Jag har köpt en del verktyg och tillbehör från Kina senaste tiden och generellt varit mycket nöjd med Drillpro.

Har länge funderat på en lite bättre uppsättning borr för att ha en komplett uppsättning kvalitetsborr.

Hittade förhållandevis kostsamt sats borr från drillpro på kampanj och slog till.

När jag öppnade paketet och tog mig in i den sargade plåtasken blev jag mist sagt besviken, kvalitén var inte alls vad jag förväntat mig.

Normalt brukar det inte vara några problem med reklamationer men denna gång är det lite gnäll. Jag visar bilder på sneda och dåliga eggar men får önskemål om mer bevis. Så som film att det inte går att borra ett hål i en träbit! Jag försöker förklara att jag kan borra ett hål med en spik men att det inte riktigt är grejen.

Hur visar jag på ett tydligt vis att borren inte motsvarar mina, och beskrivningens, förväntningar? att hålet får fel storlek eller blir aningen snett är ju ganska svårt att presentera i en enstaka film eller på en bild. Upplägg av olika storlekar av metallborr med synliga tecken på dålig kvalitet och ojämna eggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en defekt borrspets med synliga skador och dålig slipning, mot en oskarp träbakgrund.
Skapa konto
Närbild på Drillpro-borr med ojämn egg och synliga tillverkningsfel.
Skapa konto

Bifogar några bilder. Några av borren kanske går använda men vissa ser inte alls bra ut. Jag känner inte för att utvärdera var bor eller ta risken att plötsligt få ett borr som drar snett eller ger en annan storlek än avsett.

• Wow
kwasibengt
  • Laddar…
Räcker inte bilderna verkligen?
Var köpte du satsen och vad kostade den?

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Är det inte lite att "gå över ån efter vatten" att köpa billiga "kvalitetsborr" från Kina? Det finns ju på Biltema och Jula tex.?

• Gilla
kwasibengt och 6 till
  • Laddar…
Nä, uppenbart inte. Skickat flera bilder på flera vinklar men ombeds bevisa med film att det inte går borra i trä.
Köpte från Banggood, där jag normalt har mycket god erfarenhet av reklamationer. Inte alltid saker och skick som förväntat men nästan alltid kompensation så jag blir nöjd.
38 bitars sats, 1-13mm i 0,5mm steg med dubbletter på alla 2-8mm i 0,5mm steg.
kostade ~410kr. Kunde förstås gått till lokala järnhandeln och köpt ett 13mm borr för samma pengar, men jag hade ändå väntat mig lite högre kvalité. Detta elände lär väl gå direkt till metallåtervinningen eller någon bra att ha-hög i det fall något hål behöver göras där det är stor risk att köra sönder borret.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte lite att "gå över ån efter vatten" att köpa billiga "kvalitetsborr" från Kina? Det finns ju på Biltema och Jula tex.?
Uppenbart. Blev ett spontanköp då jag tycker mig haft god erfarenhet av Drillpro tidigare. Försöker lära mig av erfarenheten och köper en låda Dormer. Hade hoppats kunna visuellt visa hur undermåliga borren är och få kompensation för det skräp de skickat, brukar inte vara mycket gnäll.

Men med deras önskemål om bevis att det inte går borra hål i en bit trä blir argumentationen svår, jag får nämligen för mig att jag kommer lyckas med det konststycket... och har svårt att se hur jag uppenbart visar att inte hålet blev som önskat.

J JFrisk skrev:
Nä, uppenbart inte. Skickat flera bilder på flera vinklar men ombeds bevisa med film att det inte går borra i trä.
Köpte från Banggood, där jag normalt har mycket god erfarenhet av reklamationer. Inte alltid saker och skick som förväntat men nästan alltid kompensation så jag blir nöjd.
kostade ~410kr. Kunde förstås gått till lokala järnhandeln och köpt ett 13mm borr för samma pengar, men jag hade ändå väntat mig lite högre kvalité. Detta elände lär väl gå direkt till metallåtervinningen eller någon bra att ha-hög i det fall något hål behöver göras där det är stor risk att köra sönder borret.
Dvs borr för 10kr st?
Då tror jag du fått kvalitén du betalat för om jag ska vara ärlig..

