4 732 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Hur vräker jag rörmokaren?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har en rörmokare som har hyrt en bod på gården för förvaring. Jag har under två års tid bett honom flytta men inget händer. Hur blir jag av med honom? Inga kontrakt finns skrivna.
Mvh
Carl-Johan
Vi har en rörmokare som har hyrt en bod på gården för förvaring. Jag har under två års tid bett honom flytta men inget händer. Hur blir jag av med honom? Inga kontrakt finns skrivna.
Mvh
Carl-Johan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Förslag:
Flytta ut hans grejer och lägg dem på en/ett par lastpallar på gården.
Lägg en billig presenning över som skydd.
Meddela före att det kommer att göras, och efteråt att det är gjort.
Är han rädd om grejerna borde han ta hand om dem då.
Flytta ut hans grejer och lägg dem på en/ett par lastpallar på gården.
Lägg en billig presenning över som skydd.
Meddela före att det kommer att göras, och efteråt att det är gjort.
Är han rädd om grejerna borde han ta hand om dem då.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Om vi antar att det finns ett hyresförhållande, och det kan det nog anses göra. Då måste du skriftligen säga upp "hyresavtalet". Googla hyreslagen, den är inte speciellt svår att läsa.
Om han inte flyttar ut sina prylar efter uppsägningstiden (tror det kan vara 3 månader) så måste du koppla in kronofogden.
Om du bara flyttar ut hans grejer så är det dels egenmäktigt förfarande, dels kan du bli stämd på avsevärda belopp.
Om han inte flyttar ut sina prylar efter uppsägningstiden (tror det kan vara 3 månader) så måste du koppla in kronofogden.
Om du bara flyttar ut hans grejer så är det dels egenmäktigt förfarande, dels kan du bli stämd på avsevärda belopp.
Vi har låtit honom ha sina grejer hos oss mot att han gör gratisjobb på bondgården. Bondgården är nedlagd och såld sedan två år så hans tjänster behövs inte längre.
Är det inte egenmäktigt förfarande att flytta hans grejer?
Är det inte egenmäktigt förfarande att flytta hans grejer?
Kan jag tolka det som att ingen hyra utgått/blivit betald i form av inbetalningar av pengar på konto eller mot kvitto?carljohanA skrev:
OM hyra inbetalats så prova med att säga upp honom för avflyttning inom 3 mån med rekat brev.
Efter denna tid, returnera eventuell inbetald hyra och meddela samtidigt att avhysning via Kronofogden kommer att beställas och dessa kostnader kommer att debiteras honom som hyresgäst.
OM ingen hyra utgått så hoppa över uppsägningen och meddela med rekat brev att avhysning via Kronofogden kommer att beställas och dessa kostnader kommer att debiteras honom som ägare av kvarlämnat gods.
Kvarlämnat gods efter "hyrestiden" är hyresvärden skyldig att förvara i 6 mån. Är det inte avhämtat inom denna tid så kan man göra vad man vill med godset.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Försök först att få honom att frivilligt att flytta.
Vet inte hur lagligt det är men byt lås och meddela att du låser upp bara han hör av sig dagen innan, naturligtvis utanför din arbetstid.
Det blir kanske jobbigt i längden för rörmokarn att tvärt inte komma åt sina saker
Sedan är det kronofogden som gäller.
Protte
Vet inte hur lagligt det är men byt lås och meddela att du låser upp bara han hör av sig dagen innan, naturligtvis utanför din arbetstid.
Det blir kanske jobbigt i längden för rörmokarn att tvärt inte komma åt sina saker
Sedan är det kronofogden som gäller.
Protte
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att många här krånglar till saker och ting.
Det är ju inte en hyreslägenhet eller något som över huvud taget går in under några "hyreslagar".
Det är bara en person som lånat lite utrymme i ett uthus som gentjänst mot att han gjort lite rörjobb.
Allt svart, man och man emellan, utan papper.
Och vi är ute på bonnlandet.
Varför blanda in myndigheter och begrepp som hyresförhållande, kronofogde och rekommenderade brev?
Gör som Bobas eller jag föreslår. Vad skulle kunna hända menar ni?
Det är ju inte en hyreslägenhet eller något som över huvud taget går in under några "hyreslagar".
Det är bara en person som lånat lite utrymme i ett uthus som gentjänst mot att han gjort lite rörjobb.
Allt svart, man och man emellan, utan papper.
Och vi är ute på bonnlandet.
