrar nu och då. Men, underhållet påverkar vilket alt som kan vara lämpligt och också hur utseendet förändras med åldern, så tämligen komplext.

För nytt teakutseende skulle jag tänka mig att bets + matt linoljelack kanske kan ge ett bra utseende. Hur underhåll och utseende blir framöver är vanskligt att spekulera om. Troligtvis räcker det att lägga på ett nytt lacklager nu och då. Om lacken ändå skulle bli dålig och börja spricka upp så är det antagligen mkt svårt att slipa utan att riskera betsen, och då kanske det enda alt är att täckmåla.

Lasyr ger ju också träkänsla men behöver tätare underhåll än vanlig färg iom att skiktet är tunnare. Lasyr mörknar för varje nytt lager som läggs på och därför används opigmenterad ofta vid underhåll. Men, samma sak här som tidigare, om underhållet inte sköts i tid så försvinner färgen fläckvis och det är antagligen svårt att bättra så det ser bra ut. Igen, så är det sannolikt att man så småningom behöver täckmåla för att det ska se bra ut, alt slipa ner allt och börja om.

Olja, tjära och roslagsmahogny är väl de som bara är att lägga på nya lager då de inte bildar styva filmskikt, men färgen kommer sannolikt att mörkna mer och mer för varje ny omgång underhåll. För att så småningom bli mer eller mindre svart.

Så, inte helt lätt val.
 
  • Gilla
harrebarre
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är ju några olika vägar att ta.
Vilken som är bäst beror lite på vilket utseende man vill ha, och framförallt hur det ska åldras.
Underhållsfritt finns inte, men att skrapa färg är ju det absolut drygaste och tråkigaste man kan tänka sig så helst ngt alt där man bara bättrar nu och då. Men, underhållet påverkar vilket alt som kan vara lämpligt och också hur utseendet förändras med åldern, så tämligen komplext.

För nytt teakutseende skulle jag tänka mig att bets + matt linoljelack kanske kan ge ett bra utseende. Hur underhåll och utseende blir framöver är vanskligt att spekulera om. Troligtvis räcker det att lägga på ett nytt lacklager nu och då. Om lacken ändå skulle bli dålig och börja spricka upp så är det antagligen mkt svårt att slipa utan att riskera betsen, och då kanske det enda alt är att täckmåla.

Lasyr ger ju också träkänsla men behöver tätare underhåll än vanlig färg iom att skiktet är tunnare. Lasyr mörknar för varje nytt lager som läggs på och därför används opigmenterad ofta vid underhåll. Men, samma sak här som tidigare, om underhållet inte sköts i tid så försvinner färgen fläckvis och det är antagligen svårt att bättra så det ser bra ut. Igen, så är det sannolikt att man så småningom behöver täckmåla för att det ska se bra ut, alt slipa ner allt och börja om.

Olja, tjära och roslagsmahogny är väl de som bara är att lägga på nya lager då de inte bildar styva filmskikt, men färgen kommer sannolikt att mörkna mer och mer för varje ny omgång underhåll. För att så småningom bli mer eller mindre svart.

Så, inte helt lätt val.
Tack! Har hämtat prover för lasyr av trebitt som iallafall ser lovande ut.

Lasyr, och sen opigmenterad lasyr vid efterbehandling känns som en rimlig väg att gå. Så får jag sätta påminnelser för underhåll helt enkelt
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.