• Gilla
thomasek och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Det är dyrt att köpa billigt...

Att du har så höga förväntningar på borr som kostar en tia styck är kanske lite märkligt.

De gånger jag köper kinaprylar räknar jag alltid med att det är kass, då blir det mer en bonus om man har fel.

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Vill du ändå bevisa det så klicka i det i borrmaskinen, sätt borrmaskinen att snurra motsols och filma ;)

J JFrisk skrev:
Ta den sämsta borren och borra i metall (ja, försök i alla fall) och skicka filmen.

Tilläggas ska kanske att priset var nedsatt 50%, eller ja, stod så på sidan.

Ni har rätt. Jag trodde jag vid det här laget lärt mig att det är dyrt att köpa billigt, kanske därför jag är lite extra irriterad på mig själv denna gång.

Tänkte väl att om jag får en fin ask dormer för samma pengar här (https://www.toolab.se/produkt/Dormer-Borrkassett-1-10mm-A095201) borde det kunna vara god kvalité från Kina med några fler delar. Jag uteslöt väl dubletterna och att stora borr blir mycket dyrare.

Någon gång kanske jag lär mig.

Men till frågan, finns det något tydligt sätt att på film eller foto visa hur mycket sämre borren är jämfört med ett bra borr? Utan att spendera timmar på det. Nu jobbar jag med skademinimering och hoppas på att lära mig till nästa gång. Eller så får jag ta "smällen".

Om du har bra borr i samma dimension som något av de sämsta kina-borren så är det väl bara att ta en bit ek eller annat hårdare virke, filma med mobilen hur det blir med det bra resp det dåliga. Några närbilder på hålen efteråt. Tar inte många minuter, släng upp på YT och visa det även här.

Jag tycker det låter som att grundproblemet är att någon har valt att inte vilja förstå hur just du skulle kunnat få dåliga borr. Känns som en ganska naturlig inställning om ens affärsidé är att sälja skräp. Vill säljaren inte bli övertygad om din poäng kommer den inte heller bli det oavsett insatts från din sida.
Vill du fortsätta att försöka övertyga dem, så är det nog bara att skicka de "bevis" som de efterfrågar.

I min värld ser det ju dock ut som metallborr du har köpt, så du ska kanske satsa på att visa att de inte går att använda till det, istället för att diskutera huruvida de kan borra i trä. För precis som du säger går det att nöta hål i trä med nästan vad som helst. Vad marknadsfördes dem som? Trä eller metall-borr?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tycker ändå de brukar vara ganska lyhörda och kompensera om man är missnöjd. Visst är det och marknadsförs de som metallborr. Ska försöka ta en film och se om det går få en övertygande jämförelse. Tänkte testa både lite trä och metall. Valde ut några av de värsta. Den är precis så ocentrerad den ser ut.
Två metallborrar med synlig ocentrering och slitage på ett träunderlag.
Skapa konto

Även rotationen på denna är ju intressant.
Närbild på en hand som håller en ocentrerad metallborr med synliga defekter.
Skapa konto

C
Sätt den i en pelarborrmaskin och tryck på tills borret ser ut som en strumpsticka? Men då kommer de säkert att klaga på din borrteknik istället. ;)

• Haha
kwasibengt
  • Laddar…
Jämförelse mot Boschborr från samma sida. Ek och metall.

Jämförelse mellan två hål gjorda med två olika 5mm metallborr.
Träbit med två hål, jämförelse av borrkvalitet på ek och metall.
Skapa konto

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Nissens
J JFrisk skrev:
Jämförelse mot Boschborr från samma sida. Ek och metall. [video]
[video]
[video]
[video]
Jämförelse mellan två hål gjorda med två olika 5mm metallborr.
[bild]
Ja, det är väl vad man kan förvänta sig av så billiga grejor...

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.