Varför blanda in myndigheter och begrepp som hyresförhållande, kronofogde och rekommenderade brev?
Gör som Bobas eller jag föreslår. Vad skulle kunna hända menar ni?
Ingen hyra har utgått i pengar räknat utan det har varit ett utbyte av tjänster. Han fick ett gratis förråd i utbyte mot VVS-jobb.
Så här har det sett ut med olika rörmokare de senaste 50 åren. Det är en liten ort och det har inte varit så noga. Idag 2014 låter det helpuckat men det är min far och farfar som har haft det upplägget sedan lång tid tillbaka och det har inte varit så noga med kontrakt och så.
Jag funderar på att skicka ett rek brev med uppsägning av "kontraktet" och tre månaders uppsägningstid. Är det fel att göra så? Eller kan jag drämma till med kronofogden direkt?
Så här har det sett ut med olika rörmokare de senaste 50 åren. Det är en liten ort och det har inte varit så noga. Idag 2014 låter det helpuckat men det är min far och farfar som har haft det upplägget sedan lång tid tillbaka och det har inte varit så noga med kontrakt och så.
Jag funderar på att skicka ett rek brev med uppsägning av "kontraktet" och tre månaders uppsägningstid. Är det fel att göra så? Eller kan jag drämma till med kronofogden direkt?
Som jag ser det har ni ett hyresförhållande enligt jordabalkens 12:e kapitel (a.k.a. Hyreslagen). Att hyresbetalning skett genom ett skattemässigt tvivelaktigt sett kommer inte påverka hyrestagarens rättigheter i det här fallet. Hyreslagen är väldigt hyrestagarvänlig och följer man inte bestämmelserna till punkt och pricka kan det bli väldigt dyrt för hyresvärden.
Ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt för att hyreslagen ska gälla. Skriftligt avtal ska endast upprättas om hyresvärden eller hyresgästen begär det (12:2 JB).
Hyresavtal gäller för obestämd tid om inget annat har avtalats. Hyreslokaler kan sägas upp till upphörande vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen (12:4 p.2).
Uppsägning måste vara skriftlig om hyresförhållandet varat mer än tre månader i följd.
Uppsägningen måste följa all formalia enligt hyreslagen (se 58 §), annars är uppsägningen verkningslös.
Visst kan man köra comboystilen och bara kasta ut dem på backen och i de flesta fall kanske det funkar utan problem, men man måste vara medveten om att man då riskerar att det blir dyrt om hyresgästen bestämmer sig för att sätta hårt mot hårt.
Ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt för att hyreslagen ska gälla. Skriftligt avtal ska endast upprättas om hyresvärden eller hyresgästen begär det (12:2 JB).
Hyresavtal gäller för obestämd tid om inget annat har avtalats. Hyreslokaler kan sägas upp till upphörande vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen (12:4 p.2).
Uppsägning måste vara skriftlig om hyresförhållandet varat mer än tre månader i följd.
Uppsägningen måste följa all formalia enligt hyreslagen (se 58 §), annars är uppsägningen verkningslös.
Visst kan man köra comboystilen och bara kasta ut dem på backen och i de flesta fall kanske det funkar utan problem, men man måste vara medveten om att man då riskerar att det blir dyrt om hyresgästen bestämmer sig för att sätta hårt mot hårt.
Hmmm, hyreslagen, gäller den endast för privatpersoner såsom hyresgäster?
Eller gäller det även mellan två företag?
Jag har då i alla fall förut trott att den är endast privatpersoner i form av hyresgäster som har de starka lagskydden, med besittningsrätt och allt.
Eller gäller det även mellan två företag?
Jag har då i alla fall förut trott att den är endast privatpersoner i form av hyresgäster som har de starka lagskydden, med besittningsrätt och allt.
Hyreslagen gäller även för lokalhyresgäster, men det är inte alltid samma regler som gäller förMikael_L skrev:
lokalhyresgäster och bostadshyresgäster.
Lokalhyresgäster har inte samma besittningsskydd som bostadshyresgäster, men åtnjuter s.k. "indirekt besittningsskydd" vilket i praktiken innebär att en hyresvärd blir ersättningsskyldig gentemot lokalhyresgästen om hyresvärden inte har skäl för uppsägningen (anges i 57§). Ersättningen uppgår till hyresgästens faktiska skada eller minst en årshyra (vilket såklart skulle bli ganska komplicerad att beräkna i det aktuella fallet